x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Bucureştiul, aruncat în haos de RCA

Bucureştiul, aruncat în haos de RCA

de Diana Scarlat    |    Adrian Stoica    |    18 Dec 2015   •   15:49
Bucureştiul, aruncat în haos de RCA

Transportatorii au organizat ieri o amplă acţiune de protest, cerând intervenţia Executivului pentru scăderea tarifelor la poliţele RCA, eliminarea supraaccizei la benzină şi a drepturilor de autor percepute operatorilor de transport persoane. De asemenea, ei au declarat război Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), acuzându-i pe funcţionarii instituţiei de fapte de corupţie.

Preţul exagerat al poliţelor RCA, care a crescut chiar şi cu 400%, va falimenta firmele de transport, dar va dezechilibra şi economia României în ansamblu, spun patronatele din transporturi. Ele propun schimbarea algoritmului de calcul a poliţei RCA, acesta urmând să ţină cont de criterii relevante profilului de risc al asiguratului. Astfel, 50% din tariful RCA ar trebui să fie determinat de către caracteristicile tehnice ale autovehicului şi 50% de cazierul auto al şoferul. „Un ase-menea mod de calcul al poliţei RCA atrage după sine modificarea comportamentului unui asigurat, în sensul creşterii responsabilităţii în trafic şi, implicit, a creşterii siguranţei rutiere”, a explicat Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Falimentul aşteaptă după colţ
Protestatarii au afirmat că deţin informaţii în legătură cu traficul de influenţă care s-ar face pentru modificarea Legii nr. 92/2007 privind zona metropolitană, pentru a fi avantajate anumite firme. „Prin aceleaşi modificări se urmăreşte desfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, precum şi înfiinţarea unei asociaţii de transport între Bucureşti şi Ilfov”, a declarat preşedintele COTAR. Patronatele mai cer deblocarea tuturor plă-ţilor către transportatori. „Ne referim la banii pe acciză şi la plata cupoanelor pentru pensionari sau persoane cu handicap. Transportatorii nu mai pot face protecţie socială în locul statului şi nu vor să intre în faliment şi să pună în pericol mii de locuri de muncă, făcând astfel presiune pe Bugetul social al Statului’’, a explicat Ştefănescu. Protestatarii au solicitat şi intervenţia Guver-nului, pentru modificarea Legii nr. 8/1996, privind drepturile de autor şi drepturile conexe, astfel încât operatorii de transport să fie exoneraţi de obligaţia de a plăti drepturile de autor numai pentru simplul fapt că autovehiculul este dotat cu un aparat de radio. În prezent, în cadrul Uniunii Europene, un astfel de operator pentru transportul de persoane achită o singură taxă la înmatricularea autovehiculului. Negocierile vor continua, marţi fiind programată o întâlnire a transportatorilor cu reprezentanţii ASF.

Consiliul Concurenţei se încruntă
În urma investigaţiei făcute la companiilor de asigurări, Consiliul Concurenţei a ajuns la concluzia că acestea au forţat plata unor despăgubiri mai mici prin interpretarea, într-o manieră proprie, a condiţiilor de producere a accidentelor auto. De asemenea, unele practici ale asigurătorilor şi unităţilor de service auto prin întârzierea plăţii reparaţiilor sau prin folosirea unor piese de schimb de calitate inferioară au distorsionat piaţa, arată Concurenţa în raportul său.

ASF, cu mâinile legate
În urma controlului făcut la asigurătorii care vând poliţe RCA, ASF a cerut acestora să-şi „reconsidere” formulele de calcul (calculul actuarial) pen-tru tarife, după ce a constatat că există diferenţe şi de 1000% între tarifele practicate de companii pentru aceleaşi tipuri de maşini. ASF nu poate face însă mai mult pentru reaşezarea tarifelor în limite acceptabile pentru că legislaţia nu-i oferă mijloace de constrângere.

Majorări pentru Solvency II
De la 1 ianuarie va intra în vigoare setul european de directive Solvency II, care obligă, printre altele, asigurătorii să-şi majoreze provizionele. Potrivit unor surse, ei vor primi însă de la ASF o perioadă de graţie până la sfârşitul anului pentru îndeplinirea condiţiilor impuse. Majorarea agresivă a poliţelor RCA din ultimele luni are legătură cu majorarea provizioanelor. Pe piaţa românească, cu o singură excepţie, toate companiile au acţionariat străin, iar acesta ar trebui să vină cu bani în firme. „Pentru că nu vor să vină cu bani de acasă, au impus creşterea tarifelor la RCA”, susţin surse din industria asigurărilor. De exemplu, majorarea poliţei RCA la camioane a fost de circa 400% în ultimele şase luni, în condiţiile în care daunele plătite pe tot anul nu au depăşit 27% din primele subscrise.

Protestatarii susţin că ASF a rămas aceeaşi instituţie anticetăţean, preocupată de bunăstarea firmelor de asigurări care le cumpără complicitatea angajaţilor.

Membrii ASF, în loc să supravegheze cu adevărat această piaţă, care pe noi ne duce la faliment, sunt interesaţi numai de felul în care să-şi asigure salariile fabuloase. În primul rând ei trebuie verificaţi.

Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR
2,33 mld. lei au totalizat subscrierile pentru poliţele RCA în primele nouă luni ale anului.
 

×
Subiecte în articol: rca protestul transportatorilor