Achiziția a fost finalizată prin atribuirea contractului către compania controlată de fostul director al ROMATSA Ion Tomescu, singura firmă care s-a prezentat la licitație. O altă achiziție pe care Poliția Română era cât pe ce să o finalizeze se referă la un sistem de vehicule aeriene, care să intre în posesia Direcției de Operațiuni Speciale, și care să fie utilizate în misiunile de combatere a contrabandei cu țigări în zona de frontieră. Zonă care însă nu se află în competența IGPR, ci a Poliției de Frontieră. Achiziția a fost anulată deocamdată, pentru că Poliția a primit numai oferte inacceptabile.
Motivul invocat de Poliția Română pentru această achiziție este unul mai mult decât interesant și rezidă din cuprinsul caietului de sarcini care a stat la baza procedurii de achiziție, demarată în luna ianuarie a anului curent. Potrivit acestui document, aceste sisteme de simulare a conducerii motocicletelor, compuse din două posturi pentru antrenament moto și un post de instructor, sunt necesare IGPR, pentru „reducerea costurilor legate de mentenanța parcului moto și pentru reducerea accidentelor în care sunt implicate motocicletele din dotare”.
Singurul ofertant care s-a prezentat a cerut prețul maxim
În 9 ianuarie 2022, Poliția Română a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț de participare în vederea scoaterii la licitație a acestui contract, în urma căruia să fie încheiat un acord-cadru, cu valabilitatea de doi ani, în vederea achiziției a trei sisteme de simulare a conducerii motocicletelor. Prețul maxim pe care autoritatea contractantă s-a arătat dispusă să-l achite a fost de 2.325.000 de lei fără TVA.
Licitația s-a consumat pe data de 8 aprilie 2022, după ce, în urma procedurii organizate, a depus ofertă o singură firmă. Poliția Română impusese drept criteriu de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, din care criteriul prețului cel mai avantajos fusese notat cu 90 de procente, iar cel al perioadei suplimentare de garanție, cu 10 la sută.
Singura companie care s-a prezentat la această licitație este SC Business Plus SRL, din București, care a oferit exact prețul pe care l-a estimat Poliția Română. Astfel încât, la data de 8 aprilie, între cele două părți a fost încheiat contractul nr. 465350/2022, în valoare de 2.325.000 de lei fără TVA, respectiv de 2.766.750 de lei cu TVA inclusă (adică 564.642,9 euro).
Copie după o motocicletă reală
Sistemele „virtuale” contractate de Poliția Română prevăd câte o motocicletă modulară, construită pe structură portantă (șasiu), cu unități hardware, ansamblu de monitoare, sistem audio și stație pentru instructor. IGPR precizează, în documentația de atribuire, că, la acest moment, instruirea practică și teoretică se face pentru elevi în cadrul programelor de pregătire școlară, iar pentru polițiști se face, anual, pregătire teoretică, în baza unor programe de pregătire continuă.
Sistemul propriu-zis este constituit din două stații de lucru pentru cursanț, o stație de lucru pentru instructor, un sistem video compus din opt monitoare, un sistem audio stereo, o unitate UPS, unități hardware, tastatură, mouse și imprimantă. Acest simulator are posibilitatea de interconectare a celor două stații ale cursanților cu stația de lucru a instructorului, având suport tehnic on-line. Simulatoarele se alimentează la 220 V, cu curent monofazic și nu necesită amenajări specifice sau suplimentare în incintele unde se vor instala. De asemenea, construcția sistemului va permite upgradarea hardware și software.
Imaginile proiectate pe monitoare sunt corelate cu mișcarea șasiului, în sensul de a simula perfect accelerarea, decelerarea, virarea și trecerea peste obstacole. Softul este de așa natură configurat, încât acesta va permite instructorului să modifice traseele de conducere, parametrii, condițiile meteorologice, condițiile căii de rulare, condițiile motocicletei, avariile și incidentele operaționale. Interfața sistemului de comunicare cu instructorul este ușor de utilizat, intuitivă, care nu necesită cunoștințe IT de specialitate.
„Metaverse” în uniformă
În ceea ce privește stațiile de lucru pentru cursanți, acestea copiază modelul real al unei motociclete, dotată complet (cu cutie de viteze, ambreiaj, roți, indicatoare de bord, cheie de contact și bloc de lumini. Fiecare astfel de motocicletă are minim 190 de kilograme greutate și este prevăzută cu un servomotor integrat în coloana de direcție, pentru a simula condițiile de deplasare întâlnite în trafic.
Pedalierul este prevăzut, pe stânga, cu schimbător de viteze, iar pe dreapta, cu frână de picior. Motocicleta este pusă în mișcare prin intermediul unei platforme metalice, care asigură minimum trei grade de libertate – tangaj, ruliu și translație în plan vertical. Această platformă este acționată electric și asigură corelarea mișcărilor motocicletei cu traseul parcurs, se mai arată în caietul de sarcini.
Business Plus, contracte cu statul încă de pe vremea Guvernului Cioloș
SC Business Plus SRL, entitatea care va livra aceste simulatoare Poliției Române, este o companie privată înființată în anul 2003, având ca obiect de activitate comerțul cu echipamente de securitate, siguranță logistică pentru domeniul militar, forțele de securitate și forțele armate. În prezent, asociatul unic al societății este un anume Ion Tomescu, proprietar al unei alte companii, pe nume SC Global Investment & Consulting SRL.
Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, la momentul înființării, compania SC Business Plus SRL îi avea drept fondatori pe Remus Nicolae Gafița și Emilian Cristian Olteanu. Atât Gafiţa, cât și Olteanu au deținut, în trecut, funcția de director al Aeroportului Internațional „Aurel Vlaicu” București-Băneasa, parte din Compania Națională de Aeroporturi București SA, care a atribuit, la sfârșitul lunii trecute, contractul firmei SC Business Plus SRL.
În anul 2004, societatea a mai primit un asociat, persoană juridică, SC Secure Plus SRL, iar în 2005 intră, de asemenea, cu aport la capitalul social actualul asociat unic Ion Tomescu. În anul 2006, atât SC Secure Plus SRL, cât și celelalte persoane fizice îi cesionează lui Ion Tomescu părțile sociale, părăsind firma. Ion Tomescu este fostul director al ROMATSA, o altă companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.
De la „Aeroporturi”, la instituțiile militare și structurile de forță
„Jurnalul” a mai scris, în urmă cu câțiva ani, despre relația acestei firme cu statul. În anul 2016, când Ministerul Transporturilor era condus de tehnocrați, SC Business Plus a încheiat contracte chiar cu Compania Națională de Aeroporturi București, care a achiziționat de la firma în cauză un nou tractor pentru manevrarea aeronavelor, în valoare de 1.886.400 de lei fără TVA. Apoi, a fost achiziţionat un al doilea astfel de tractor, în valoare de 1.886.400 de lei cu TVA. Următorul contract a fost încheiat între cele două părți două zile mai târziu, când au fost livrate piese de schimb în valoare de 117.327 de lei cu TVA (26.665 de euro).
Nu în cele din urmă, la data de 4 februarie 2016, Compania Națională de Aeroporturi București a mai atribuit firmei fostului director al ROMATSA un contract în valoare de 608.607 lei cu TVA (138.320 de euro), de asemenea, pentru livrarea de piese de schimb. Suma totală a contractelor încheiate de SC Business Plus SRL cu această autoritate publică se ridică la 18.636.632,4 lei cu TVA inclusă.
SC Business Plus SRL nu a derulat contracte doar cu Compania de Aeroporturi București. Afaceri similare au fost derulate atât cu alte aeroporturi, cum ar fi Mihail Kogălniceanu, dar și cu instituţii de forță, respectiv Poliția de Frontieră, Serviciul de Protecție și Pază sau unităţi militare ale Ministerului Apărării Naționale.
Drone pentru combaterea contrabandei cu tutun, un alt proiect al IGPR rămas, deocamdată, fără rezultat
Această achiziție nu este singura tehnică mai puțin obișnuită cu care a vrut să se doteze Poliția Română în această primăvară. În 9 martie, IGPR a făcut cunoscut faptul că dorește să cumpere un sistem de vehicule aeriene fără echipaj uman, pe platformă UAV. Acest sistem trebuia să fie compus din completul de bază, la care să se adauge accesoriile, piesele de schimb și echipamentele auxiliare. Iar pentru aceste echipamente, Poliția era dispusă să plătească 148.867,8 lei cu tot cu TVA (30.381,2 euro), conform unui anunț de participare publicat, de asemenea, pe SEAP.
La mijlocul săptămânii trecute însă, mai exact pe data de 28 aprilie 2022, IGPR a anunțat că a anulat licitația, deoarece au fost primite numai oferte inacceptabile și neconforme.
Achiziția avioanelor fără echipaj uman urma să fie folosită pentru combaterea contrabandei cu țigări și urma să intre în dotarea celebrei Direcții de Operațiuni Speciale (DOS). „Contrabanda cu țigări este evaluată ca fiind un fenomen infracțional de amploare, iar la nivel operațional, DOS, prin structurile sale specializate, joacă un rol important în operațiunile de combatere a contrabandei cu tutun. Prin folosirea sistemelor de vehicule fără echipaj uman, lucrătorii acestei structuri vor putea să desfășoare activități specifice de poliție judiciară și să documenteze activitatea infracțională din zonele de frontieră”, precizează IGPR în documentația de atribuire.