Gordon Brown, premierul Marii Britanii, a criticat planul mogulului media Rupert Murdoch de a impune taxe pentru accesarea ediţiilor online ale publicaţiilor The Times şi The Sunday Times, specificând că internauţii nu vor plăti pentru conţinuturi, informează Media Guardian.
Premierul britanic a declarat, într-un interviu acordat revistei Radio Times, că pentru internauţi s-a stabilit, ca o lege nescrisă, faptul că informaţiile online trebuie să fie gratuite."Oamenii s-au obişnuit să acceseze conţinutui fără să plătească. Nu cred că poţi stabili limite pentru felul în care gândesc oamenii. Internauţii vor plăti pentru anumite lucruri, şi trebuie să plătească pentru anumite lucruri, dar eu consider că există elemente de comunicare care trebuie să fie gratuite. Oamenilor nu le place să plătească pentru informaţii de bază", a declarat Brown.
News Corportaion, consorţiul condus de Rupert Murdoch, va impune, începând din luna iunie, taxe pentru accesarea versiunilor online ale The Times şi The Sunday Times, titluri integrate în portofoliul său.
Criticile lui Brown la adresa strategiei de business a lui Murdoch au fost puse pe seama faptului că mai multe ziare britanice, controlate de mogulul media, în special tabloidul The Sun, au decis să sprijine Partidul Conservator, aflat în prezent în opoziţie, la alegerile legislative din 6 mai.
Rupert Murdoch îşi susţine decizia de a implementa taxe pentru accesul versiunilor online ale ziarelor sale, considerând că este o metodă ca alte site-uri sau agregatoare de ştiri să renunţe la "furtul" de informaţii.
Murdoch şi-a reluat atacul asupra motoarelor de căutare, precum Google, companie pe care a acuzat-o de furtul conţinuturilor jurnalistice.
În cadrul unui eveniment al Clubului Naţional American de Presă, care a avut loc la Universitatea George Washington, Murdoch a declarat că industria de publishing trebuie să se apere singură, să impună taxe pentru pentru conţinuturile sale şi să folosească legea drepturilor de autor pentru a proteja jurnalismul de cei care folosesc informaţii fără permisiune.
"Noi îi vom opri pe cei ca Google sau Microsoft şi pe oricine ne foloseşte conţinuturile fără să plătească. Există o lege a drepturilor de autor şi ei o cunosc", a spus Murdoch.
În opinia sa, motoarele de căutare au descoperit o "mină de aur" în agregarea de conţinuturi, dar a precizat că zilele informaţiilor gratuite s-au sfârşit. "Ei iau conţinuturi gratuit. Au un model de business foarte viclean", a mai spus el.
Pe de altă parte, criticii acestui model de business spun că utilizatorii sunt obişnuiţi cu informaţii gratuite şi nu vor fi prea mulţi cei care vor plăti taxe de acces la versiunile online ale ziarelor, astfel încât această strategie nu va fi rentabilă pentru jurnalismul de calitate.
Murdoch nu este însă de acord cu această teorie, susţinând că utilizatorii pot fi forţaţi să îşi schimbe obiceiurile de consum. "Când nu vor mai avea de ales, vor începe să plătească, în condiţiile în care este vorba despre un preţ rezonabil. Nimeni nu va cere foarte mulţi bani", a precizat Murdoch.