S-a dus vremea în care trebuia să fii priceput, ca să deslușești tainele unui vehicul cu tracțiune integrală. Nu mai trebuie să iei în calcul tot felul de manevre pentru a scoate cât mai mult de la un automobil 4x4. Nici nu mai e necesar să setezi anumite butoane înainte de a porni într-o aventură off-road. Mazda CX-5 este un astfel de SUV în care inteligența artificială preia multe dintre sarcinile șoferului, apropiind mașina de una autonomă. Am testat patru zile o Mazda CX-5 cu cel mai puternic motor pe benzină, cel de 2.5 litri turbo, iar la final am avut surpriza să am un consum mediu combinat mai mic decât cel indicat de producător. Veți vedea și de ce.
CX-5 a apărut în 2012 când toată lumea alerga după cât mai multe SUV-uri și a venit să înlocuiască CX-7 prohibitiv pe continentul european din cauza consumului enorm și a noxelor produse. Succesul primei generații a fost continuat în 2017 cu cea de a doua generație de CX-5, care în 2019 primește și un facelift. Dincolo de schimările de design la nivel de accesorii, varianta 2019 se remarcă prin noi motorizări Euro 6d Temp și importante îmbunătățiri la nivelul siguranței active care fac din SUV-ul japonez o mașină de cinci stele EuroNcap. Totodată, Mazda a urmărit să ducă CX-5 în segmentul premium. Există câteva concepte care aparțin producătorului japonez și fac ca modelele să fie identificate printr-un singur cuvânt, cum ar fi motorul Skyactiv sau G-Vectoring atunci când vorbim despre caroserie. Unele elemente au fost atent proiectate pentru a se înscrie în anumite concepte care își au originea în principii ale filozofiei nipone. Cum este cel de sunet al liniștii - care este transpunerea faptului că au fost luați în calcul toți parametrii care pot produce zgomote în timpul rulajului și au fost ajustați pentru efecte cât mai reduse, vorbind aici inclusiv de anvelope și coeficient aerodinamic.
Cal și călăreț
Inginerii Mazda au avut ca scop o anticipare a mișcărilor șoferului și a deciziilor acestora pentru a pune mașina să le execute și a face drumul cât mai ușor și mai confortabil. G-Vectoring Pluse Control este responsabil pentru această comuniune om-mașină, Jiba Ittai, în japoneză. Poate că la nivelul percepției imediate nu ne prindem cum reacționează G-Vectoring Pluse Control, pentru că ajustările sunt de finețe, dar după un drum de câteva sute de kilometri ne simțim mult mai odihniți. G-Vectoring Control se traduce printr-un tangaj lateral mult mai mic la curbe. În cazul unor serpentine, pasagerii nu mai au parte atât de pronunţat de acele deplasări laterale. Implicit se elimină o parte din cauza răului de maşină. În ceea ce privește siguranţa, G-Vectoring Control înseamnă o păstrare mult mai bună pe trasă a maşinii şi o atenuare a subvirării. Cu cât viteza este mai mare, cu atât eficienţa lui G-Vectoring este mai pronunţată. În plus, roţile directoare trebuie bracate cu un unghi mai mic decât la direcţia clasică, la fel şi mişcările volanului pentru păstrarea chiar a unei traiectorii în linie dreaptă. Sistemul funcţionează prin ajustarea permanentă a cuplului motor în funcţie de comenzile date de volan, concomitent cu optimizarea sarcinii verticale la nivelul tuturor anvelopelor. Computerul reduce automat în curbă turaţia şi mută încărcarea maşinii pe roţile din faţă, executând un transfer spre partea frontală a centrului de masă pentru ca la ieşirea din curbe să accelereze maşina şi să ducă sarcina pe roţile din spate. G-Vectoring Control este integrat într-un concept mai amplu de siguranță, care poartă numele de i-ACTIVSENSE și care are rolul de a anticipa și evita accidentele prin folosirea unui ansamblu sofisticat de camere și senzori.
Mașina autonomă
Varianta 2019 a lui CX-5, în dorința de a deveni mai premium și a justifica prețul de 36.000 de euro pentru versiunea top, cuprinde o pleiadă de asistenți. Modul în care funcționează aceștia, sau mai bine zis rezultatele muncii lor, poate fi urmărit direct pe parbriz printr-o proiecție tip hologramă color de mari dimensiuni. CX-5 are un pilot automat care este capabil să se țină după mașina de față de la viteze foarte reduse, până spre viteze cu mult peste limita legală. Distanța poate fi setată de șofer. În cazul în care se ajunge în situația opririi, trebuie apăsată accelerația pentru ca pilotul automat să-și reia funcționarea. Acesta șite să frâneze brusc la o distanță de siguranță în cazul în care un șofer "îi taie fața". Tot procesul poate fi urmărit pe head-up display-ul proiectat pe parbriz. Tot acolo sunt afișate și semnele de circulație citite de camerele mașinii, precum și avertizările cu privire la încălcarea acestora, mai ales în ceea ce privește viteza maximă. Sistemul de avertizare la părăsirea benzii de circulație detectează marcajele de pe drum și te avertizează, printr-un impuls discret, dacă te îndepărtezi accidental de banda ta de circulație. Asistența pentru menținerea benzii de circulație va ajusta direcția pentru a te ghida în siguranță înapoi în centrul benzii tale de circulație. Când semnalizezi pentru a schimba benzile sau a accelera, manevra este intenționată, iar alarma rămâne oprită. Dacă nu ești confortabil cu feedback-ul din volan, asistentul poate fi dezactivat printr-o simplă apăsare de buton. Pentru evitarea accidentelor din oraș, atunci când deplasarea se desfășoară la viteze reduse, iar atenția se pierde de multe ori pe telefonul mobil, există un asistent de frânare inteligent. Acesta folosește senzori pentru a monitoriza continuu viteza dintre tine și obstacolele din față și distanța de apropiere. Dacă te apropii prea mult și există risc de coliziune, frânele sunt amorsate pentru a te ajuta să oprești mai rapid. În caz de urgență, frânele vor fi aplicate automat, dacă este necesar. Sistemul este capabil să detecteze pietonii, să citească semne de circulație și să-l avertizeze pe șofer în cazul încălcărilor acestora. Senzorii îl ajută pe șofer și atunci când merge în marșarier în locuri cu vizibilitate scăzută. Sistemul de alertă te avertizează despre orice obiecte în mișcare, care se apropie din ambele părți, prin aprinderea intermitentă a luminilor din oglinzile laterale și un semnal sonor de avertizare. Manevra poate fi urmărită și prin intermediul camerelor care surpind întreg perimetrul mașinii și schimbă automat imaginea în funcție de obstacolul cel mai apropiat. Există și senzori pentru unghiul mort care dau semnale în oglindă, sonore și pe head-up display în cazul în care din spate se apropie altă mașină sau distanța pentru reintrarea pe bandă față de cel depășit nu este optimă.
Cum se mișcă
CX-5 are tracțiune integrală, dar această nu se află la dispoziția șoferului, ci este controlată de computerul mașinii. Tracțiunea integrală i-ACTIV folosește 27 de senzori și semnale care verifică de 200 de ori/s condițiile de drum pentru a se asigura că transmite permanent cuplul la roata care are aderență maximă și care este cea mai indicată pentru a păstra siguranța și confortul pasagerilor. Transmisia este asigurată de o cutie automată de viteze în șase trepte care poate fi pilotată și manual și care asigură în proporție de 80% o senzație precum cea a unei cutii clasice, conform producătorului. Există și un mod presetat Sport ce poate fi acționat printr-o apăsare de buton, caz în care turația motorului este păstrată la 4.000 de rot/min la cuplul maxim și care face ca orice apăsare a pedalei de accelerație să aibă un efect sportiv mai accentuat asupra mașinii. Motorul testat a fost vârful de gamă pe benzină, un 2,5 litri aspirat capabil să livreze 194 de cai-putere la un cuplu de 258 Nm. Propulsorul asigură un sprint până la 100 de km/h în 9,2 secunde pentru mașina care cântărește 1,7 tone și are o tracțiune integrală permanentă. Viteza maximă comunicată de producător este de 195 km/h.
Consum ca în carte
Impresionant la noul motor mi s-a părut consumul. Eu am reușit să obțin circa 8,1 litri/100 de km după un parcurs mixt de 463 de km în regim urban, autostradă, DN1 și serpentine. Asta în condițiile în care Mazda dă 8,4 litri la sută. O premieră aș putea spune, ținând cont de faptul că până acum la niciun producător cifrele din carte nici măcar nu se apropiau de cele din realitate. De această dată, vorbim de noul ciclu de măsurare WLTP, obligatoriu din 2019. În regim urban, la viteză mică, am înregistrat aceeași cifră precum cea a producătorului, de 11,2 litri/100 de km, față de 8,8 litri la sută cât era după vechile norme. Norma de poluare Euro 6d Temp este echivalentă unei poluări de 192 de grame CO2/100 de km, ceea ce exclude CX-5 de la tichetul Rabla. La consumul bun au contribuit și sistemele i-ELOOP de recuperare a energiei de frânare prin intermediul unui condensator, energie care e folosită pentru faruri, climă sau multimedia, dar și i-STOP, care oprește motorul la staționarea în trafic și are grijă să repoziționeze pistoanele pentru o pornire optimă.
Confortul pasagerilor este asigurat de un ampatament de 2,7 metri - din cei 4,55 metri lungime ai mașinii, ceea ce înseamnă un spațiu premium pentru pasagerii din spate, care beneficiază și de încălzire. Fotoliile din piele Nappa, încălzite și ventilate pentru șofer și pasagerul din față, se completează cu ornamente de bord din lemn, cusături speciale și comenzi cromate. Începând cu 2019, Mazda CX-5 oferă conectivitate Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul multimedia este alcătuit dintr-un display color de 7 inchi, 10 boxe Bose cu posibilitatea de redare a fișierelor de pe telefon. Există o cotieră care asigură și răcire, iar portbagajul este de 506 litri, dar poate ajunge la 1,62 mc în cazul rabatării scaunelor din spate. Prețul celei mai ieftine Mazda CX-5 este de 23.390 de euro.
- 20 cm, garda la sol
- 9,2 secunde până la 100 de km/h pentru motorul de 2,5 litri
Avantaje
- sisteme inteligente de asistență
- consum bun pentru un motor de 2,5 litri
- confortabil și sportiv
Dezavantaje
- nu se califică pentru tichetul Rabla
- tracțiunea integrală nu poate fi controlată de șofer
- prețul pentru varianta de top