Comerțul online a ținut bazele economiei anul acesta și, cu toată această digitalizare necesară, afacerile mici, medii, dar și cele mari au fost împinse de la spate să își mute activitatea (aproape complet în primele luni) în mediul online și să își adapteze atât procesele, cât și a modul de a comunica.
Potrivit unei analize Horváth & Partners, s-a preconizat că până la finalul anului, vor crește cu aproximativ 28% vânzările online la nivel global, de aceea nici business-urile nu s-au sfiit să se adapteze, fie că a fost un proces mai greu, sau mai ușor.. În România este preconizată o creștere de cel puțin 30% până la finalul anului.
Adaptarea la mediul online
Evenimentul de vânzări de origine americană “Black Friday” a intrat pentru prima dată în România în 2011, conceptul fiind adus de marketplace-ul eMag. De atunci și până acum tot mai multe afaceri românești s-au alăturat, aducând fiecare aportul propriu la Black Friday - de la organizarea pe mai multe zile sau chiar săptămâni întregi, până la introducerea a tot felul de produse sau servicii neobișnuite în oferte. Iar dacă în anii trecuți evenimentul era organizat atât online, cât și offline, se pare că în acest an, marcat de pandemie, vom avea parte de un Black Friday preponderent online.
Iată cum s-au adaptat magazinele românești pentru Black Friday 2020:
- Încurajează comenzile chiar și înainte de Black Friday
Multe branduri încep comunicarea înaintea zilei de Black Friday pentru a-și promova produsele, încurajând oamenii să achiziționeze produsele de care au nevoie și înainte de această zi și asigurându-i că dacă produsul cumpărat intră la ofertă, diferența de preț le va fi rambursată.
Un exemplu de astfel de campanie este cea a Photosetup, magazin de echipamente foto-video cu reputație pe piața din România , care a lansat la începutul lunii noiembrie campania „Diferența înapoi” - astfel, orice achiziție din intervalul 1-12 noiembrie poate intra în program, dacă unul din produsele cumpărate va avea un preț mai scăzut de Black Friday. Interesant de menționat este că diferența de preț se acordă în bani, nu în vouchere valorile așa cum am văzut la alte magazine în anii trecuți.
- Recomandă preponderent plățile online
Majoritatea afacerilor încurajează plata online, astfel încercându-se reducerea contactului cu bani fizici pe timp de pandemie. Aceștia sunt o sursă de bacterii și microbi, de aceea s-a încercat îndemnul pentru folosirea acestora doar în condițiile în care nu era posibilă plata cu cardul. Multe afaceri au dat și mici “recompense” pentru a încuraja acest lucru, de exemplu transportul gratuit.
Plățile online au crescut exponențial anul acesta în România, înregistrându-se peste 395 de milioane de plăți în trimestrul al 2-lea, comparativ cu 353 de milioane în aceeași perioadă în 2019.
- Încurajează livrarea prin curier în defavoarea ridicării din magazin
Livrarea prin curier a devenit favorizată, în detrimentul ridicării coletelor din magazine. Unele afaceri au introdus și “reducerea contactului” cu livratorul. Astfel, livratorul lasă coletul la ușă, fără a mai fi nevoie de contact. O astfel de practică a fost aplicată de afacerile care livrează mâncare în special, acolo unde nu este nevoie de semnături sau pin-uri la livrare.
- Apar parteneriate între brand-uri mici
Parteneriatele au fost și ele încurajate în această perioadă și se practică mai ales între afacerile locale, mici, clienții reușind astfel să susțină 2 sau mai multe brand-uri preferate, complementare.
Afacerile au realizat diverse pachete, prin care poți comanda, de exemplu brunch-ul, cafeaua și florile de la 3 dintre brand-urile tale locale preferate, în același timp. Ne așteptăm să vedem tot mai mult această practică în viitor, fiind și una care încurajează susținerea afacerilor locale, care au cea mai multă nevoie.
- Îmbunătățesc experiența utilizatorului pe site
Un aspect pe care s-a pus foarte mare accent, în special pentru Black Friday, este User Experience. Website-urile trebuie să fie cât mai ușor de accesat, de navigat, iar pașii din punctul în care ai intrat pe website, până la ultimul pas din comandă să fie cât mai conciși, fără procese prea complicate, astfel încât să nu se piardă potențiali clienți de parcurs.
Deși trecem printr-un an dificil, iar multe afaceri nu erau încă pregătite de o digitalizare aproape completă în prima parte a anului, fiecare brand s-a adaptat. Cu această ocazie, multe idei și practici tradiționale au fost înlocuite de noi concepte de “best practices”, astfel încât economia să poată fi susținută în continuare.
Susține și tu magazinele independente românești - indiferent dacă ești în căutarea unei noi camere video sau a altor accesorii din alte nișe, finalizează-ti cumpărăturile de Black Friday pe site-urile proprii ale acestora!