Procesele care țin pe uscat cele patru corvete, nave destinate să modernizeze radical Forțele maritime ale României,s-au prins în plasele întinse de avocații companiei olandeze Damen, care nu acceptă rezultatul licitației. Achiziția publică lansată de Ministerul Apărării sub semnul urgenței acum mai bine de cinci ani nu depășește faza contestațiilor din instanțele de judecată. Un contract de 1,6 miliarde de euro pentru înzestrarea armatei, urmărit de NATO, nu poate fi încheiat.
Corvetele așteptate de Flota Militară dau marile bătălii în sălile de judecată. Procesele plutesc între Tribunal, Curtea de Apel București, cu o escală pe strada Batiștei, în „portul” de la Înalta Curte de Casație și Justiție. Dacă ar fi să te orientezi prin aerul rarefiat al ședințelor programate, riști să pierzi procesele, aflând că ele deja s-au judecat.O ditamai cauza, cu o miză de peste un miliard de euro (dosarul 913/1/2020) are destinul glumei de 1 aprilie, data la care a fost format la ÎCCJ. În 7 aprilie 2020, părțile din dosar (Damen – petent, Ministerul Apărării – intimat, Naval Group – intimat, Șantierul naval Constanța – intimat, Fincantieri – intimat) se judecau la Secția de Contencios Administrativ și Fiscal pentru strămutarea procesului de bază de la Curtea de Apel. Dar pe portalul ședințelor de judecată aflăm că „din eroare, prezentul dosar a primit termenul de 7 aprilie 2020 la Completul nr. 5 al ÎCCJ-SCAF, cauza fiind repartizată aleatoriu către Completul nr 2 al ÎCCJ-SCAF”. Completul 2 are și el o mențiune de „eroare”, atunci când programa o ședință pe 5 mai, când, de fapt, încă din 29 aprilie luase o decizie importantă: „respinge cererea formulată de Damen privind suspendarea judecării cauzei ce face obiectul dosarului 21131/3/2019 aflat pe rol la Curtea de Apel București, Secția IX contencios, până la finalizarea prezentei cauze”. Cererea de strămutare se va judeca la ÎCCJ pe 13 mai. Dacă nu va mai fi vreo eroare.
De ce vrea DAMEN strămutare
În martie 2019, Damen deschidea un proces prin care voia să răstoarne rezultatul licitației câștigate de Naval Group. Casa de avocați Mușat, angajată de firma olandeză, a invocat multe ilegalități în procesul de atribuire pe care nu le ridicase atunci când participa la competiție. La Tribunalul București a pierdul, recursul fiind în judecare la Curtea de Apel, din luna iulie 2019. La această instanță a fost derulat un șir de încercări nereușite de a bloca pe motive procedurale o decizie a judecătorilor prin trageri de timp. În octombrie anul trecut se ajunsese la contestarea numirii membrilor comisiei de licitație, specialiști militari din domeniul naval, care analizaseră ofertele și stabiliseră, pe criterii tehnice și economice, clasamentul competitorilor. Din termen în termen, trecem Revelionul și procesul intră iar în impas în februarie 2020, din cauza grevei judecătorilor aflați sub spectrul eliminării pensiilor speciale. Nemulțumiți de deciziile care îndreptau procesul spre o soluție, avocații companiei Damen cer revocare întregului complet, considerat părtinitor. În 11 martie completul de recurs de la CAB, revenit la treabă, respinge ca neîntemeiată cererea de recuzare a judecătorilor Carmen Mihaela Voinescu, Cristina Petrovici și Ionuț Cristian Andreescu. Vine pandemia și termenele intră iar în reprogramări, dar Ministerul Apărării invocă urgența soluționării cauzei. Mai este cazul să subliniem motivul urgenței într-un contract esențial de înzestrare a Armatei, tergiversat din cauze exterioare interesului strategic al României și Alianței NATO la Marea Neagră? Se încearcă o ultimă manevră: suspendarea judecării cauzei la Curtea de Apel până la soluția cerută ÎCCJ, de strămutare a procesului. Ajungem iar în „Portul din Batiștei”, care în 13 mai va decide această ultimă cerere a constructorului naval Damen. Apoi, în 27 mai, dacă nu se strămută procesul, Curtea de Apel București poate pune punct întregii tevaturi.
DNA nu a găsit corupția reclamată de Ignat
În „Odiseea” corvetelor un rol important l-a avut de jucat Andrei Ignat, politician obscur, scos la înaintare pe funcția de secretar de stat la Ministerul Apărării, șef al Departamentului Înzestrare. În ianuarie 2019, Ignat blochează finalizarea contractului, anunțând „suspiciuni în rezultatele privind derularea în deplină legalitate a procedurii de achiziție”. În iunie 2019, ministrul Leș îl debarcă pe Ignat. Din surse apropiate Ministerului Apărării, aflăm că DNA, care a cercetat sesizarea lui Ignat, a închis dosarul.
„Mai este cazul să subliniem motivul urgenței într-un contract esențial de înzestrare a Armatei, tergiversat din cauze exterioare interesul strategic al României și al Alianței NATO la Marea Neagră?”
Gabriel Beniamin Leș, fost ministru al Apărării în două rânduri, poate scrie un roman captivant despre Odiseea fregatelor