Primul avion de pasageri construit în România, ROMBAC 1-11, va fi recondiţionat şi amplasat în faţa aeroportului Henri Coandă. Autorităţile nu ştiu însă când se va concretiza proiectul. De vină ar fi lucrările la Magistrala 6 şase de metrou pentru că staţia de la aeroportul Henri Coandă ar urma să treacă fix pe lângă rondul unde urmează să fie amplasat avionul.
Din 2009, pe terenul de lângă pista nr. 1 a Aeroportului Henri Coandă este tras la sol primul avion de pasageri construit în România. Nouă aeronave tip Rombac 1-11 au ieşit din fabrică în anii `80, când România era printre puţinele ţări socialiste care producea avioane de pasageri. Aeronava zbura la 10.000 de metri altitudiune, cu o viteză de 800 de km/h şi avea o capacitate de 119 pasageri. Această industrie a dispărut. Românii au rămas cu amintirile şi cu un singur exemplar de ROMABC. Cu toate că de anul trecut este semnată o petiţie pentru recondiţionarea şi valorificarea avionului-emblemă, până acum nici Tarom, în proprietatea căreia s-a aflat, şi nici Compania Naţională (CN) Aeroporturi Bucureşti nu au dus la bun sfârşit proiectul.
În petiţia semnată anul trecut de aproape două mii de persoane se cere salvarea, recondiţionarea şi amplasarea aeronavei, în scop decorativ, în faţa aeroportului, la fel cum se întâmplă pe multe aeroporturi din lume.
Proiectul trenează, sponsorii lipsesc
Din februarie, anul trecut, până acum, aeronava nu a fost mişcată de pe terenul aeroportului. Tarom şi CN Aeroporturi Bucureşti sunt în căutare de sponsori.
Aeronava trebuia încă de anul trecut să fie amplasată pe sensul giratoriu din faţa aeroportului. „Iniţial vrem să îl cosmetizăm la exterior şi să vedem dacă îl cosmetizăm şi la interior, la fel cum sunt şi alte aeronave expuse. Va fi vopsit în culorile iniţiale din 1982. Va fi exact ca cel care a ieşit de pe porţile fabricii”, a declarat Teodor Ştefan, co-fondator aeronews.ro. După ce avionul va fi montat pe un soclu va fi şi iluminat pe timp de noapte, spun autorităţile. Cei de la CN Aeroporturi Bucureşti vor ca avionul să fie reparat şi înăuntru pentru a putea fi şi vizitat.
„Vom încerca să avem şi un drum de acces către el. Ne gândim să îl facem şi vizitabil. Proiectul nu este oprit, avem o echipă care lucrează în permanenţă”, susţine Valentin Iordache, directorul de comunicare al CN Aeroporturi Bucureşti „Sperăm ca în a doua jumătate a anului să putem realiza acest proiect.”, a declarat Gabriel Stoe, directorul general al Tarom.
În 2009, Compania Naţională Aeroporturi a recuperat aeronava de la o companie aerioană din Asia. A costat aproape 30 de mii de euro.