Iar asta, pentru trei luni, în contextul în care cele două Camere ale Parlamentului au achiziționat, începând cu anul 2018, sisteme și echipamente audio-video, de teleconferință și de traducere simultană, pe care au plătit aproape 11 milioane de lei. Achiziția făcută de ANCOM au avut ca procedură de atribuire „norme proprii” ale instituției, nefiind organizată vreo licitație deschisă sau restrânsă.
La Palatul Parlamentului va avea loc, în perioada 26 septembrie – 14 octombrie 2022, Conferința Plenipotențiarilor Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor. Iar în data de 24 septembrie 2022, tot la Palatul Parlamentului, din București, va avea loc Consiliul Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor. Ambele evenimente sunt găzduite de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), autoritatea publică autonomă aflată sub controlul Parlamentului României, cu rol de reglementare și supraveghere în domeniul comunicațiilor electronice și serviciilor poștale.
Ei, bine, pentru derularea acestor două evenimente, ANCOM a contractat, recent, servicii audio și de videoconferință, „în vederea asigurării sonorizării, traducerii simultane, editării și distribuției semnalelor audio”, conform unui anunț de atribuire publicat, la finalul săptămânii trecute, pe portalul SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice).
Norme proprii de achiziție
Este vorba despre servicii de organizare de expoziții, târguri și conferințe, de echipamente de radio, televiziune, comunicații, telecomunicații și articole conexe, respectiv de servicii de instalare de echipamente de televiziune, audio și video, pentru achiziția cărora ANCOM – autoritatea contractantă – nu a organizat nicio licitație deschisă sau restrânsă, nicio selecție de oferte prin procedură simplificată sau vreo procedură concurențială, ci a utilizat „Norme proprii”.
Bugetul total estimat pentru această achiziție a fost de 12 milioane de lei fără TVA, sumă care, deși pare importantă, nu a suscitat interesul decât unei singure entități. Este vorba despre asocierea dintre companiile SC Backstage Production Group International SRL și SC 360 Revolution SRL, cu care ANCOM a încheiat, la data de 12 august 2022, contractul nr. SC-DAC-22134/2022, în valoare finală de 11.800.711,12 lei fără TVA, respectiv de 14.042.846,2 lei cu TVA inclusă (2.865.887 de euro). Contractul are un termen de derulare de trei luni.
Parlamentul a investit în astfel de echipamente aproape 11 milioane de lei
ANCOM cheltuie, așadar, aproape trei milioane de euro pentru servicii de sonorizare și de traducere simultană a unor evenimente desfășurate la Palatul Parlamentului, în condițiile în care, în ultimii patru ani, cele două Camere ale Parlamentului (instituție în coordonarea căreia funcționează ANCOM) au investit 11 milioane de lei cu TVA în aparatură și tehnică similară.
Spre exemplu, la 10 mai 2021, Camera Deputaților a investit 803.754,53 de lei fără TVA pentru un sistem integrat de conferință, vot electronic, sonorizare, traducere simultană, comunicații audio, video și date. Pentru ca, în 23 iunie 2022, să încheie un contract similar, în valoare de 922.010,08 lei fără TVA.
Apoi, la 27 iulie 2022, tot Camera Deputaților a contractat achiziția a 46 de scaune pentru traducători, pe care a plătit 239.980 de lei fără TVA. La data de 1 august 2022, Camera Deputaților a cumpărat un set coloană sistem audio, plătind pe el 670.000 de lei. Mai departe, aceeași instituție a contractat, la data de 4 august 2022, un sistem de iluminat „Filmare”, pentru asigurarea suportului logistic pentru activități extraparlamentare de tipul mediatizării conferințelor de presă, pe care a plătit 167.945 de lei fără TVA. Iar la data de 12 august 2022, a cumpărat 22 de proiectoare și ecrane de proiecție, în valoare de 201.366 de lei fără TVA.
Cine deține firmele care vor presta pentru evenimentul ANCOM
Și Senatul României a cumpărat, în data de 10 mai 2022, zece instalații de sonorizare, pentru care a plătit 375.545,45 de lei fără TVA. Iar la data de 26 august, adică vinerea care a trecut, Camera superioară a Parlamentului României a achiziționat o instalație de conferință și sonorizare pentru Salonul „Dimitrie Cantemir”, din Palatul Parlamentului, pentru care a plătit suma de 467.250 de lei fără TVA. Nu în ultimul rând, trebuie menționat că, la data de 5 octombrie 2018, Senatul României s-a mai dotat cu sisteme de conferință, sonorizare și traducere simultană, în valoare de 924.137,8 lei fără TVA.
O parte dintre aceste echipamente ar fi putut fi utilizate și de ANCOM, precum și de alte autorități publice care organizează activități mediatice în incinta Palatului Parlamentului. Însă ANCOM a decis să plătească, pentru trei luni, cu trei milioane de lei mai mult decât au plătit cele două Camere în patru ani pe astfel de servicii.
Revenind la afacerea contractată de ANCOM, este interesant de aflat cu cine va lucra în cadrul acestui contract. Conform Registrului Comerțului, SC Backstage Production Group International SRL este controlată, în calitate de asociat unic, de Andrei Marian Popea.
Cea de-a doua firmă, SC 360 Revolution SRL, este deținută de Daniel Iulian Budulus, de Ioan Silviu Gheirghiu și de Ioan Adrian Pochiscan. Budulus este soțul Cătălinei Maria Budulus, șef de serviciu în cadrul Primăriei Capitalei. Din declarația de avere a acesteia din urmă rezultă că Daniel Iulian Budulus a realizat, în ultimul an fiscal, dividende în cuantum de 638.784,56 de lei de la SC 360 Revolution SRL