x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Tehnicienii Operetei, şcoliţi de italieni

Tehnicienii Operetei, şcoliţi de italieni

de Maria Sârbu    |    17 Iun 2010   •   00:00
Tehnicienii Operetei, şcoliţi de italieni
Sursa foto: TNO/

Au câştigat mulţi bani din fonduri europene pentru un proiect care, dacă este corect implementat, trebuie să schimbe unele lucruri esenţiale în domeniul artelor spectacolului din România. Este vorba despre un grup de angajaţi ai Teatrului Naţional de Operetă "Ion Dacian" din Bucureşti (TNO) implicat în realizarea proiectului "Scenart" împreună cu experţi de la Academia Teatrului La Scala din Milano. S-a muncit serios într-o primă fază, încercându-se "depistarea" aspectelor privind formarea profesională a acelor oameni care stau în spatele scenei, dar fără de care un spectacol nu ar exista. Şi, ca urmare a unui studiu, au fost relevate mai multe probleme legate de starea sectorului, după cum remarca, la o întâlnire cu reprezentanţi ai mass-media, managerul proiectului, Răzvan Ioan Dincă.

"Constatăm o serie de probleme în implementarea de mai departe a acestui proiect, probleme generate de armonizarea între legislaţia bugetară şi cea a fondurilor europene nerambursabile. Sunt lipsuri legate de legislaţie, dar şi de sincronizare între denumiri", afirma Dincă, exemplificând cu diverse denumiri de profesii, care la noi au alte atribuţii decât în Italia.

Proiectul din patru etape se referă la pregătirea domeniilor artistic, tehnic şi administrativ. Deocamdată, interesul beneficiarului - TNO - este de a pregăti oamenii din spatele scenei. Între 21 iunie şi 15 iulie încep aici cursurile pentru specialişti de lumini - maestru de lumini şi electrician, specialişti de sunet, de video proiecţie, pentru maşinişti, machiori, peruchieri, regizori tehnici, croitori, cabiniere, recuzitori, asistenţi de regie sau alţi specialişti din domenii precum securitatea muncii, secretariat artistic etc. Aceştia vor fi şcoliţi de experţi de la Academia Teatrului La Scala, care funcţionează pe lângă celebra instituţie de cultură. La noi nu există şcoli în care să se pregătească aceste meserii pentru scenă.

Teoria va fi combinată cu practica, deoarece în aceeaşi perioadă la Operetă se pune în scenă "Liliacul", cursanţii urmând, deci, să-şi facă practica pe această operetă de
Strauss, pe care o regizează chiar Răzvan Ioan Dincă. El îi îndeamnă pe cei înscrişi cu: "Înveţi şi aplici!". Au o mare şansă, căci echipa "Liliacului" e una internaţională.

Persoanele instruite vor primi atestate din partea Ministerului Muncii şi astfel îi vor putea pregăti pe alţii, din cadrul teatrelor asociate proiectului: Teatrul Metropolis, Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, Opera din Braşov şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa. Din amatori se vor transforma în profesionişti. Vor deveni formatori, cu certificate, lucru ce îi va obliga să ceară o salarizare adecvată. Pentru că în meseriile amintite, la noi sunt în general autodidacţi. Totodată, cu timpul, vor reapărea unele meserii pentru scenă uitate, dispărute.
Dincă susţine că s-au mai organizat cursuri de formare, de unele instituţii de la noi, dar nu au fost autentificate.

Echipa din Milano, parteneră a proiectului, este coordonată de Umberto Bellodi (Departamentul de Relaţii internaţionale al Academiei Teatrului La Scala). El invocă în toată această frumoasă întâmplare, foarte necesară, metodologia, pe care nu a inventat-o Teatrul la Scala. E o metodologie care funcţionează în plan mondial, dar la noi ea nu există. Formarea profesională în tehnicile de scenă amintite mai sus se face în Italia de 25 de ani. Cred că aceasta este distanţa în timp dintre ei şi noi.

Directorul adjunct al Academiei Teatrului La Scala, Nadia Nigris, a asigurat echipa de la TNO că profesorii italieni care îi vor pregăti pe români sunt serioşi şi au o pregătire foarte bună. Îi dăm dreptate. Succesele Teatrului La Scala sunt o certitudine.

×
Subiecte în articol: teatru teatrul de opereta