Anul acesta vor fi daţi în folosinţă 9,6 kilometri din autostrada Transilvania, între Câmpia Turzii-Turda, potrivit declaraţiei lui Liviu Costache, noul director general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi daţi în folosinţă anul acesta, Costache a ocolit răspunsul, informându-ne care sunt termenele de finalizare a unor lucrări aflate în derulare. "Termenul de finalizare al lucrărilor la Autostrada Arad-Timişoara (32,25 km) este anul 2012, urmând ca anul viitor să fie gata varianta de ocolire a municipiilor Arad (12,25 km) şi Constanţa (21,8 km), precum şi ultimele două tronsoane ale Autostrăzii Cernavodă-Constanţa, respectiv tronsonul Cernavodă-Medgidia (19,25 km) şi Medgidia-Constanţa (31,8 km). Pentru Autostrada Transilvania este estimată deschiderea traficului anul acesta pe 9,6 kilometri în sectorul Câmpia Turzii-Turda. Autostrada Bucureşti-Comarnic, finanţată de la bugetul de stat, va fi finalizată în funcţie de fondurile care vor fi alocate pentru acest obiectiv", potrivit CNADNR.Cei 9,6 km de autostradă reprezintă circa 30% din cât promisese la începutul anului Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor. "Din punct de vedere tehnic, am putea face 100 de kilometri de autostradă. N-am putea să terminăm 150 de kilometri oricâţi bani am avea pentru că nu avem lucrările chiar atât de avansate. Din punct de vedere financiar, probabil am putea să terminăm 30-40 de kilometri dacă am concentra toţi banii pe care îi avem pentru domeniul ăsta numai acolo unde putem termina. La cum e croit bugetul, avem puşi bani şi pe lucrări care nu se termină, dar care trebuie să avanseze, mai ales că trebuie cofinanţate fondurile europene", declara în luna martie Radu Berceanu, potrivit Mediafax.
Oficialii de la Transporturi se plâng de lipsa banilor, în condiţiile în care România n-a reuşit să contracteze decât 30 de milioane de euro din cele 4,57 miliarde de euro puse la dispoziţie de Uniunea Europeană pentru Infrastructură. Potrivit strategiei de dezvoltare a reţelei de autostrăzi, până în 2013, în România ar trebui să avem peste 2.000 de kilometri de autostrăzi. De altfel, potrivit aceluiaşi document întocmit din 2007, anul acesta ar fi trebuit să avem deja funcţionale 795 de km de autostradă. Ambiţiile celor de la minister sunt nerealiste, deoarece în ritmul în care se lucrează, câte 10 km pe an, am atinge aceste ţinte peste 170 de ani, având în vedere că în prezent avem doar 320 de kilometri. Tot din cauza lipsei fondurilor, anul acesta s-a renunţat la mai multe lucrări de întreţinere a drumurilor naţionale şi a autostrăzilor.
Pentru anul acesta, CNADNR a primit de aproape patru ori mai puţini bani pentru întreţinerea drumurilor decât necesarul înregistrat la începutul anului. "CNADNR are nevoie anul acesta pentru întreţinerea autostrăzilor şi drumurilor naţionale de la noi din ţară de 1.090.787.439 lei (260 de milioane de euro). Necesarul iniţial la începutul anului a fost de 3.078.537.176 de lei (732.985.041 euro)", potrivit CNADNR. Cu toate acestea, bugetul alocat CNADNR pentru întreţinerea drumurilor naţionale pentru 2010 este de 710.552.000 lei (169.179.047 euro), adică de circa patru ori mai mic decât era necesar. Lipsa banilor a determinat autorităţile să renunţe la lucările de întreţinere curentă şi periodică a drumurilor naţionale din ţară, realizând doar lucrări minime de întreţinere.
Să circulăm, dar pe bani bani mai mulţi
Executivul a demarat procedurile pentru introducerea unei noi taxe pentru autostrăzi, noul sistem urmând să se voteze miercuri în şedinţa de Guvern.
Chiar dacă sistemul actual al rovinietei exact asta presupune, respectiv plata unei "taxe de drum" care să finanţeze construcţia şi întreţinere de drumuri, taxa de autostradă va funcţiona în paralel cu rovinieta, deoarece banii pe care CNADNR îi primeşte de la buget nu sunt suficienţi. Şi cum banii nu ajung, Uniunea Europeană, care va cofinanţa în anii următori lucrările la construcţia altor 373 de kilometri de autostradă din Fondul de Coeziune, a cerut autorităţilor române ca noile investiţii să găsească noi metode de colectare de venituri pentru a le putea întreţine. "O condiţie esenţială pentru finanţarea proiectelor de autostrăzi prin POS-T este asigurarea sumelor pentru operarea şi întreţinerea acestor autostrăzi", potrivit unor surse ministeriale citate de Mediafax. Valoarea taxei nu se ştie încă, dar aceasta ar trebui să fie destul de mică, deoarece Guvernul nu vrea ca aceasta să aducă bani în plus la buget, ci să acopere doar întreţinerea.
● Daniel Ionaşcu