Prin tradiţie, în sezonul de vară, românii iau cu asalt plajele din ţările apropiate. Buglaria şi Grecia sunt primele destinaţii pe listă. Urmează Turcia şi Croaţia. Cei mai temerari, dar cu mai multă dare de mână, aleg plajele din Italia sau Franţa. Albania încă nu e zonă de recomandat. Desigur, un drum cu avionul este mai comod, dar dacă familia e mai mare şi trebuie cărată neapărat toată casa, drumul cu maşina e o alegere mai bună. În plus, eşti liber să testezi mai multe plaje. Doar că alegerea variantei pe şosea implică o minimă pregătire a automobilului şi o alegere a traseului optim, atât din punct de vedere al potenţialelor pericole, cât şi al economiei de combustibil.
Planificarea călătoriei cu automobilul peste graniţiele României poate face diferenţa între un concediu reuşit şi un coşmar. În calcule trebuie luate atât pregătirea tehnică a automobilului cât şi cea a traseului. Uneori, costurile pot fi mult mai mari decât cele anticipate, la fel ca şi timpul pentru remedierea eventualelor defecțiuni. Cel mai probabil lucru care se poate întâmpla într-o călătorie lungă e o pană de cauciuc. Lucrurile se complică pentru maşinile de nouă generaţie la care, din economie de spaţiu sau de costuri, producătorii au decis să înlocuiască roţile de rezervă cu kituri de pană. Dacă sunteţi norocosul posesor al unor anvelope runflat aveţi mai puţine griji. Tehnologia Runflat se bazeaza pe o întarire a flancurilor la interiorul anvelopei la o pierdere bruscă a presiunii. Astfel, în caz de pană, cu anvelopele runflat se poate continua drumul cu încă 80 km la o viteză de 80km/h. Atenţie, însă, dacă nu este vorba de o tăiere de dimeniuni mari pe lateral a anvelopei. Kitul de pană este soluţia mai ieftină la runflat. Conţine un spray cu spumă care se pulverizează în anvelopă cu rolul de a acoperi gaura, după care se umflă cu compresorul. O altă variantă este kitul care include şnururi din cauciuc care se introduc în gaura din anvelopă cu o unealtă specială asemănătoare unui tirbuşon. Este de preferat să se studieze modul de remediere a panei înainte de plecare la drum, la fel şi funcţionarea compresorului. Este indicat ca anvelopele să fie de vară sau all season, cauciurile de iarnă având dezavantaje în sezonul torid, chiar dacă pare că au mai multă „carne”.
Frânele şi lichidele
Verificare frânelor, direcţiei şi suspensiilor trebuie să fie următorul punct de pe listă. O vizită la un service în străinătate poate fi mult mai costisitoare decât cea la unul din România. În plus, s-ar putea să nu existe pe stoc plăcuțe de frână pentru maşina ta. Vizita la service trebuie programată din timp, pentru că operaţiunile s-ar putea să nu se poată face de azi pe mâine. Dacă există vreo bătaie la suspensii sau un comportament mai ciudat al direcţiei, nu trebuie plecat la drum înainte de a remedierea defecţiunilor. O altă verificare trebuie să includă nivelurile lichidelor, de frână, de direcţie, de răcire, de parbriz. O vizită la service care presupune înlocuirea sau completarea lichidelor va costa mult mai puţin în România. Sfatul este valabil şi pentru curelele de transmise, mai ales dacă se aude din când în când un scârţâit la pornirea aerului condiţionat sau la rotirea la maximum a roţilor. Varinta cu ciorapul de damă care înlocuieşte cureaua s-ar putea să mai ţină doar pe Dacia 1300.
Aer de calitate
Pe lângă aceste probleme care ţin de siguranţa rutieră, mai există alte câteva de care te-ai putea lovi la un drum lung de câteva mii de kilometri. Este bine ca înainte de călătorie să verifici instalaţia de aer condiţionat, nu de alta, dar nu e tocmai plăcut să călătoreşti câteva zile la 50 de grade. O curăţare anuală a instalaţiei de aer este indicată şi se face la centre specializate cu ajutorul unor substanţe. De asemenea, filtru de habitaclu trebuie verificat şi înlocuit dacă este necesar pentru a evita alegergii sau inhalarea altor impurităţi purtate de aerul ventilat în spaţiul extrem de restrând din cabina maşinii. Din trusa de drum nu trebuie să lipsească, pe lângă elementele impuse de legislaţie, un set de becuri pe care să le poţi înlocui şi singur, la nevoie, dar şi un set de siguranţe. Verifică din timp unde se află cutia cu siguranţe şi cum se schimbă acestea. De asemenea, ar fi bine să cunoşti procedura pentru înclocuirea becurilor pentru faza scurtă, stopuri şi lumini de zi. N-ai vrea să descoperi cum se schimbă becurile pe timp de noapte oprit pe banda de urgenţă a unei autostrăzi.
Planificarea rutei
Înainte de plecare apelează la servicii gen googlemaps sau waze pentru planificarea călătoriei. Googlemaps este capabil să-ţi configureze cu precizie traseul şi să-ţi indice cele mai bune rute. Poţi alege calea cea mai scurtă sau cea mai rapidă. Trebuie să încerci o simulare chiar în preajma plecării pentru a fi avertizat de eventualele evenimente care pot apărea pe teritoriu străin cum ar fi drumuri închise, blocate temporar sau tranzitate de vehicule de mare tonaj. Googlemaps este capabil să te ţină la curent cu cele mai previzibile evenimente. Pentru parcurs în timp real este bine de ştiut că smartphoneul va funcţiona pe baza romingului de date care deocamdată a rămas la vechiul tarif, circa 9,2 euro/Gb de date. O altă variantă este folosirea programului waze. Atenţie, fiind un program care combină serviciile googlemaps cu cele are facebook este posibil ca un eveniment să nu apară pe traseul setat pentru că nu a fost semnalat de destul de mulţi utilizatori. Dacă în România programul este folosit pe scară largă, în Bulgaria nu are atât de mult succes, iar în Turcia şi mai puţin. Oricum, va indica cel puţin ceea ce arată şi googlemaps. Dacă vreţi să circulaţi offline vă puteţi ghida după navigaţie, care ar trebui updatată cu drumurile la zi, sau puteţi descărca hărţile locurilor prin care treceţi. N-ar strica să vizualizaţi în traseul real pe google intersecţiile mai importante prin care treceţi şi să vă obişnuiţi cu peisajul.
Cât costă benzina
Va puteţi interesa din timp, de pe forumuri, care sunt cele mai sigure puncte de realimentare din punct de vedere al calităţii combustbilui şi va puteţi planifica opririle. Dacă folosiţi GPL este bine să cunoaşteţi faptul că în Bulgaria gazul se poate găsi la multe benzinării, iar în ultimii ani şi în multe locuri din Grecia. GPL este răspândit şi în Turcia unde preţul este de circa 0,4 euro pe litru, în vreme ce benzina este 1,26 euro pe litru , iar motorina 1,1 euro pe litru. În Grecia preţul la gaz este de 0,75 euro pe litru, benzina 1,5 euro, iar motorina 1,26 euro/litru. Bulgaria este mai ieftină decât România benzina şi motorina fiind 1 euro per litru, iar gazul circa 0,55 euro/litru. Combustibilii sunt mai scumpi decât în România dacă alegeţi să mergeţi spre Vest: Serbia, Croaţia, Ungaria, Austria sau Italia. Dacă călătoria pe care o planificaţi depăşeşte 1.000 de km este bine să va gândiţi să înnoptaţi undeva pe drum. Dacă o luaţi spre sudul Greciei, Marea Ionică sau Turcia puteţi alege un hotel de graniţă din Bulgaria, cazarea şi masa sunt mai ieftine ca la vecini. Faceţi rezervări din timp pe booking sau siteuri similare.
Taxe de drum şi autostradă
Este bine să ţinţi cont dacă aveţi treceri cu feribotul sau bacul, ce orar au acestea şi cât costă pentru o maşină plus persoanele care sunt în aceasta. Puneţi în calcul şi taxele de autostradă. În Bulgaria sunt inculse în taxa de drum, dar de la 1 februarie 2017 a apărut problema că vignetele se vând doar la punctele de trecere ale frontierei. Ghişeele la care se achită taxa, din cadrul Agenţiei Vamale a Bulgariei, sunt amplasate în punctele de frontieră Vidin/Calafat, Ruse/Giurgiu, Silistra/Ostrov, Kardam/ NegruVodă şi Duran Kulak/Vama Veche, imediat după efectuarea controlului la intrarea pe teritoriul Bulgariei. Plata se va putea face în euro, leva, dar şi cu cardul bancar. Atenţie, nu şi în lei. Noua modalitate de plată a taxei de drum în Bulgaria a creat ambuteiaje enorme în vacanţa de 1 mai. Cuantumul taxei pentru automobil este de 8 euro pe săptămână şi de 15 euro pe lună. În Grecia nu există taxă de drum, dar se plăteşte autostrada, circa 2 euro la 200 de km de autostradă. La fel şi în Serbia unde tranzitarea spre Croaţia costă circa 4,5 euro, în euro sau dinari. În Croaţia drumul de 260 de km până la Zagreb costă 17 Euro, iar cel până pe coasta Adriaticei încă 8 euro, în monedă europeană sau kuna croată. În ţările enumerate mai sus se poate călători cu cartea de identitate, dar pentru Turcia este nevoie de paşaport. În drumul spre Istanbul, autostrada nu este taxată, dar trecerea strâmtorii Dardanele costă circa 35 de lire turceşti, aproximativ 9 euro. Dacă la greci poliţia este relaxată atât în privinţa radarelor, cât şi a controalelor, situaţia este mai drastică în Bulgaria şi Turcia. La vecinii bulgari existe în plus multe radare fixe care monitorizează în special viteza în localităţi.
Cifre
- 8 euro/săptămână, preţul vignetei în Bulgaria
- 1,5 euro/litru, preţul benzinei în Grecia