Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Autostrada Centenarului s-a rătăcit prin munţi

Autostrada Centenarului s-a rătăcit prin munţi

de Adrian Stoica    |   

Legarea Moldovei de Transilvania  printr-o autostradă este un vis din care nu reuşim să ne trezim de peste 10 ani. Exasperaţi de indiferenţa autorităţilor, la sfârşitul sapătămânii trecute aproape 2.000 de oameni au format în centrul municipiului Iaşi un lanţ uman în încercarea de a determina lansarea construcţiei autostrăzii Targu Mureş-Iaşi-Ungheni (A 8). Este a doua acţiune de acest fel, după cea organiyată pe 8 septembrie când s-a format o coloană motorizată ce a străbătur distanţa Iaşi-Târgu Mureş. Deocamdată, singura performanţă notabilă a guvernelor care s-au perindat pe la Palatul Victoria au fost doar studiile de fezabilitate făcute în ultimii 10 ani  pentru care s-au cheltuit milioane de euro.

 

La sfârşitul verii, Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat că renunţă la actualizarea studiilor de fezabilitate pentru această autostradă, urmând ca proiectul să continuie în baza studiului de fezabilitate din anii 2009-2010. Pentru  această documentaţie Compania de Drumuri a achitat circa două milioane de euro, iar pentru reactualizarea lui ar fi urmat să achite câteva zeci de milioane de euro.

 

Proiectul ajunge la DNA

Deşi din această autostradă nu s-a construit niciun centimetru, proiectul a reuşit însă să atragă atenţia procurorilor DNA care în luna iulie a acestui an au cerut CNAIR  documentele aferente studiului de fezabilitate făcut pentru tronsonul Târgu Mureş-Ditrău. Procurorii s-au arătat foarte interesaţi să afle de ce au fost atribuite prin încredinţare directă unele lucrări firmei  Search Corporation şi de ce ulterior au fost majorate sumele prevăzute iniţial în contractul încheiat cu CNAIR. Mai mult, documentele au ajuns şi pe masa inspectorilor de la Curtea de Conturi care au susţinut că refacerea studiului de fezabilitate, decisă în 2015, ar reprezenta o risipă financiară întrucât un astfel de studiu mai fusese făcut în perioada 2009-2010.

 

În lipsa unor demersuri pentru începerea acestui proiect, fostul Guvern Cioloş venise cu ideea să dedice Centenarului Unirii această autostradă, fiind declarat unul de interes naţional.

 

Istoria începe în 2007

Istoria acestei aşteptate autostrăzi începe în 2007, odată cu publicare anunţului pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Sculeni“, contract câştigat de Iptana (0,8 milioane de euro). În 2009 contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, structurat pe trei loturi, era scos la licitaţie. În februarie 2010 spaniolii de la Inocsa erau declaraţi câştigătorii licitaţiei pentru pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru lotul Târgu Neamț-Ungheni (3,1 milioane de lei), firma Search Corporation câştiga lotul Târgu Mureș-Ditrău (3,2 milioane de lei) şi Iptana lotul Ditrău - Târgu Neamţ (3,8 milioane de lei). În 2011 a fost finalizat studiul de fezabilitate al autostrăzii, iar în vara lui 2012 Ministerul Transporturile a prezentat indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Valoarea lui era estimată la 8,9 miliarde de euro, după ce  în studiul de fezabilitate estimările indicau un preţ de 6,4 miliarde de euro. Ulterior, calculele au fost revizuite, iar costul autostrăzii a scăzut la circa patru miliarde de euro. În 2014 Compania de Drumuri scoate la licitaţie reactualizarea studiilor de fezabilitate, pentru care ar fi urmat să se plătească câteva zeci de milioane de lei. Pentru două loturi ofertele au fost anulate întrucât nu erau conforme, iar pentru lotul  Tg. Mureș-Ditrău reactualizarea studiului de fezabilitate era atribuit asocierii  Consitrans-Search Corporation, dar în final şi acest contract este suspendat.

 

Construcţia trebui să înceapă deja

Conform Master Planului General de Transport, aprobat de Guvern în septembrie 2016, pentru actualul exercițiu financiar al UE era planificată doar începerea lucrărilor la secțiunea Târgu Neamț-Iași-Pașcani (2016-2019), în timp ce lucrările la secțiunile Târgu Mureș-Ditrău și Ditrău-Târgu Neamț urmează să înceapă în 2021.

 

320 de kilometri ar urma să aibă autostrada Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni

 

Deşi a renunţat la reactualizarea studiilor de fezabilitate, construcţia autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni (A 8) rămâne deocamdată în ceaţă.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri