Căderile de bolovani pe Valea Oltului, care blochează circu¬laţia pe mai multe porţiuni de drum, în ultimele trei săptămâni, se explică prin lipsa investiţiilor din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).
Conducerea Companiei Naționale de Drumuri nu a alocat, ani la rând, nici banii necesari pentru lucrări, nici pentru anga¬jarea de personal. „Au fost date soluţii tehnice, dar s-a preferat folosirea celor mai ieftine materiale”, explică Nicolae Boţu, profesor la Facultatea de Construcţii de la Iaşi, expert în studii geotehnice. În România sunt trei firme care pot face aceste lucrări, printre care şi cea mai mare din lume, Geobrugg, cu filială la Braşov, însă CNADNR a considerat că plasele lor sunt prea scumpe. „Problema este că au folosit plasă de gard care nu rezistă la alunecările de teren. Sigur că ar fi costat mai mult solu¬ţiile tehnice, dar nu s-ar mai fi produs alunecările. O investiţie redusă acum provoacă pagube pe termen lung şi costurile aferente”, mai spune Nicolae Boţu. Mai mult, CNADNR a procedat în acelaşi fel în ultimii ani pe toate tronsoanele de drumuri care prezintă pericolul alunecărilor de teren.
„Din analizele pe care le-am făcut rezultă că mai mult de 70% din alunecări sunt cauzate de lipsa de întreţinere. Ani de zile nu se intervine cu lucrările de care ar fi nevoie şi astfel se produc alunecări de teren”, spune specialistul.
CNADNR are circa 6.700 de angajaţi. În ultimele luni au fost angajate în jur de 270 de persoane, dar foarte puţini pentru lucrări de întreţinere, adică exact acolo unde era nevoie. Raportul Corpului de Control al Ministerului Trans¬porturilor arată că atenţia conducerii companiei era centrată pe plata unor salarii uriaşe pentru privilegiaţi. Un număr de 267 de salariaţi au beneficiat de majorare salaria¬lă cu 75% anul acesta. De asemenea, compania a plătit 12,9 milioane lei pentru 393.158 de ore suplimentare care nu sunt nejustificate