Jurnalul.ro Special Guvernul aprobă cumpărarea a 58 de trenuri electrice

Guvernul aprobă cumpărarea a 58 de trenuri electrice

de Adrian Stoica    |   

Guvernul adoptă în această săptămână achiziția a 58 de trenuri electrice noi de scurt parcurs, valoarea achiziției fiind de 3,28 miliarde de lei (echivalentul a circa 656 milioane de euro). Aceste achiziții sunt prima fază dintr-un pachet de 143 de rame electrice de scurt parcurs. Achiziția va fi finanțată din Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, potrivit hotărârii adoptate. În timp ce Executivul aprobă achiziționarea de noi rame electrice, contractele semnate deja de ARF pentru modernizarea materialului rulant sunt întârziate de contestații la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor și în instanță. Deocamdată, niciun tren din cele noi pentru care s-au semnat contractele de achiziție nu a fost introdus în circulație, primul urmând să apară pe calea ferată în luna noiembrie. 

Noua achiziție, pentru care Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici, 

vizează 24 de rame electrice de scurt parcurs (regionale, RE-R) de 200 de locuri, care vor fi introduse pe următoarele rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată:

• Arad – Deva – Simeria;

• Alba Iulia – Cluj-Napoca;

• Oradea – Huedin.

Valoarea acestui contract este de 1,4 mld. lei, cu TVA, iar trenurile trebuie livrate în 38 de luni.

Cealaltă achiziție vizează 34 de rame electrice RE-R2 de 160 de locuri, care vor circula pe următoarele rute:

• Sighișoara – Brașov;

• Craiova – Caracal – Roșiori de Vede;

• Craiova – Drobeta-Turnu Severin;

• Bacău – Focșani;

• Buzău – Brăila – Galați

Valoarea contractului este de 1,88 mld. lei, iar trenurile trebuie livrate în 41 de luni.

ARF menține câștigătoare PESA 

ARF a decis să mențină câștigătoare compania PESA la licitația pentru achiziționarea a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs (regionale, RE-R), după ce Curtea de Apel București (CAB) a obligat-o să reevalueze oferta producătorului polonez. În primăvara acestui an, ulterior semnării contractului cu PESA, CAB a impus ARF reevaluarea ofertei producătorului polonez în urma unei contestații depuse de compania franceză Alstom. Decizia de a menține firma PESA drept câștigătoarea contractului nu a fost contestată ulterior de Alstom în perioada legală,  ceea ce înseamnă că disputa din jurul contractului s-a încheiat, a transmis ulterior ARF. Autoritatea a semnat contractul cu PESA pentru 62 de rame electrice noi pe 30 ianuarie 2024, conform legii, după decizia Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) care obliga Autoritatea Contractantă la atribuirea contractului. Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3, 23 și 4,15 miliarde de lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și este finanțat prin Fondul pentru Modernizare.

La începutul lunii octombrie, Curtea de Apel București a respins o altă acțiune intentată de Alstom împotriva deciziei CNSC prin care i s-a respins contestația privind desemnarea, tot a polonezilor de la PESA, drept câștigători ai contractului pentru furnizarea 20 de trenuri electrice de lung parcurs (interregionale, IR-R). Contractul a fost semnat în decembrie 2023 și are o valoare de 1,1 miliarde de lei, fiind finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și de la bugetul de stat.

ARF  şi Alstom Ferroviaria, în calitate de furnizor, au încheiat în septembrie 2022 un Act Adiţional pentru achiziţia a încă 17 rame electrice de lung parcurs, care se adaugă celor 20 de rame electrice interregionale prevăzute în contractul iniţial semnat în martie 2022 între cele două părți. Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de aproape 2,422 miliarde lei, fără TVA, cu termen de livrare a primei rame la finalul anului 2023 şi furnizarea pachetului complet de 37 de rame până la finalul anului 2024. Furnizarea ramelor este însă întârziată, iar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a atenționat public compania franceză în luna august pentru întârzierea livrărilor celor 13 rame de metrou contractate de Metrorex și a celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs. El a declarat atunci că nu va ezita să sesizeze organele penale, după ce Alstom ajunsese la penalizări de zeci de milioane de euro din cauza acestor întârzieri. În ciuda acestui lucru, ARF preconizează că toate cele 37 de trenuri vor intra în circulație până la finele anului 2025. Primul tren electric adus de Alstom în România prin contractul de achiziție a 37 de unități Coradia Stream va fi pus în circulație începând din luna noiembrie, după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a încheiat un act adițional cu subsidiara din România a  companiei franceze.

ARF vrea trenuri pentru rutele neelectrificate

„În acest moment, ARF are 119 trenuri contractate – rame de lung parcurs şi rame de scurt parcurs – şi acum vorbim de un pachet de încă 143 de trenuri care vizează completarea hărţii pe rutele electrificate”, a precizat Ștefan Roşeanu, președintele ARF. El a subliniat că ARF ia în calcul acum şi rutele neelectrificate şi vrea să vadă ce tipuri de tren şi câte garnituri sunt recomandate pentru acestea. „Conform recomandărilor colegilor mei care au elaborat studiul, în perioada următoare vom elabora un studiu similar care să ia în vedere şi rutele neelectrificate care deservesc reşedinţele de judeţ, pentru că, din păcate, avem 12 municipii reşedinţă de judeţ pe zone în care liniile sunt complet neelectrificate şi, cred, încă şapte sau opt municipii reşedinţă de judeţ în care cel puţin una sau două direcţii importante au astfel de linii. Chiar lângă Bucureşti avem ruta de Olteniţa, avem ruta care este închisă acum de la Urziceni şi ruta de Snagov, care sunt rute neelectrificate şi unde nu există o perspectivă prea rapidă de electrificare. Şi, atunci, pentru aceste rute trebuie să facem analizele în perioada următoare pentru a identifica necesarul de vehicule şi, bineînţeles, care sunt şi tehnologiile recomandate ca să permită, pe de o parte, depoluarea transportului în general, iar pe de altă parte să corespundă cerinţelor finanţatorilor, în primul fondurile europene, care sunt cam cele mai restrictive”, a declarat președintele ARF, Ștefan Roșeanu, citat de Agerpres.

 

 

Subiecte în articol: guvern achizititii trenuri electrice
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri