Într-o era a maşinilor electrice, dieselul duce greul vânzărilor. Aşa s-ar putea traduce diferenţa dintre vorbele şi faptele marilor producători auto. Norocul nostru, al consumatorilor şi al cetăţenilor care înghit zilnic noxele automobilelor, este că nu toată lumea face ca VW şi nu există un Dieselgate al fiecărui productor auto. Altfel spus, unii continuă să producă motoare pe motorină care nu sunt neapărat o pacoste pentru mediu, şi nu sunt foarte puţini. Noile motoare populare diesel Euro 6 sunt cele care se încadrează în jurul cilindreei de 1,6 litri. Motoare mai mici din punct de vedere al capacităţii, dar cu performanţe care se obţineau, în urmă cu ceva timp, pe doi litri. Noul 1,6 CDTI de la Opel este unul dintre propulsoarele noului val. L-am testat timp de o săptămână pe un model Astra, maşina anului 2016, trecut prin peste 20 de mii de kilometri de teste, un fel de probă de anduranţă.
După izbucnirea scandalului Dieselgate nimeni nu mai avea curajul să pronunţe cuvântul motorină. Aproape tot ce ţinea de propulsoarele diesel a fost trecut sub tăcere, prea puţini fiind cei care şi-au făcut reclamă cu noile realizări. Şi totuşi am intrat într-o nouă eră - cea a motoarelor diesel de cilindree mai redusă, economice și puternice, care fac vânzări, în ciuda publicității negative. În particular, vorbim de dieselul de 1,6 litri pe care Opel l-a montat şi pe noua Astra. Un proplusor care se remarcă, faţă de competitori, prin zgomot şi trepidaţii reduse. Motorul pe care l-am testat este capabil să furnizeze 136 de cai putere şi un cuplu de 320 de Nm. Dar pentru aceeaşi cilindree, motorul poate livra o putere de 90 cp şi 280 de Nm sau 110 cp şi 300 de Nm. Există şi varianta pe care s-au montat două turbine, caz în care s-au obţinut din acelaşi motor o putere de 160 de cai şi un cuplu de 350 de Nm. Interesant este că din punct de vedere al consumului, proplsorul bi-turbo este capabil, conform cifrelor oferite de producător, să obţină un consum mai mic cu circa 10%. Cei drept preţul este cu circa 1.500 de euro mai mare, cam cât diferenţa dintre o cutie manuală şi una automată.
Cum a fost realizat
Inginerii Opel au folosit programe de simulare de ultimă oră pentru a optimiza zgomotului fiecărei componente şi fiecărui subsistem al motorului. A fost utilizat aluminiu în locul fontei pentru blocul motor, o premieră pentru producţia de motoare diesel Opel, iar placa de bază a arborelui cotit și chiulasa au fost fabricate din acelaşi material. Graţie noilor tehnologii, injectoarele sunt capabile să pulverizeze motorină la o presiune de 2.000 de bari şi cu până la 10 injecţii per ciclu. Consumul pe care l-am înregistat după un parcurs de 500 de km, cu motorul de 136 de cai putere, în varianta de echipare Astra Dynamic şi start-stop, a fost în ciclul mixt de circa 4,6 litri la 100 de km, faţă de 3,9 anunţat, dar pentru o maşină încărcată aproape de capacitatea maximă, în condiţii normale de trafic şi cu reprize în modul sport, setare disponibilă pe noul Astra. În regim de trafic urban, consumul a ajuns la 6,9 litri la 100 de km, la o viteză medie de doar 18,5 km pe oră.
Cum trage
Propulsorul diesel este capabil să tragă foarte bine maşina graţie cuplului mare care este disponibil încă de la turaţii de 2.000 de rot pe minut. Totuşi, vorbind de un diesel, nu trebuie să ne aşteptăm la performanţe sportive similiare celor unui propulsor turbo pe benzină. Sprintul până la 100 de km/h se face în 10,1 secunde pentru o maşină care cânătreşte la gol circa 1,3 tone cu şofer. Viteza maximă care poate fi atinsă cu motorul diesel de 136 de cai putere este de 205 km/h. Cum spuneam, Astra dispune în varianta de echipare Dynamic de un buton care permite condusul în modul sport. Din câte am observat se produce o uşoară întărire a direcţiei, altfel setată pentru un condus confortabil dedicat unui trafic mai mult urban, transmisia pare că schimbă puţin mai agresiv, de altfel ea fiind gândită pentru un comporament oricum mai sportiv. La nivelul suspensiilor n-am observat o schimbare esenţială, lucru bun, pentru că Astra este minunată la acest capitol, din punct de vedere al confortului. Mai ales că nici la viraje strânse, nici la manvere efectuate la viteze mari n-am observat că am avea de-a face cu o suspensie care nu şi-ar face treaba în siguranţă. Vorbim de o suspensie cu braţ Watt cu arbore cotit care este folosită cu precădere pe maşinile de curse. Cum funcţionează? O bară transversală situată în spatele liniei centrale a punţii spate susţine cele doua braţe de legatură. Acestea sunt pivotate în mijloc şi la capetele care sunt ataşate la suporturile inferioare ale roţilor. Datorită acestei arhitecturi orice impact lateral este compensat imediat având ca efect sporirea stabilităţii.
Interior util şi comod
După un rulaj de peste 20.000 de km în drive teste, interiorul noului Astra s-a menţinut în stare foarte bună. Este important de subliniat că o sesiune prelungită de drive teste suspune maşina la un efort sensibil mai mare decât în cazul unui autoturism exploatat în regim de maşină proprie, de multe ori vehiculul fiind dus la limite. Chiar şi aşa materialele arată ca noi şi nici un scârţâit nu şi-a făcut apariţia peste timp. Interiorul lui Astra se remarcă prin utilitate şi confort, excelând prin spaţiul foarte generos pe care îl oferă pasagerilor din spate care au parte nu doar de prize special pentru aerul condiţionat care poate fi reglat după dorinţă, dar şi de încălzire în aceste scaune, opţiune disponibilă de obicei pe maşinile premium. Ocupanţii locurilor din faţă se pot lăfăi în fotolii certificate AGR - adică de către Asociaţia germană care a stabilit normele ortopedice pentru scaunele auto – încălzite şi opţional cu posibilitatea de ventilare şi chiar masaj.
Ajutor automat
Sistemul On Star recent introdus de Opel permite o legăură permanentă cu lumea, mai ales în situaţii critice. Oferit în standard pe versiunile Dynamic şi Innovation, acesta este capabil să îndeplinească automat câteva funcţii care revin şoferului, mai ales în momente critice. On Star poate apela automat serviciile de urgenţă în caz de accident care declanşează airbagul furnizând date despre locația, direcția de deplasare, culoarea autovehiculului și chiar gravitatea accidentului. Asistentul este capabil să efectueze o diagnoză a stării automobilului în caz de aprinderea unui martor în bord şi să interogheze cu serviceul pentru a furniza şoferului date despre gravitatea defectului. De asemenea, poate acţiona ca un păzitor contra hoţilor avertizând pe smartphone despre eveniment, anunțând locaţia maşinii şi putând întrerupe chiar funcţionarea motorului.
Preparată pentru autonomie
Printre alţi asistenţi se numără sistemul de avertizare privind o coliziune frontală care transmite un semnal de avertizare pe displayul central. În caz de pericol, îl avertizează pe şofer prin aprinderea unor LED-uri care sunt proiectate pe parbriz şi printr-o pictogramă pe bord. Totodată, sistemul frânează automat în caz de impact iminent. Un alt sistem monitorizează în permanenţă distanţa faţă de maşina anterioară evaluând în secunde timpul până la posibilul accident în funcţie de vitezele celor două automobile. Sistemul inițiază frânarea automată de urgență până la o viteză de 60 km/h, iar până la 85 km/h asigură o asistenţă la frânare. Opel Eye asigură şi o citire a semnelor de circulaţie de interdicţie şi indicaţii de viteză şi le afişează în bord. Asistentul activ pentru menținerea benzii de circulație funcţionează un pic cam ciudat. Mai precis, împinge uşor volanul înapoi atunci când autovehiculul părăsește accidental banda de circulație fără semnalizare. Senzaţia poate naşte un disconfort mai ales dacă vorbim de o depăşire urgentă sau rularea la viteze mari. Farurile Matrix IntelliLux LED asigură lumină identic naturală în modul de fază lungă până la o distanţă de 350 de metri, o lăţime mai mare a fasciculului, dar şi posibilitate de a stinge automat lumina care i-ar orbi pe şoferi maşinilor care se apropie din sens opus. Acest lucru este posibil prin comanda separată a unităţilor LED cu lupă din care este compusă matricea folosită pentru faza lungă.
Multimedia
Sistemul Navi 900 IntelliLink funcţionează cu un ecran tactil color de 8 inchi pe care este afişată şi navigaţia care poate fi comandat şi vocal. Un alt ecran color de 4,2 inchi este montat în bord, pe el fiind prezentate datele informative despre traseu şi automobil, dar şi diverse avertizări. Tot pe tabletă sunt afişate date culese de la asistentul la parcare sau partea de telefonie mobilă. La interior, extrem de util mi s-a părut un spaţiu special creat pentru telefonul mobil care este amplasat pe consola centrală. Preţul de plecare al unui Astra Dynamic 1.6 CDTI, fără opţionale, este de 21.615 euro cu TVA.
Cifre
- 2.000 de bari, presiunea cu care e injectată motorina la noul diesel 1,6 cdti
- 4 tipuri de motorizări din aceeaşi cilindree de 1,6 litri diesel
- 4,6 litri la 100 de km, consum mixt în regim real de condus
Plusuri
- zgomot şi trepidaţii reduse ale motorului
- suspensii foarte confortabile
- sistemul On Star
Minusuri
- preţul la care ajunge un model bine echipat
- sistemul de asistenţă la părăsirea benzii de rulare
- preţul ridicat al opţionalelor