Modelul uniformei şi semnele distinctive vor fi diferite pentru fiecare unitate şcolară, însă acestea vor fi comunicate Poliției și Jandarmeriei, potrivit unui proiect de lege inițiat de deputații George Simion și Lilian Scripnic. Astfel, copiii se vor concentra pe ce au de învăţat, nu pe „ce are x sau y pe ea/el astăzi”, iar pe elevii mai mari i-ar împiedica să îşi declare făţiş apartenenţa la o „bandă”, susțin inițiatorii.
Propunerea legislativă care modifică Legea nr. 35/2007 privind creşterea siguranţei în unităţile de învăţământ este susținută de peste 30 de parlamentari AUR și a fost pusă în dezbatere la Senat.
„În învățământul preuniversitar de stat și privat, este obligatoriu portul uniformei școlare de către elevi. Pentru fiecare unitate școlară, modelele uniformelor și ale semnelor distinctive se stabilesc de către consiliul de administrație împreună cu consiliile profesorale, cu consultarea reprezentanților elevilor și cu acordul consiliului reprezentativ al părinților”, conform proiectului de lege.
De asemenea, documentul prevede că, pentru achiziționarea uniformelor, elevii din familii cu posibilități reduse vor putea beneficia, la cerere, de burse de ajutor social.
„Bursele se asigură anual de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, aprobate cu această destinaţie, prin bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale”, criteriile de acordare a acestora urmând să fie elaborate de Ministerul Educaţiei.
Semnele distinctive, cunoscute de polițiști și jandarmi
Totodată, proiectul de lege stipulează și că modelele uniformelor și ale semnelor distinctive vor fi comunicate Direcției Generale de Poliție a Municipiului București sau inspectoratului de poliție județean și Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București ori inspectoratului de jandarmi județean.
Noua lege ar urma să intre în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.
„În perioada interbelică, purtarea uniformei şcolare era un motiv de mândrie pentru elevii români, datorită sentimentului de apartenenţă la o comunitate prestigioasă de tineri studioşi”, spun inițiatorii proiectului, care, pentru a sublinia avantajele reintroducerii uniformei obligatorii, dau ca exemplu studii și sondaje efectuate de-a lungul timpului în vestul Europei şi în Statele Unite ale Americii, deoarece în România „chestiunea nu a fost tratată ştiinţific în studii de specialitate pedagogică”.
Astfel, conform unuia dintre studiile americane evocate în expunerea de motive, 83% dintre profesorii chestionaţi consideră că „o uniformă şcolară bine aleasă poate preveni comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva pe tema înfăţişării sau a situaţiei economice” și că portul acesteia „contribuie la disciplinarea elevilor şi la creşterea capacităţii de concentrare a acestora”.
Elimină etalarea „blugilor ultimul răcnet”
Statistic, în unităţile de învăţământ în care se poartă uniformă şcolară, elevii sunt „mai disciplinaţi, mai atenţi, ascultă mai bine, nivelul de zgomot e mai mic”, se mai arată în document. De asemenea, purtarea uniformei elimină stresul copiilor (dar şi al părinţilor) de a decide zilnic cu ce să se îmbrace, precum şi a tentaţiei de a purta la şcoală o vestimentaţie excentrică, iar pentru familiile acestora reprezintă un avantaj economic real deoarece „părinţii nu vor mai fi nevoiţi să reînnoiască frecvent garderoba de şcoală a copiilor”.
„Cel puţin la nivel vestimentar, pe durata orelor de şcoală, toţi elevii sunt egali. O uniformă elimină etalarea ultimei mode, a blugilor ultimul răcnet sau a bluzelor fancy cumpărate din mall-uri, în cazul copiilor ai căror părinţi au posibilităţi financiare, în timp ce alţi copii cu posibilităţi materiale mai modeste să dezvolte complexe de inferioritate în baza a ce au sau nu, ca haine pentru şcoală. (...) Specialiştii în pedagogie şcolară consideră că uniforma şcolară ar diminua diferenţele de statut economic şi social şi ar contribui la eliminarea situaţiilor penibile în care copiii se simt frustraţi de modul în care se îmbracă”, se arată în documentul care însoțește propunerea legislativă.
Uniforma şcolară înseamnă şi „o pregătire pentru viaţa profesională” și îi învaţă pe elevi „să se îmbrace elegant şi potrivit împrejurărilor”, mai susțin inițiatorii: „Majoritatea uniformelor au o eleganţă sobră, ceea ce îi pregăteşte pe copii şi pentru viaţa profesională. Există meserii la care este obligatoriu să porţi uniformă, iar la majoritatea locurilor de muncă trebuie să respecţi un anumit cod vestimentar”.
Identificarea „intruşilor”
Mai mult, prin implementarea unor norme care să reglementeze vestimentaţia elevilor pot fi evitate situaţii periculoase, precum pătrunderea într-o anumită unitate şcolară a unor persoane străine de aceasta, pentru a ajunge la un anumit elev şi a-l supune unor rele tratamente.
Purtarea constantă a uniformei la şcoală „contribuie semnificativ la identificarea «intruşilor» care ar putea pătrunde în incintă, altminteri, neobservaţi” și „i-ar împiedica pe elevii mai mari să îşi declare făţiş apartenenţa la un grup (ca să nu îi spunem «bandă», care ar putea suna exagerat, dar care devine, din păcate, o realitate tot mai frecventă şi în învăţământul românesc)”, argumentează inițiatorii.
„Copiii cu uniformă şcolară îşi concentrează atenţia pe ce au de învăţat şi pe relaţia dintre ei, nu neapărat «ce are x sau y pe ea/el astăzi»”, motivează autorii proiectului.
În prezent, în ţara noastră, uniforma şcolară pentru elevi nu este obligatorie prin lege, însă fiecare unitate de învăţământ poate impune purtarea ei, prin includerea acestei prevederi în regulamentul şcolar.