"Institutul Cultural Român a devenit în ultimii ani un actor important în viaţa artistică a Stockholmului, cu un program expoziţional orientat pe teme sociale, la standarde intelectuale foarte ridicate." Constatarea îi aparţine jurnalistului Frans Josef Petersson, critic de artă la Aftonbladet - cotidianul cu cel mai mare tiraj din Suedia -, şi apare într-o amplă recenzie despre expoziţia The Realism Question, pe care ICR Stockholm o propune în acest moment.
Petersson remarcă: "Potenţialul politic al artei nu se regăseşte în intervenţii sau reprezentaţii directe şi nici în practici relaţionale sau documentare, ci în modul în care scoate la iveală modalităţi noi de a descrie lumea. O ambiţie, evident, foarte generală, care ar putea fi considerată romantică, dar care, la modul concret, face referire la diferite moduri de deturnare a formelor clasice de reprezentare. Un exemplu în acest sens este lucrarea critică a lui Ion Grigorescu din 1974, despre propaganda televiziunii române. (...) Grigorescu şi Groupes Medvedkine exemplifică diferite încercări de a scoate conceptul de realism din chingile ideii de reprezentare. Se doreşte radicalizarea concepţiei postmoderne potrivit căreia imaginile din jurul nostru pot avea o existenţă la fel de pregnantă ca şi realitatea reprezentată. Eliberarea artei din limitele reprezentării înseamnă eliberarea de cinismul politic".
Expoziţia a fost dezvoltată ca un epilog la Bienala Bucureşti 4 (BB4). Concepută de Felix Vogel, curatorul ediţiei curente a Bienalei Bucureşti, expoziţia prezintă printre altele lucrări ale artiştilor români Ion Grigorescu, Paul Neagu şi Mona Vatamanu & Florin Tudor. (C.S.)