Jurnalul.ro Special Calea ferată București - Giurgiu intră în reparații, noul pod de la Grădiștea devine muzeu

Calea ferată București - Giurgiu intră în reparații, noul pod de la Grădiștea devine muzeu

de Adrian Stoica    |   

Calea ferată București - Giurgiu a fost deschisă în anul 1869, fiind prima construită în Vechiul Regat. Pentru modernizarea ei, administratorul infrastructurii feroviare, compania CFR SA,  a scos la licitație un contract care poate ajunge până la 2,71 miliarde de lei, fără TVA. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor a expirat luni, iar pentru obținerea contractului se luptă firme din România, Spania, Austria și Polonia.

Reabilitarea acestei căi ferate, amplasate pe rețeaua centrală TEN-T, este foarte importantă după ce la începutul acestei veri a fost redeschis traficul pe podul peste râul Argeș, tronsonul Vidra - Comana, după aproape 20 de ani de la prăbușirea lui în urma inundațiilor din 2005. Deși linia este acum funcțională, trenurile parcurg distanța de 67 km în mai mult de o oră, pentru că linia nu este electrificată și este plină de restricții de viteză, astfel că din 2026 ea se va închide din nou pentru modernizări. Tot acum, Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație un studiu de fezabilitate pentru construirea unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu - Ruse II.

Calea ferată București - Giurgiu face parte din rețeaua centrală TEN-T și găzduiește traficul internațional european efectuat pe două coridoare centrale care traversează teritoriul României și leagă Coridorul Rin - Dunăre (fostul Coridor IV) de Europa de Sud-Est (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin trecerea Dunării peste Podul Prieteniei. Tot pe aici circulă și celebrul tren Orient Express, dar după prăbușirea podului de peste Argeș el a fost deviat de la Giurgiu spre Videle, o cale ferată neelectrificată, unde pe 57 km, din cei 4.000 km ai traseului, Orient Expres a fost trecut pe motorină. Traficul feroviar va reveni însă pe aici, pentru că odată cu începerea lucrărilor de modernizare a căii ferate București - Giurgiu aici se va închide din nou traficul.   

Care sunt firmele ce au depus oferte

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat la finele lunii mai anunțul de licitație ce are ca obiect „Proiectare şi execuţie lucrări aferente obiectivului de investiţii «Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre stațiile CF Bucureşti Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2»”. Valoarea totală estimată a contractului este cuprinsă între 2.259.457.149,97 și 2.711.348.579,96 lei, iar termenul de depunere a ofertelor a fost luni, 16 septembrie 2024. Potrivit anunțului din SEAP, pentru acest contract au fost depuse următoarele oferte:

  1. Ofertant unic: FCC Construccion SA

  2. Asociere: Arcada Company (lider), SC Alstom Transport SA

  3. Asociere: PORR Construct (lider), IMSAT

  4. Asociere: ZUE (lider), Con-A Operations, UTI Construction and Facility Management.

Ce prevede proiectul

În cadrul contractului pentru modernizarea căii ferate București - Giurgiu, pe linia București Progresu (km 5+421) - Stația Giurgiu Oraș (km 67+332) se vor face lucrări de modernizare (exceptând 12 km între Vidra - Comana, Lotul 1,  care a fost deja modernizat  de Porr Construct) și electrificare. De asemenea, între Giurgiu Nord (km 64+044) –Pod Ruse (km 69+700) se vor face lucrări de modernizare și electrificare. Pe sectorul CF Progresu - Jilava - Giurgiu Nord - Giurgiu Nord Frontieră vor fi prevăzute lucrări de reabilitare, electrificare, inclusiv sistemul de management al traficului ERTMS, nivel 2. Lucrările sunt prevăzute să înceapă în 2026, când linia va trebui închisă pentru alți trei ani, cel puțin pe anumite porțiuni.

Se construiește un nou pod rutier Giurgiu - Ruse

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA a publicat anunțul de participare la licitația pentru atribuirea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate necesar construcției unui nou pod peste Dunăre, Giurgiu - Ruse II. Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 60,87 milioane de lei și 71,94 milioane de lei (fără TVA), iar documentația va trebui realizată în 24 de luni de la atribuire. „Proiectantul va trebui să găsească soluția optimă pentru că acest nou pod transfrontalier să asigure conexiunea atât între infrastructura rutieră, cât și cea feroviară dintre cele două țări. După ce va fi construit, acest nou pod dunărean (al treilea între România și Bulgaria) va asigura ambelor state un potențial mai mare de dezvoltare economică, atât la nivel regional, cât și european, pe axa nord-sud. Contractul este finanțat prin CEF2, Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, a declarat Cristian Pistol, directorul general al CNAIR SA. Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 28 octombrie 2024.

După 20 de ani, varianta românească

Traficul feroviar a fost reluat pe podul peste râul Argeș, tronsonul Vidra - Comana, după aproape 20 de ani de la prăbușirea lui. PORR România a finalizat lucrările de modernizare a căii ferate București Nord - Jilava - Giurgiu Nord - Frontiera de Nord Giurgiu, care au permis reluarea traficului la 1 iunie 2024. Acest prim tronson de cale ferată construit în România face parte din rețeaua centrală TEN-T, iar inundațiile din  august 2005 au dus la prăbușirea podului de cale ferată de la 23+577 peste râul Argeș, în Grădiștea, situat pe linia de cale ferată București Progresu - Giurgiu Nord. De atunci, în următoarele două decenii, transportul de călători și mărfuri s-a putut desfășura doar pe o rută ocolitoare, adică București - Videle - Giurgiu, cu un impact negativ atât pe plan economic, cât și social. Având în vedere că o parte din calea ferată dintre Jilava și Giurgiu nu a fost folosită de aproape 20 de ani, infrastructura feroviară, suprastructura, instalațiile și semnalizarea au suferit toate degradări semnificative. Prin urmare, pentru a relua circulația în condiții optime de siguranță, PORR România a efectuat și lucrări de reparații și întreținere pe tronsoanele București Nord - Vidra și Comana - Giurgiu Nord.

România cere fonduri de la BEI pentru electrificări

România a transmis Băncii Europene de Investiții cererea de finanțare din Fondul de Modernizare pentru trei proiecte de electrificare a căii ferate. Alături de electrificarea rutei Constanța - Mangalia, pe această listă se mai găsesc proiectele care vizează liniile de cale ferată Videle (Rădulești) - Giurgiu Nord și Chiajna - Jilava. 

Rădulești - Giurgiu Nord se electrifică 

Pentru calea ferată Rădulești - Giurgiu Nord valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 1,65 miliarde de lei lei, iar durata de execuție a investiției este de 30 luni, se arată în Hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului. „Electrificarea liniei feroviare Rădulești - Giurgiu Nord”, lucrare de utilitate publică de interes național. Investițiile ce vor fi realizate în cadrul proiectului presupun electrificarea liniei pe întreaga lungime a traseului și îmbunătățirea infrastructurii existente pentru creșterea vitezei de circulație, la viteza de 120 km/h, pentru trenurile de călători, respectiv de 60-80 de km/h, pentru trenurile de marfă. Sectorul de cale ferată Rădulești - Giurgiu Nord face parte din parcursul românesc de tranzit pentru trenuri de marfă Curtici - Giurgiu (670 km), care este electrificat până în stația Rădulesti, inclusiv. Sectorul de cale ferată Rădulești - Giurgiu Nord este singurul sector neelectrificat din parcursul coridorului european de marfă RFC 7 Praga - Atena (aproximativ 2.000 km), ce străbate Cehia, Slovacia, Austria, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri