Jurnalul.ro Auto Cum va arăta 2023 pentru automobil

Cum va arăta 2023 pentru automobil

de Tudorel Muşat    |   

Criza COVID aproape că a trecut, războiul din Ucraina, chiar dacă n-are un sfârșit previzibil, a devenit aproape o obișnuință, așa că industria auto s-ar zice că și-ar regăsi suflul dinainte de plăgile care au zguduit lumea. Însă nu e chiar așa. La ușă pândește criza economică pe fondul unor prețuri fără precedent la energie electrică. Așa se face că în loc de revenire, piața auto ar putea avea parte de un nou șoc care să ducă la o scăderea producției pe fondul unei cereri reduse. Primele semne vin chiar de pe cea mai mare piață din UE, cea a Germaniei. În plus, există restricțiile drastice legate de normele de poluare. Chiar și așa, 2023 se anunță încă prolific pentru anumite direcții în industrie.

Automobilul electric este cel mai vulnerabil la creșterea prețului energiei electrice. Clienții se tem că în lipsa informațiilor nu pot ști cât de mult vor ajunge să plătească pentru a încărca mașina. Un sondaj efectuat printre germani arată că 53% vor conduce mai puțin, iar dintre aceștia 80% au adus ca motivație prețul combustibilului. Dintre cele 1.500 de persoane cu vârste cuprinse între 15 și 80 de ani intervievate, 82% au spus că dețin un automobil personal și 80% îl și folosesc în mod curent. În schimb, doar 70% au și bicicletă și 66% o folosesc. Doar 43% au folosit transportul în comun în ultimul an. „Piața se luptă din ce în ce mai mult cu îndoielile consumatorilor, care sunt din nou provocați de incertitudinea economică”, explică Niklas Haupt, CEO al MiiOS. Sondajul mai arată că germanii se pregătesc pentru o inflație prelungită, 74% dintre respondenți fiind convinși că inflația va persista pentru o perioadă mai lungă.

Înainte cu autonomia

Visul autonomiei de nivel 5 există încă, în ciuda dispariției unor startup-uri și programe importante de vehicule autonome. Sistemele avansate de asistență a șoferului oferă inovație și valoare reală, deoarece producătorii de automobile caută să încorporeze modalități mai eficiente și mai intuitive de a permite o conducere mai sigură și mai previzibilă. Nu se previzionează nicio încetinire a progreselor.

Ne-am obișnuit să ne așteptăm la îmbunătățiri ale tehnologiei de detectare de bază, cum ar fi LIDAR, radar și camere pentru a spori conștientizarea situației. În mod special, ne putem aștepta la adoptarea continuă a inteligenței artificiale și la o putere de calcul mai mare pentru infrastructura puternică a vehiculelor pentru a crea funcții de detectare și identificare de bază. Astfel de caracteristici adaugă mai multe informații predictive și analitice, sporind capacitatea atât a autovehiculului, cât și a operatorului de a reacționa în mod mai rapid și mai informat la schimbările dintr-un scenariu de conducere. Acest tip de date este colectat și interpretat în mod continuu de sistemele ADAS, deschizând calea pentru mai multe îmbunătățiri în ceea ce privește funcționarea din ce în ce mai semiindependentă a vehiculelor. Autonomia asistată este în curs de realizare, iar tehnologia semiconductorilor oferă sprijin important pentru a o face mai sigură, inclusiv utilizarea sporită a senzorilor de monitorizare a conducătorului auto care pot alerta operatorul atunci când este necesară intervenția umană sau dacă acesta este prea distras sau dezangajat de la operarea vehiculului. Acestea sunt tipurile de lucruri care vor contribui la viitorul condusului complet autonom pe care îl promite nivelul 5 de autonomie.

Fiabilitatea vs baterie

Bateria este un punct nevralgic al mașinii electrice. Orice îmbunătățire a ei are un efect în lanț în industrie. Generația actuală de vehicule electrice este evaluată în principal în funcție de autonomia și de performanța bateriei. Acesta nu este un parametru lipsit de importanță, dar, pe măsură ce industria se maturizează, se va acorda mai multă atenție calității și fiabilității generale a întregului vehicul.

Adevărata provocare a vehiculelor electrice este fiabilitatea, și nu numai fiabilitatea bateriei. O parte a problemei constă în faptul că vehiculele electrice sunt în mare parte concepte de modele noi, construite de la zero. Analiștii pieței auto se așteaptă să vadă o atenție mult mai mare acordată calității software-ului pentru a asigura performanța de bază. Considerăm că aceasta este o provocare permanentă, de îmbunătățire continuă, dar pentru 2023 va fi o problemă principală de abordat. Nu se poate evita faptul că succesul vehiculelor electrice va continua să fie dictat de costuri și de autonomie, sau, mai bine zis, de autonomia reală. Primii consumatori de vehicule electrice se uită la utilitatea acestora și la ceea ce pot face în comparație cu vehiculele tradiționale cu motor cu combustie. Odată ce vehiculele electrice vor depăși provocarea de 805 km de autonomie, preocuparea pentru autonomie va scădea și se va îndrepta către aspecte legate de calitate, fiabilitate și caracteristici ale autovehiculului.

Interior smart

Habitaclul mașinilor din generația 2023 se schimbă repede și uneori chiar radical. Acesta va continua să evolueze rapid și va schimba modul în care oamenii își vor evalua următoarele achiziții și modul în care producătorii auto se vor diferenția. Puterea și estetica exterioară raționalizată, deși sunt încă importante, trec în plan secund față de ceea ce se află în interiorul mașinii. Obișnuiți cu experiența dispozitivelor inteligente de acasă sau de pe telefonul mobil, consumatorii caută experiențe similare în mașină. Acest lucru începe cu elementele vizuale evidente, cum ar fi afișajele mai mari și mai interactive, care se întind acum din stâlp în stâlp pe tabloul de bord, sau chiar implementate ca afișaje de tip head-up display pe geamul vehiculului pentru o mai bună siguranță și confort. „Smartphone-izarea mașinii” devine tot mai răspândită pentru consumatori. Un alt domeniu de creștere pe care îl preconizăm este personalizarea de către utilizator a funcțiilor, cum ar fi posibilitatea de a schimba culoarea luminilor din cabina vehiculului. Pe măsură ce astfel de caracteristici devin tot mai frecvente, producătorii pot oferi și alte personalizări din partea unor servicii terțe, cum ar fi producătorii de telefoane mobile, operatorii de rețele wireless sau orice alt tip de servicii atractive pentru cei care se deplasează. În această ordine de idei, vedem că apariția serviciilor de abonament la cerere pentru funcțiile din mașină se va extinde în 2023 și după aceea. Aceste caracteristici și îmbunătățiri sunt gestionate prin actualizări de software over-the-air.

Poluarea, eterna dilemă

O preocupare a industriei în 2023 va fi și amprenta de CO2 a producătorilor auto. Volkswagen nu va mai cumpăra credite de CO2 de la partenerii chinezi Geely și SAIC, cu care a format așa-numitele „pool”-uri de emisii și cu ajutorul cărora a încercat să atingă țintele impuse de Uniunea Europeană. Compania intenționează să respecte pragurile de CO2 cu propriile forțe, așa cum vor proceda și Stellantis sau Renault Group. Și Dacia a performat în acest an cu ajutorul modelului Spring. Piața de credite de CO2 din industria auto europeană începe să se reducă, odată cu lansările tot mai consistente de automobile electrice, care au început să se vândă în volume mari.

 

CIFRE

- 100 de milioane de linii de cod pentru software-ul mașinii

- 118,5 grame/km, nivelul de poluare pe care îl va atinge VW în 2023

- 48% dintre germani ar renunța la mașină, dacă ar avea alternative

 

Avantaje

- mașini mai inteligente

- prietenoase cu mediului

- multe inovații

 

Dezavantaje

- scumpe

- mari consumatoare de resurse rare

- autonomia, eterna problemă

Subiecte în articol: automobil electric 2023
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri