Anul şcolar 2017-2018 are 167 de zile lucrătoare, dar se fac ore doar în 120 de zile. În rest, elevii au vacanţă de iarnă, vacanţă intersemestriala, vacanţă de primăvară, liber de 1 iunie, de Rusalii, de 1 mai, de 1 Decembrie, de Ziua Principatelor, de Ziua Educaţiei şi de Ziua Învăţătorului, plus vacanţă de o săptămâna în octombrie pentru clasele primare. Luna martie este singua lună fără zile libere. În rest, calendarul şcolii româneşti e găurit de vacanţe şi minivacanţe. Tot mai mulţi profesori se plâng că nu mai reuşesc să scoată elevii din starea de minivacanţa.
În luna cea mai grea, martie 2018, vor fi 22 de zile de şcoală, un număr aproape dublu faţă de luna ianuarie, de exemplu, care este pierdură jumătate cu vacanţă de iarnă şi mai are şi o sărbătoare naţională. În aceste contiții, elevii sunt greu de mobilizat, spun profesorii, nu se mai concentrează suficient la ore şi la materia predată, pentru că au prea multe zile libere, care le fragmentează exagerat perioada în care ar trebui să se aplece asupra studiului. Cum programa obligatorie a rămas aceeaşi, pentru a recupera zilele libere profesorii sunt nevoiţi să predea pe repede înainte sau să-i cocoşeze pe elevi cu temele.
Psihologii avertizează că întreruperile multiple nu le fac bine copiilor, chiar dacă ei se bucură că sunt liberi. "Elevii sunt angrenaţi în activităţi care necesită atenţie, concentrare şi continuitate”, spune psihologul Keren Rosner. „Întreruperile repetate îi scot din ritm, ei se detaşează psihologic de activitatea şcolară şi de fiecare dată când se întorc la cursuri necesită o perioadă de adaptare. Pierd din capacitatea de concentrare, sunt distrasi de activităţile din acele zile libere. Mai ales dacă e vorba de o zi liberă în mijlocul săptămânii, nu-şi pot face un program de deconectare regulat, aşa cum se întâmplă în weekenduri”. În plus, materia trebuie recuperată în celelalte zile de şcoală şi ritmul va fi mai alert, volumul de muncă - mai mare, poate şi temele mai multe, deci vor avea mai mult de muncit în restul zilelor.
Psihologul Keren Rosner spune că mai este o problemă, în cazul elevilor din clasele primare: copiii depind de părinţi iar zilele libere pot provoca agitaţia părinţilor, nevoiţi să îşi adapteze şi ei programul după cel al şcolii.
Anul acesta, pentru prima oară, Şcoala Altfel nu are o perioadă impusă. Fiecare şcoală organizează când consideră potrivit, din octombrie până în mai, dar obligatoriu 5 zile consecutive. După cum se ştie, Şcoala Altfel este considerată de elevi o altă perioadă de relaxare, pentru că nu se fac orele obişnuite, ci se organizează alt gen de activităţi şi excursii.
Structura anului școlar 2017-2018 a fost stabilită în februarie, prin ordin de ministru. Cu verde sunt reprezentate vacanțele, cu roșu zilele libere, iar cu albastru, ca exemplu, cinci zile consecutive pentru Școala Altfel.