Jurnalul.ro Auto Cât va costa o mașină cu Euro 7

Cât va costa o mașină cu Euro 7

de Tudorel Muşat    |   

Noua legislație UE pentru reducerea poluării autovehiculelor va crește costurile de producție cu 2.000 de euro, minimum, pentru autoturisme și cu 12.000 de euro pentru camioane și autobuze, cu mult mai mult decât estimările inițiale ale Comisiei Europene, potrivit unui nou studiu susținut de asociația producătorilor de automobile ACEA.

Proiectul de standarde Euro 7, dezvăluit în noiembrie 2022, se concentrează asupra poluanților dăunători pentru sănătatea umană mai degrabă decât asupra emisiilor de carbon, cum ar fi particulele, oxidul de azot și monoxidul de carbon. Conform propunerii, cele mai mici valori ale emisiilor de gaze de eșapament posibile în cadrul iterației anterioare a regulamentului, Euro 6, vor deveni obligatorii pentru autoturisme și camionete, cu limite separate pentru autobuze și camioane. Pentru prima dată, se va stabili, de asemenea, o limită pentru particulele provenite de la frâne și anvelope. Sigrid de Vries, directorul general al ACEA, a declarat că propunerea Euro 7 „ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului la un cost extrem de ridicat", iar acest lucru va fi probabil transferat consumatorilor sub forma unor prețuri ridicate ale vehiculelor. „Beneficii mai mari pentru mediu și sănătate vor fi obținute prin tranziția către electrificare și, în același timp, prin înlocuirea vehiculelor mai vechi de pe drumurile UE cu modele Euro 6/VI foarte eficiente", a spus Sigrid de Vries.

Estimări diferite

În evaluarea impactului noilor norme, Comisia Europeană a estimat că măsurile ar adăuga între 180 și 450 de euro în plus pentru autoturisme și camionete și 2.800 de euro pentru camioane și autobuze - de patru până la 10 ori mai puțin decât sugerează studiul industriei. Studiul realizat de firma de consultanță Frontier Economics susține criticile de lungă durată ale sectorului auto, potrivit cărora normele sunt prea costisitoare pentru producătorii auto. În schimb, producătorii de automobile susțin că banii ar fi mai bine cheltuiți pentru a accelera producția de vehicule electrice. Reprezentanții industriei au subliniat rapid că actualele standarde Euro 6 sunt „cele mai cuprinzătoare și mai stricte standarde pentru emisiile poluante din lume". „Emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor", se arată într-o declarație publicată de ACEA. Producătorii au contestat calendarul de adoptare a normelor Euro 7, susținând că este prea strâns. Volkswagen a cerut în aprilie ca implementarea standardelor de emisii să fie amânată din vara anului 2025, până în toamna anului 2026. Germanii au avertizat că, dacă legislatorii UE vor continua cu calendarul prevăzut pentru iulie 2025, ar putea provoca o oprire a producției pentru modelele din întreaga Europă.

Mărci pe cale de dispariție

Din cauza creșterii prețurilor, s-ar putea însă să asistăm la dispariția unor mărci populare de pe piața din UE. În special a celor cu prețuri mici. Surse din industria auto, citate de jurnaliști auto europeni, spun însă că am putea avea parte și de creșteri de preț care ar  putea ajunge la 7.000 de euro odată cu trecerea de la Euro 6 Temp la Euro7, iar media ar fi de 3.000-4.000 de euro. Ce ar însemna asta pentru mărci precum Dacia, Skoda, Ford sau Renault? Chiar și dispariția de pe piața europeană. Asta pentru că o mașină din mărcile mai sus enunțate au avut deja o creștere de preț care ajunge și la 50% în 2023, față de 2019. Și asta s-a datorat pandemiei COVID, războiului din Ucraina și crizei semiconductorilor.  „Dacă standardele Euro7 vor adopta nivelurile planificate, nu va mai fi posibil să menținem Fabia la prețul actual de 16.000 de euro al modelului. Ar mai interesa clienții cu un preț de bază de peste 23.000 de euro? Nu cred”, le-a mărturisit sursa citată jurnaliștilor englezi de la Autocar. „Dacă acum un SUV compact poate fi cumpărat cu 25-30.000 de euro, după Euro 7 va putea fi cumpărat cu 30.000 - 40.000 de euro şi de aceea avem aşteptări mari de la Bigster din 2025. Viitorul Duster va veni în 2024“, spunea directorul Dacia Xavier Martinet în cadrul unei conferinţe internaţionale.

Producători vs ecologiști

Mai multe țări din UE, grup condus de Cehia și incluzând România, Bulgaria, Franța, Ungaria, Italia, Polonia și Slovacia, s-au coalizat pentru a se opune politic legislației, invocând impactul pe care normele l-ar putea avea asupra locurilor de muncă și a industriei locale. „Ne opunem oricăror noi cerințe privind emisiile de gaze de eșapament pentru autoturisme și furgonete, deoarece acestea ar deturna investițiile din sector de la calea recent convenită către emisii zero de CO2 pentru autoturisme", au declarat acestea într-o scrisoare trimisă președinției suedeze a Consiliului European și Comisiei Europene. Grupul face presiuni pentru amânarea noilor standarde privind emisiile poluante cu cel puțin trei ani pentru autoturisme și cinci ani pentru camioane. De partea cealaltă, militanții ecologiști au respins studiul Euro 7 ca fiind „frică clasică, incertitudine, îndoială din partea industriei auto”. „Industria auto încearcă să sperie oamenii și să se absolve de responsabilitate, descriind acest lucru ca pe o alegere între Euro 7 și electrificare, când industria dispune de resurse ample pentru a le face pe amândouă”, a declarat Adrian Hiel, șeful departamentului media al rețelei de autorități locale Energy Cities. „ACEA a strigat «lupul» în privința emisiilor poluante timp de decenii. Nu există niciun motiv să credem că este diferit de data aceasta”, a adăugat el. Hiel a comparat diferența de cost dintre Euro 7 și Euro 6 cu costul „adăugării unor scaune din piele sau a unui sistem audio de înaltă calitate" la o mașină. „Nu există o modalitate mai eficientă de a salva mii de vieți”, a spus el. În timp ce trecerea la electromobilitate va elimina emisiile de la țeava de eșapament, motoarele cu combustie vor rămâne pe drumurile din UE încă zeci de ani. ACEA, care reprezintă producătorii de automobile, ar beneficia de fapt dacă Euro 7 ar fi eliminat complet, deoarece ar reduce costurile necesare pentru retehnologizarea motoarelor cu combustie pentru a le face mai puțin poluante. ACEA spune că ar lua banii care ar fi cheltuiți pentru acest lucru și i-ar investi în îmbunătățirea motoarelor electrice. Se estimează că aproximativ 20% din mașinile din Europa vor avea încă un motor cu combustie în 2050, la 15 ani după ce va intra în vigoare interdicția de vânzare a mașinilor pe benzină și diesel.

- 7.000 de euro, creșterea de preț

- 2025, anul în care intră în vigoare Euro 7

- 20% din mașini vor fi tot pe combustie în 2050

 

Avantaje

 

- norme poluante reduse

- tehnologii moderne

 

Dezavantaje

 

- mașini mai scumpe

- ofertă mai mică

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: cost masina euro 7 estimari
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri