Jurnalul.ro Special Anchete Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate

Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate

de Ion Alexandru    |   

Direcția Națională Anticorupție s-a “conformat” voluntar ordinului emis, la începtul acestui an, de către procurorul general al României, Augustin Lazăr, și a secretizat caietele de sarcini în cadrul procedurilor demarate privind achiziția de echipamente de tehnică specială. “Jurnalul” a dezvăluit, în ediția de ieri, că instituția condusă de Laura Codruța Kovesi a declanșat, în data de 4 aprilie, o procedură de licitare, în vederea achiziției unei noi aparaturi de investigare și interceptare. Contrar uzanțelor de până acum, când instituția a făcut alte astfel de achiziții, caietul de sarcini în baza căruia urmează să fie atribuit acest contract lipsește din documentația de atribuire de pe SEAP. Tot ieri, fostul ofițer SRI Daniel Dragomir a dezvăluit faptul că există un ordin secret, emis de către Augustin Lazăr, prin care aceste informații au fost clasificate, de anul acesta, cu nivelul de secret de serviciu. Astfel că informațiile referitoare la aparatura de filaj, programele software pe care acestea le utilizează, precum și chestiuni legate de omologarea sau nu a acestor echipamente aflate în dotarea parchetelor, nu mai sunt destinate publicității. Ordinul lui Lazăr poate reprezenta o acțiune abuzivă, având în vedere faptul că Legea privind protecția informațiilor clasificate interzice secretizarea unor informații destinate să asigure accesul la probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea legii și obstrucționarea justiției.

Un nou scandal-monstru se prefigurează la nivelul Direcției Naționale Aticorupție. De această dată, generatorul scandalului nu este Laura Kovesi sau vreun procuror din subordinea acesteia, ci chiar superiorul, pe linie ierarhică, al șefei DNA, procurorul general al României, Augustin Lazăr.

Miza acestui nou scandal o reprezintă informațiile despre modul în care DNA își “produce” probele tehnice, privind înregistrarea convorbirilor ambientale, pe care le folosește în dosarele penale. Unul dintre inculpații trimiși în judecată de DNA, omul de afaceri constănțean Gabriel Strutinski, a adresat, în 21 martie 2018, Direcției Naționale Anticorupție, o cerere prin care a solicitat ca, în baza Legii nr. 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public, parchetul anticorupție să-i pună la dispoziţie copii după cererile de ofertă și după documentele aferente licitațiilor și achizițiilor publice efectuate de DNA, în perioada 1 decembrie 2008 – 31 decembrie 2017, respectiv decizii de atribuire sau de câștigare a respetivelor licitații.

Solicitarea lui Strutinsky vizează în mod direct achizițiile DNA referitoare la aparatura hardware de înregistrare ambientală audio-video și pentru prelucrarea înregistrărilor audio-video ambientale, precum și la aplicațiile software pentru înregistrarea ambientală audio-video și pentru prelucrarea acestor înregistrări ambientale. Petentul a solicitat, totodată, baza legală în temeiul cărora au fost efectuate aceste licitații de către DNA. “În legătură cu aparatura achiziționată, rămasă în posesia DNA, vă rog să îmi comunicați dacă aceasta are omologare națională, care este tipul de omologare, ce tip de omologare dețineți și cine și la ce dată a eliberat-o”, mai scrie Gabriel Strutinski în cererea adresată DNA și publicată în exclusivitate de fostul ofițer SRI Daniel Dragomir.

Se încearcă obstrucționarea dreptului la apărare

Concret, Strutinsky cere aceste informații pentru că, la dosarul său, în care este acuzat de săvârșirea unor fapte de corupție, DNA a atașat probe constând în mai multe convobiri și înregistrări luate din mediul ambiental, pe care inculpatul nu le poate confirma autenticitatea. Doar prin accesul la informațiile solicitate, se poate cere efectuarea unei expertize independente cu privire atât la autenticitatea înregistrărilor constituite ca mijloace materiale de probă, cât și cu privire la mijloacele tehnice cu care au fost făcute aceste înregistrări.

Răspunsul DNA, transmis lui Strutinsky, este unul de-a dreptul halucinant: “Urmare a verifcării efectuate a rezultat că, în conformitate cu Ordinul 43/2018 al Procurorului General al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, informațiile referitoare la mijloacele tehnice speciale deținute de Ministerul Public constituie informație clasificată în clasa secret de serviciu. În aceste condiții, nu sunt destinate publicităţii documente care conțin specificații tehnice, respectiv cartea tehnică și caietele de sarcini”.

Ca o coincidență, DNA a anunțat, în data de 4 aprilie 2018, că intenționează să achiziționeze, prin licitație publică, un sistem multifuncţional de interceptare, mai multe aparate de înregistrare și altă tehnică specială. “Jurnalul” a prezentat, pe larg, în ediția de ieri, situația concretă a acestei achiziții. Ceea ce ne-a atras, însă, atenția, după dezvăluirile făcute de Daniel Dragomir, este faptul că din documentația de atribuire a acestui contract de achiziţii publice lipsește, în SEAP, documentul cel mai important. Caietul de sarcini. Acesta nu a fost publicat alături de fișa de date a achiziției, anunțul de participare și cererile de răspunsuri formulate de către potențialii ofertanți. Fapt fără precedent în privința achizițiilor făcute, în trecut, de Direcția Națională Anticorupție.

Ordinul procurorului general încalcă Legea 182/2002

DNA a ascuns, astfel, caietul de sarcini al acestei ultime licitații, folosindu-se de Ordinul 43/2018 semnat de Augustin Lazăr. Ordin secret, nepublicat nicăieri, neregăsit pe site-ul Ministerului Public sau în Monitorul Oficial al României.

Mai mult, pe cât de secrete sunt atât ordinul dat de Lazăr, cât și informațiile de interes public pe care procurorul general al României încearcă, astfel, să le țină sub cheie, pe atât de abuzivă poate fi inițiativa șefului din acte al Laurei Codruța Kovesi. Conform articolului 33 din Legea nr. 182/2002, privind protecția informațiilor clasificate, Capitolul III, referitor la Informațiile Secret se Serviciu, “este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informațiilor care, prin natura sau conținutul lor, sunt destinate să asigure informarea cetățenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucționarea justiției”.

Potrivit articolului 21 al aceleiași Legi nr. 182/2002 “informațiile secrete de serviciu se stabilesc de către conducătorul persoanei juridice (în speța dată de către procurorul general al României – n.red.), pe baza normelor prevăzute prin hotărâre de guvern. (…)”.

Achiziții în baza unei OUG din domeniul apărării și securității

Un alt amănunt interesant al ultimei achiziții pe care se pregătește DNA să o facă, pentru dotarea cu noi echipamente de tehnică specială de interceptare și înregistrare, pe lângă secretizarea caietului de sarcini, este baza legală în baza căreia se organizează licitația aferentă. De pe SEAP, din cuprinsul anunțului de participare, reiese că achiziția inițiată în 4 aprilie nu este întocmită în baza Legii 98/2016, privind achiziţiile publice, ci are la bază Ordonanța de Urgenţă a Guvernului nr. 114 din 21 decembrie 2011. Acest act normativ, iniţiat de Guvernul condus de Emil Boc, vizează atribuirea anumitor contracte de achiziţie din domeniul apărării și securității.

În acest fel, tehnica specială a parchetelor, subordonate Ministerului Public, folosește o prevedere legală uzitată de seviciile secrete sau de instituții care activează în zona apărării naționale sau a securității naționale.

Lista achizițiilor care a devenit  “secret de serviciu”

Una dintre chestiunile la care DNA a refuzat să-i răspundă lui Gabriel Strutinsky constă în numărul achiziţiilor publice făcute de instituție, cu referire la tehnica specială, începând cu anul 2008 și până la sfârșitul lui 2017. “Jurnalul” a identificat șase asfel de achiziții făcute prin organizarea de licitații publice și alte patru achiziţii similare efectuate prin selecție de ofertă cu procedură simplificată. Iată lista cu obiectele achizițiilor, datele la care s-au încheiat contractele, sumele cheltuite și firmele cu care DNA a colaborat la aceste proiecte:

  • 28.09.2010 – Aparate de înregistrare, aparate de transmisie digitală, cabluri de conectare, accesorii pentru echipamente audio-video, accesorii de echipamente audio, acumulatori electrici, microfoane, pachete software de prelucrare a imaginilor, sisteme de navigație prin GPS și obiective pentru aparate de fotografiat. Suma cheltuită - 499.200 de lei fără TVA. Furnizor – SC Andytech Concept SRL.
  • 21.10.2014 – Aparate de înregistrare, aparate de transmisie digitală, microfoane, stații radio și accesorii pentru echipamente audio și video. 11 loturi ale acestui contract, în valoare de 435.465 lei fără TVA, au fost adjudecate de către SC Andytech Concept SRL, iar alte patru loturi, în valoare de 106.808 lei fără TVA, au fost câștigate de SC Pragma Computers SRL.
  • 8.05.2015 – Achiziție de echipamente tehnice și IT constând în 6 loturi neatribuite în cadrul procedurii de atribuire inițiate în 5 august 2014, în cadrul contractului de finanțare nerambursabilă OLAF/2013.D5/064 – “Suport tehnic specializat în lupta împotriva fraudei și a corupției”. Achiziţia constă în aparate de înregistrare, computere portabile, diverse tipuri de echipamente componente și stații radio. Două loturi, în valoare de 31.766 lei fără TVA, au ajuns la SC Prosoft++ SRL, iar patru loturi, de 228.622 lei fără TVA, au ajuns la SC Messystech SRL.
  • 30.06.2015 – Achiziție de echipamente IT, servere, stații de lucru fixe și mobile, echipamente firewall. Trei loturi, în valoare de 1.483.116,91 lei fără TVA, au fost atribuite firme SC Trend Import Export SRL, iar un lot, în valoare de 122.116 lei fără TVA, a ajuns la SC Webspot SRL.
  • 20.10.2016 – DNA a achiziționat echipamente IT, servere, stații de lucru, switchuri, stații de achiziţii, aparatură și copiere de date. Pe loturi, furnizori au fost: 2NET Computer SRL (521.607,6 lei fără TVA), Trend Import Export SRL (283.520,5 lei fără TVA), Alfasoft SA (271.845 lei fără TVA), Prosys SRL (307.400 lei fără TVA), Elsaco Solutions SRL (31.640 lei fără TVA), Webspot SRL (100.760 lei fără TVA), Docentris SA (969.500 lei fără TVA).
  • 12.12.2016 – Aparate de înregistrare, accesorii pentru echipamente audio și video. Pe loturi, ofertanții câștigători sunt: Andytech Concept SRL (307.950 lei fără TVA), Q-East Software SRL (36.100 lei fără TVA) și Pragma Computers SRL (72.200 lei fără TVA).
  • 14 și 19.06.2012 – Aparate de înregistrare. Furnizori: Union Co SRL (18.261,12 lei fără TVA), Prosys SRL (52.700 lei fără TVA), Andytech Concept SRL (348.753,88 lei fără TVA), Stream Networks SRL (45.290 lei fără TVA).
  • 3.09.2013 – Aparate de înregistrare, furnizate de Andytech Concept SRL (329.240,5 lei fără TVA) și T&T Consulting SRL (25.980 lei fără TVA).
  • 30.09.2015 – Aparate de înregistrare, în valoare de 60.708,11 lei fără TVA, furnizate de SC Andytech Concept SRL.
  • 16.11.2016 – Sisteme compuse din camere video cu accesorii, livrate de STARC4SYS SRL, la prețul de 103.194,5 lei fără TVA.

Surse politice: Kovesi va fi demisă

Surse politice, inclusiv prezidenţiale, citate de Antena 3, spun că preşedintele Klaus Iohannis ia în calcul varianta demiterii procurorului-șef al Direcției Naționale Anticorupție, Laaura Codruţa Kovesi. Aceleași surse susțin că șeful statului ar fi deranjat de tensiunile din sistemul judiciar apărute în ultimele luni şi, în special, de atmosfera ostilă care s-a creat la nivelul CSM şi în sânul magistraţilor din conducerea Curţii Supreme. Klaus Iohannis a anunţat, la sfârşitul lunii martie, că va face publică după Paşte decizia sa în cazul cererii de revocare a lui Kovesi din fruntea DNA.

“Este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informațiilor  destinate să asigure informarea cetățenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucționarea justiției” – Art. 13 din Legea 182/2002.

DNA a “clasificat” caietul de sarcini aferent ultimei licitații pe care o va organiza pentru achiziţia de noi aparate și echipamente de ascultare, interceptare și comunicații. Documentul lipsește de pe lista actelor publicate pe SEAP.

 

 

Subiecte în articol: achizitii tehnica speciala
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri