x close

Vinci-Aktor îşi alege inspectorul dorit

0
Autor: Elena Stan 24 Mar 2010 - 00:00
Vinci-Aktor îşi alege inspectorul dorit Karina Knapek/Jurnalul Naţional


Inginerul Independent, arbitrul care va superviza lucrările la Autostrada Comarnic-Braşov, va fi ales de consorţiul Vinci-Aktor şi plătit direct sau indirect de la bugetul de stat. Inginerul Independent are ultimul cuvânt de spus în aprobarea sumelor pe care statul trebuie să le plătească pentru lucrări.



Compania Naţională de Autostrăzi şi reprezentanţii Concesionarului Vinci-Aktor vor realiza o licitaţie pentru desemnarea Inginerului Independent, instituţie care va superviza lucrările de construcţie şi contractele de servicii pentru operarea tronsonului Comarnic-Braşov. Rolul Inginerului Independent este esenţial şi în stabilirea preţului final al celei mai scumpe autostrăzi din România cu costuri estimate la 4,8 miliarde de euro.

"Contractul încheiat cu Vinci-Aktor nu conţine un preţ fix, aşa cum rezultă din caietul de sarcini, unde la pagina 25 se menţionează: «Proiectul final va permite derivarea cantităţilor de lucrări şi, prin urmare, stabilirea costurilor execuţiei lucrărilor actualizate în urma aprobării Inginerului Independent şi Autorităţii», ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

Modul de desfăşurare al selecţiei Inginerului va permite Vinci-Aktor să controleze încă de la început situaţia. Desemnarea Inginerului Independent se va face de o Comisie de evaluare alcătuită din cinci membri, respectiv trei desemnaţi de Vinci-Aktor şi doi de la CNADNR. Ofertele trebuie depuse la sediul Vinci-Aktor, din Bulevardul Preciziei nr. 11, Sector 6, Bucureşti. Mai mult, pentru desemnarea câştigătorului este nevoie de doar trei voturi, exact câţi reprezentanţi au cei de la Vinci-Aktor în comisie!!!!

FIRMELE ROMÂNEŞTI, EXCLUSE
"Contractul pentru Inginerul Independent va avea o valoare de 28 milioane de euro, se va întinde pe o perioadă de 30 de ani, urmând să fie achitat în mod egal de concesionar şi CNADNR, însă până la urmă toţi banii vor fi plătiţi de la bugetul de stat", ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor. Licitaţia privind alegerea Inginerului Independent este făcută de ochii lumii, deoarece caietul de sarcini a fost făcut special pentru anumite firme străine.

Din cauza condiţiilor care trebuie îndeplinite, accesul firmelor româneşti este exclus din start. Condiţiile din caietul de sarcini sunt foarte restrictive: firmele trebuie să aibă o valoare medie a cifrei de afaceri pe ultimii trei ani (2006-2008) obţinută din activitatea de servicii de minimum 200 milioane de euro şi să fi înregistrat profit. Practic, aceste cerinţe restrâng participarea doar pentru firmele Atkins sau Egin.

CNADNR a realizat pe genunchi documentaţia cu privire la licitaţia pentru desemnarea Inginerului Independent. Departamentele interne ale CNADNR au făcut propuneri şi observaţii cu o "eficienţă maximă" de numai câteva ore fix de Ziua femeii, în pauza dintre o floare şi o bomboană. În dimineaţa de 8 martie, conducerea CNADNR a transmis documetul către departamentele interne, cu specificaţia ca toate propunerile şi observaţiile, în măsura în care există, să fie transmise în aceeaşi zi, până cel mai târziu la ora 14:00.

"Graba cu care s-a făcut documentaţia denotă neseriozitate din partea companiei de drumuri. Analizarea superficială a clauzelor dintr-un contract cu o asemenea amploare şi valoare, ne explică de ce reprezentanţi ai statului semnează contracte ce conţin clauze în defavoarea noastră", spun sursele din cadrul MTI.

NEREGULI DEPISTATE ÎN ACTE
Chiar şi în viteză, angajaţii Direcţiei juridice şi ai Serviciului de control financiar preventiv din cadrul CNADNR au înaintat către directorul general Dorina Tiron raportul numărul nr. 92/10312/08.03.2010 prin care atrăgeau atenţia asupra unor probleme grave depistate în documentaţia de selectare a Inginerului Independent. Raportul nu a fost luat în seamă, chiar dacă semnala că "în mod ilegal licitaţia respectivă nu se supune prevederilor OUG 34/2006 cu privire la achiziţiile publice, deşi fondurile provin, direct sau indirect, în proporţie de 100% de la bugetul de stat".

O altă observaţie din raport se referea la criteriul minim de calificare referitor la valoarea cifrei medii de afaceri anuale a ofertantului pe ultimii trei ani de minimum 200 milioane de euro. Suma era considerată "nejustificat de mare şi restrictivă", având în vedere valoarea contractului de circa 28 milioane de euro. Restricţiile se opresc însă când vine vorba despre garanţia de participare solicitată de CNADNR de la ofertanţi, care este de doar 210.000 de lei (50.000 de euro).


Inginerul Independent
Pentru 28 milioane de euro, Inginerul Independent va face inspecţii generale, auditarea lucrărilor şi va avea acces liber la orice testare sau investigaţie referitoare la lucrări. Inginerul Independent are acces nelimitat în timpul orelor de lucru şi/sau în orice moment al zilei la care sunt efectuate lucrări. Inginerul supraveghează respectarea prevederilor din contract de Vinci-Aktor şi informează imediat ministerul, CNADNR sau concesionarul cu privire la orice neconformitate constatată.

Are dreptul de a solicita Vinci-Aktor remedierea oricărei nereguli în îndeplinirea obligaţiilor sale conform cu şi în condiţiile dispoziţiilor relevante ale contractului, precum şi dreptul de a solicita concesionarului de a concedia angajaţii care au o conduită necorespunzătoare sau sunt incompetenţi. Aceste prevederi sunt doar de faţadă intransigente atât timp cât Inginerul Independent este ales de Vinci-Aktor. Deci, controlorul se transformă din start într-un "om de casă" al concesionarului.
Citeşte mai multe despre:   economic,   autostradă,   comarnic-braşov

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 1475


Mai multe titluri din categorie

Sindicat ROMATSA: Deşi încasările sunt tot mai mari, ROMATSA înregistrează pierderi

Sindicat ROMATSA: Deşi încasările sunt tot mai mari, ROMATSA înregistrează pierderi
Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) solicită premierului Mihai Tudose rezolvarea problemelor cu care se confruntă ROMATSA, printre care se numără lipsa unui buget aprobat, lipsa unui...

Victor Ponta confirmă că a vrut să vândă TAROM

Victor Ponta confirmă că a vrut să vândă TAROM
Fostul premier Victor Ponta a confirmat miercuri, într-o postare pe Facebook, că a vrut să vândă TAROM, aşa cum a afirmat în spaţiul public un fost director al companiei, informaţia fiind...

BNR: Depozitele din bănci sunt în siguranţă

BNR: Depozitele din bănci sunt în siguranţă
Banca Naţională a Româ-niei susţine că nu există niciun motiv de îngrijorare cu privire la siguranţa depozitelor popu­laţiei şi firmelor păstrate în băncile din...

Forţele Navale cumpără vin de la Biserică

Forţele Navale cumpără vin de la Biserică
Galerie Foto Forţele Navale Române au cumpărat aproape 10 tone de vin, care trebuie să le ajungă până la sfârşitul acestui an. La un preţ mediu de 10 lei litrul, fără TVA şi în regim de en-gros,...

Statul român adună mărunţişul. Câştigul rămâne la bancheri

Statul român adună mărunţişul. Câştigul rămâne la bancheri
Sistemul bancar din România a obţinut un profit net de 2,7 miliarde de lei, aproximativ 600 de milioane de euro, în prima jumătate a acestui an, în creştere cu 12% faţă de aceeaşi perioadă a...

Tovarăşii raportează recolte-record la hectar

Tovarăşii raportează recolte-record la hectar
România a depăşit anul acesta 10 milioane de tone la producţia de grâu, ceea ce nu s-a mai reuşit până acum, dar a înregistrat şi cea mai mare producţie de rapiţă din istoria ţării, de...

Brânza topită de atâta sare şi E-uri

Deşi se numără printre alimentele preferate ale românilor, brânza topită reprezintă o adevărată otravă pentru organismul nostru. Un studiu realizat de Asociația pentru Protecția Consumatorilor...

Corina Creţu a aprobat alocarea a 66,5 milioane de euro pentru continuarea a două mari proiecte de infrastructură a apei în România

Corina Creţu a aprobat alocarea a 66,5 milioane de euro pentru continuarea a două mari proiecte de infrastructură a apei în România
Aproximativ 66,5 milioane de euro din Fondul de coeziune vor fi investite în două mari proiecte de infrastructură a apei în România. Cofinanţarea pentru faza a doua a proiectelor ...

Atenţie la comisioanele zero la carduri şi conturi bancare! Nu se aplică în orice situaţie

Atenţie la comisioanele zero la carduri şi conturi bancare! Nu se aplică în orice situaţie
Băncile comerciale se întrec în comisioane zero aferente contului current, cu sau fără virarea salariului. Sunt cazuri când banca începe totuşi să aplice comisioane conturilor curente fără...

Minerul, pensionara şi veterinarul, specialiştii Guvernului la Tarom

Minerul, pensionara şi veterinarul, specialiştii Guvernului la Tarom
Tarom este exemplul de manual al unei companii publice cu un potenţial economic uriaş, dar pe care managerii numiţi strict pe criterii politice de către stat o îngroapă în datorii. Pe o piaţă a...

Taxele mici, un mit? Salariatul român, pe picior de egalitate cu cel german

Taxele mici, un mit? Salariatul român, pe picior de egalitate cu cel german
Ţara noastră are printre cele mai mici taxe şi impozite din Uniunea Europeană, atât pe consum, cât şi pe venit şi afaceri. Mai prost stăm la contribuţiile sociale, respectiv la CAS (contribuţia...

Cât costă chiria pentru o garsonieră în marile centre universitare 

Cât costă chiria pentru o garsonieră în marile centre universitare 
În luna septembrie, înainte de începerea noului an universitar, cererea și, implicit, activitatea de tranzacțio­nare ajunge la apogeu pe piața închirierilor de garsonie­re....

Ce date sunt secrete la locul de muncă

Ce date sunt secrete la locul de muncă
Firmele care procesează date cu caracter personal vor fi obligate să aibă o persoană responsabilă cu protecția acestora, începând cu luna mai din 2018. Mai puţin cunoscut este că orice companie care...

Mobilierul românesc, preferat de nemţi şi francezi

Mobilierul românesc, preferat de nemţi şi francezi
Fabricile de mobilă din România au vândut mobilier în valoare de 2,5 miliarde de euro în 2016. Apropae 90% din producţie a fost exportată în special în Germania, Franţa sau...

Directorul general al TAROM și-a dat demisia (surse)

Directorul general al TAROM și-a dat demisia (surse)
Directorul general al TAROM, Eugen Davidoiu, și-a dat demisia din funcție, au declarat luni, pentru AGERPRES, surse guvernamentale. Conform surselor citate, premierul Tudose a discutat despre situația TAROM cu...
Serviciul de email marketing furnizat de