Munca de acasă poate fi foarte benefică, însă vine la pachet cu diverse provocări cauzate de faptul că uneori nu se face clar delimitarea între viața personală și cea profesională. În continuare, îți prezentăm câteva sfaturi pentru a lucra eficient de acasă.
1. Organizează-ți biroul de lucru
Spațiul de lucru este un aspect esențial pentru a-ți desfășura activitatea în mod corespunzător. Alege un loc din casă bine delimitat de alte încăperi, dacă este posibil, și vei putea distinge mai ușor între conceptul de „muncă” și „acasă”.
Asigură-te că ai un birou cu o înălțime potrivită, astfel încât să lucrezi confortabil. Alege-ți un scaun ergonomic, care susține corect postura corpului și reduce apariția durerilor de spate. Pentru a-ți lua notițe și a avea mereu la îndemână cele necesare, asigură-te că ai la birou notițe adezive de tip post-it, pixuri și markere, hartie copiator, chiar și o imprimantă, dacă te ajută la activitatea pe care o desfășori.
2. Stabilește un program clar
Respectarea unui program bine definit te ajută să fii o persoană organizată și să-ți pui ordine în gânduri, chiar dacă unele zile la muncă sunt mai solicitante. Dacă îți stabilești o rutină atât pentru programul de lucru, cât și pentru pauzele pe care le iei, vei reuși să îți menții concentrarea și să lucrezi cât mai eficient.
Pauzele sunt esențiale la fiecare loc de muncă, fiindcă te ajută să te deconectezi pentru câteva minute și să te odihnești puțin. Profită de pauze pentru a te ridica de la birou și a te dezmorți.
3. Creează-ți o rutină
Ritualul de dimineață dinaintea unei zile de muncă te poate ajuta să te pregătești pentru întreaga zi. Poți ieși la o plimbare prin parc, să-ți savurezi cafeaua în timp ce asculți un podcast sau să iei micul dejun pe balcon sau în grădină, pentru a te conecta cu natura.
Un alt obicei sănătos este acela de a te îmbrăca de parcă te-ai duce fizic la muncă. Îmbrăcămintea are un rol esențial în starea ta de spirit și nivelul de productivitate. Evită să lucrezi în pijamale sau stând în pat, fiindcă îți vei crea o stare lipsită de energie și nu vei avea chef de muncă.
4. Evită distragerile
Unii apropiați sau membri ai familiei care nu sunt familiarizați cu conceptul de muncă de acasă au impresia că lucrul de acasă este foarte lejer și ai disponibilitate constantă pentru treburile casnice. Explică-le clar faptul că timpul alocat muncii este destinat activității profesionale și nu te poți distrage de la muncă în orice moment.
Totodată, nu lăsa telefonul mobil să te distragă de la muncă. Notificările primite tind să stârnească puțină curiozitate și să te facă să verifici telefonul cât mai des.
5. Ai grijă de spațiul tău de lucru
Biroul tău este locul în care îți desfășori activitatea și trebuie să îți ofere un sentiment de liniște și confort, pentru cât mai multă productivitate. Întreține curățenia la biroul de acasă, decorează locul cu o plantă naturală, un tablou sau alte obiecte decorative plăcute ochiului.
Lucrul de acasă poate fi o variantă de lucru ideală pentru multe persoane, iar dacă ții cont de recomandările de mai sus, te vei bucura de un spațiu perfect pentru lucru, dar și de productivitate crescută. Cu disciplină și dedicare, vei reuși să îmbini confortul propriei locuințe cu eficiența profesională.
Sursă foto: Unsplash