Prima ediție a festivalului de film documentar „One World Romania la Brașov” a debutat pe 7 noiembrie și propune pe parcursul a patru zile, la Centrul Cultural Reduta, la Cinemateca Patria și în alte trei locații, proiecții de filme, dezbateri cu invitați speciali, o expoziție de fotografie și două ateliere pentru liceeni.
Deschiderea festivalului a avut loc la Centrul Cultural Reduta, cu avanpremiera filmului „Ivana cea Groaznică”, în prezența regizoarei Ivana Mladenovic și a colaboratoarei ei apropiate, Ana Szel. Filmul spune povestea Ivanei, o actriță sârbă care lucrează și trăiește în România. După o serie de probleme de sănătate decide să își petreacă vara pe malul celălalt al Dunării, în Kladovo, orășelul natal, înconjurată de familie. Odată cu sosirea excentricilor săi prieteni de la București și pe măsură ce bârfele legate de povestea ei de dragoste cu un băiat mult mai tânăr se împrăștie în oraș, Ivana ajunge în pragul unei căderi nervoase.
În 2019 marcăm 30 de ani de la Revoluția care a încheiat dictatura lui Nicolae Ceaușescu în România, dar și de la căderea Zidului Berlinului sau de la primele alegeri libere din Cehoslovacia și din Polonia. În consecință, aceste trei decenii de democrație în România și în Europa de Est reprezintă tema principală a primei ediții a festivalului One World Romania la Brașov.
Printre filmele importante ale secțiunii se numără „Cealaltă parte a tuturor lucrurilor”, în regia Milei Turajlic, unul dintre cele mai premiate documentare ale ultimilor ani. Cu 70 de ani în urmă, comunismul a intrat în Iugoslavia. O dată cu el, o familie de necunoscuți a fost mutată forțat în apartamentul familiei Turajlic, în spatele unei uși care de atunci a rămas închisă. Din arhive publice și personale și filmări emoționant de familiare și intime, realizatoarea recreează o întreagă epocă și interoghează soarta impulsurilor politice care i-au traversat familia timp de generații.
O serie de dezbateri publice vor însoți o parte a proiecțiilor din festival, printre invitați numărându-se câteva personalități importante pentru perioada de tranziție ulterioară Revoluției din 1989. Stere Gulea este unul dintre cei mai apreciați regizori români, iar activitatea sa cuprinde 12 filme realizate începând cu anii '70, printre care se numără și capodopera „Moromeții”. În 1991, împreună cu Vivi Drăgan Vasile - unul dintre cei mai importanți directori de imagine ai ultimelor decenii - și cu Sorin Ilieșiu, a realizat documentarul „Piața Universității - București”, pe care îl prezentăm la Brașov. Atât Stere Gulea, cât și Vivi Drăgan Vasile vor fi prezenți astăzi, 8 noiembrie, la Cinemateca Patria.
Mona Muscă, în prezent retrasă din politică după o carieră prolifică în care a fost ministru al Culturii, membru în multiple comisii ale Camerei Deputaților, vicepreședinte al Partidului Național Liberal și inițiatoarea mai multor legi care au jucat un rol fundamental în democratizarea societății românești, vine la Brașov pentru a intra în dialog cu publicul și a răspunde întrebărilor despre acea perioadă, tot ulterior proiecției filmului „Piața Universității - București”.
Descrierea acelor ani hotărâtori pentru starea actuală a societății românești va fi completată de Indrei Rațiu, care el va vorbi pe larg publicului brașovean despre tatăl lui, Ion Rațiu, candidatul din partea Partidului Țărănist la primele alegeri prezidențiale libere din istoria României. Spectatorii îl vor putea întâlni pe Indrei Rațiu sâmbătă, 9 noiembrie, la Cinemateca Patria, în urma proiecției filmului lui Laurențiu Calciu, „După revoluție”, o radiografie a stării de spirit a populației făcută în toiul protestelor din 1990 împotriva Frontului Salvării Naționale.
Nu va lipsi nici o perspectivă artistică deopotrivă mai intimă și mai detașată sub forma filmului „După tăcere” (2012) al Vaninei Vignal, care va fi proiectat la Brașov duminică, 10 noiembrie, la Cinemateca Patria. Cineasta, care va fi și ea prezentă la Brașov, descrie felul în care s-a izbit, la 20 de ani de la căderea comunismului, de mecanismul fricii și al tăcerii încă profund ancorat în societatea romanească.
Dar ediția One World Romania la Brașov care debutează astăzi nu se va rezuma la tematica centrală, ci va explora și alte realități și problematici diverse și relevante pentru lumea contemporană.
Expoziția de fotografie „Cicatrice”, semnată de Cosmin Bumbuț și de Elena Stancu, este unul dintre evenimentele speciale ale ediției și aduce în lumină violențele domestice de la noi din țară. Departe de a fi incidente izolate, acestea sunt atât de frecvente încât ajung piesa de rezistență a unei culturi a violenței tolerate social pe baza principiului că nimeni nu are dreptul să „se bage în familia altuia“.
Alți invitați speciali ai festivalului sunt activiști neobosiți: Patrick Brăila este una dintre cele mai puternice voci ale comunității trans din România, iar Gabriela Leu reprezintă UNHCR - Agenția ONU pentru refugiați. Amândoi vor intra în dialog cu spectatorii cu ocazia proiectării a două filme care tratează problematici specifice activității lor.
Iar cum toate aceste discuții legate de drepturi și libertăți nu și-ar avea rostul fără o bază stabilă, și anume un sistem legislativ și juridic echitabil și imparțial, festivalul își propune să introducă în premieră la Brașov un atelier practic de educație juridică susținut de doi magistrați cu experiență, Veronica Cocârlea și Vlad Vidican. Atelierul are drept scop clarificarea unor noțiuni de a căror înțelegere depinde exersarea deplină și în cunoștință de cauză a drepturilor fiecărui cetățean în parte.