x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator România, lider în UE la absolvente de matematică-informatică şi ştiinţe economice!

România, lider în UE la absolvente de matematică-informatică şi ştiinţe economice!

de Istvan Deak    |    28 Ian 2015   •   17:03
România, lider în UE la absolvente de matematică-informatică şi ştiinţe economice!

Chiar şi în 2015, stereotipiile în materie de bărbaţi şi femei sunt încă la ordinea zilei. Încă de la alegerea liceului, persistă teoria că fetele trebuie să urmeze un profil umanist, iar băieţii mai degrabă unul de real. Nu puţini şuşotesc pe la colţuri când aud că un băiat vrea să devină profesor sau o fată inginer constructor. Ultimul raport al Institutului European pentru Egalitate de Gen (EIGE) arată că România este o excepţie în Uniunea Europeană în materie de absolvente ale Facultăţilor de ştiinţe, Matematică şi Informatică.

Media UE în 2012 în raportul bărbaţi-femei absolvenţi de astfel de facultăţi a fost de 59,8- 40,2%. Cel mai dezechibrat raport s-a înregistrat în Olanda (75% băieţi) şi Belgia (70,4%). La polul opus se află România, lider absolut în materie de absolvente ale facultăţilor de acest profil (60,1% fete), urmată de Portugalia (56% fete) şi Italia (54,9% fete).

În linii mari, raportul se menţine şi când vine vorba despre un masterat sau doctorat în domeniu. Media UE este 57,9%-42,1%. Grecia deţine cel mai dezechilibrat raport (66,7% bărbaţi), urmată de Olanda (66,6%), Belgia şi Austria (65,1%). La polul opus conduce Croaţia (60,3% femei), urmată de Portugalia (57,9%) şi România (56,5%).

Mai greu la inginerie
Statistica se schimbă radical când vine vorba despre absolvenţi de facultăţi de inginerie, manufacturare şi construcţii. Media din UE indică un dezechilibru total 73,1% bărbaţi şi doar 26,9% femei. Este cea mai scăzută medie din ultimii opt ani, având în vedere că în 2007 raportul indica 74,5-25,5%. Dezechilibru absolut se poate spune despre cifrele venite din Irlanda (83,5% barbati), Germania (81,4) şi Austria (80,1%). La polul opus se află Cipru, singura ţară din UE cu mai multe absolvente la facultăţile de acest profil (50,5%). Pe doi se situează Danemarca (37,6% femei), în timp ce Romania este pe trei, cu un numar destul de ridicat de absolvente (35,1%).

Chiar dacă ultimul raport EIGE a stabilit că Romania este pe ultimul loc în UE privind coeficientul egalităţii de gen, există şi câteva domenii unde suntem şi rămânem un exemplu pozitiv, chiar dacă idealul EIGE nu este ca femeile să domine în anumite domenii, ci să există o egalitate absolută între femei şi bărbaţi.

Lideri la doctorate

Dacă dominăm la capitolul absolvente de matematică-informatică şi ştiinţe economice, o veste bună vine şi din zona masteratelor şi doctoratelor in inginerie, manufacturare si constructii. România are cel mai putin dezechibrat raport în privinta absolvenţilor 57,8%-42,2%, în continuare în favoarea bărbaţilor, urmată de Lituania (62,2% bărbaţi) şi Cipru 62,5%. La polul opus se află Germania (81,9% bărbaţi), Ungaria (77,8%) şi Austria (76,9%). Media UE este 71,6-28,8, cea mai mică diferenţă din ultimii opt ani (76-24, în 2007).

Recomandări

”Educaţia este un drept al omului şi un instrument esenţial în atingerea obiectivelor privind egalitatea de gen, dezvoltare şi pacea. Egalitatea în obţinerea unei calificări educaţionale este necesară dacă tot mai multe femei ajung agenţi ai schimbării. Discriminarea fetelor în accesul la educaţie persistă în multe zone din cauza stereotipiilor, mariajelor şi sarcinilor premature, a metodelor de predare inadecvate şi bazate pe gen, a materialelor educaţionale, hărţuirii sexuale şi lipsei unor facilităţi şcolare accesibile şi adecvate din punct de vedere fizic”, se arată în raportul EIGE.

Pentru a îmbunătăţi aceste diferenţe, EIGE recomandă guvernelor naţionale, prin intermediul UE, asigurarea accesului egal la educaţie, eradicarea analfabetismului în rândul femeilor, îmbunătăţirea accesului femeilor la formarea vocaţională, ştiinţă şi tehnologie, dar şi la continuarea educaţiei, crearea unui sistem de educaţie şi instruire nediscriminatoriu, alocarea de resurse suficiente pentru monitorizarea implementării reformelor în educaţie, promovarea educaţiei şi a instruirii pe tot timpul vieţii pentru fete şi femei.

×