Jurnalul.ro Special Anchete Guvernul a lăsat, o săptămână, nesupravegheate plecările sezonierilor în Germania

Guvernul a lăsat, o săptămână, nesupravegheate plecările sezonierilor în Germania

de Ion Alexandru    |   

Operațiunea “Sparanghelul” are toate ingredientele unei strategii minuțios gândite, derulate și aplicate de către Guvernul României, în sensul ca transportul lucrătorilor sezonieri către aeroporturile de îmbarcare, dar și efectuarea curselor regulate către Germania să nu fie reglementat deloc o săptămână, dar nici supravegheat. Succesiunea emiterii unor documente, de către autoritățile guvernamentale de la București arată, în mod clar, acest lucru. Astfel, după ce, pe 4 aprilie, în jurul prânzului, Ambasada României la Berlin posta, pe contul oficial de socializare, faptul că între Germania și România există încheiat un acord pentru intrarea pe teritoriul acelui stat a lucrărorilor sezonieri din România, în aceeași zi, sub pretextul carantinării orașului Țăndărei, ministrul Afacerilor Interne a emis Ordonanța Militară nr. 7, în care a inserat un articol, cu numărul 10, prin care se permite efectuarea de zboruri charter pentru transportul sezonierilor în statele europene, la cererea și cu responsabilizarea acestor state. Ordonanța Militară cuprinde mai multe articole, cu mai multe reglementări, pentru respectarea cărora au fost desemnate cu resposabilități diferite instituții ale statelor. Însă articolul 10 nu a intrat, de pe 4 aprilie până în 10 aprilie, în responsabilitatea nimănui. Abia pe 10 aprilie, un secretar de stat din Ministerul Transporturior a emis, pentru ministru, un Ordin care să reglementeze acest articol 10 din Ordonanța Militară nr. 7, dar, ce să vezi?, cu aplicare de pe 13 aprilie. În acest sens, prin acte oficiale, o săptămână, recrutarea, transportul pe teritoriul național către aeroporturi și toate măsurile care vizează această activitate, deși permisă, nu se afla în responsabilitatea niciunei instituții de a o verifica.

 

Primul pas al operațiunii este devoalat de o postare făcută pe 4 aprilie 2020, la ora locală 10:48 (ora 11:48 – ora României) de către Ambasada României în Republica Federală Germania, pe pagina oficială de Facebook. Sub titlul “Acord privind intrarea în Germania a lucrătorilor sezonieri”, reprezentanța României la Berlin aducea la cunoștința publicului faptul că “miniștrii federali ai Agriculturii și Sănătății au ajuns la un acord privind intrarea în Germania a 40.000 de lucrători sezonieri, în luna aprilie, respectiv încă 40.000 în luna mai – din state europene, pentru recoltarea culturilor agricole”.

În documentul citat se mai afirmă că “decizia guvernamentală este deja formalizată într-o Notă-concept a celor două ministere și urmează ca, împreună cu asociațiile profesionale, să se operaționalizeze o platformă on-line anume dedicată. Scopul acestor demersuri este acela de a găsi un echilibru just între nevoile agricuturii germane și măsurile severe menite să limiteze extinderea pandemiei de COVID-19”. Mai departe, Ambasada României la Berlin scrie că “se află în dialog direct cu autoritățile germane pe acest subiect și îl menține în atenție, având în vedere că peste două treimi din lucrătorii sezonieri din Germania sunt cetățeni români (dintr-un total oficial, în 2019, de circa 280.000 – 300.000). O abordare corectă și cuprinzătoare a acestei problematici este de natură să aducă beneficii comune atât pentru piața agricolă germană, cât și pentru situația socio-economică a lucrătorilor sezonieri din România”.

La momentul în care Ambasada făcea acest anunț, România se afla de peste două săptămâni în stare de urgență, fiind oprite mai multe curse aeriene pe rute europene și nu numai, iar amenzile pentru nerespectarea ordonanțelor militare instituite au crescut la cote inimaginabile pe teritoriul național.

 

Articolul 10, băgat cu dedicație în Ordonanța Militară 7

Coincidența face ca, în aceeași zi, în România să fi izbucnit un scandal uriaș cu privire la modul în care locuitorii orașului Țăndărei nu respectau măsurile de prevenție și restricțiile privind libera circulație a persoanelor, instituite prin decret prezidențial și prin ordonanțele militare ale Guvernului. Și, iată cum, la scurt timp (chestiune de ore) de la postarea Ambasadei de la Berlin, Ministerul Afacerilor Interne, prin semnătura ministrului Marcel Vela, dar și cu contra-semnătura premierului Ludovic Orban, pretextând necesitatea intervenirii la Țăndărei, emite Ordonanța Militară numărul 7, privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19.

Actul normativ special face referire la carantinarea orașului Țăndărei doar în primul capitol. Însă, începând cu al doilea capitol, Ordonanța Militară dă, practic, frâu liber plecărilor sezonierilor în Germania, fără niciun fel de control din partea autorităților Române.

Astfel, la Capitolul II, privind “alte măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19”, în cuprinsul articolului 9, alineat 3, se specifică faptul că “se prelungește măsura suspendării zborurilor efectuate de operatori economici aerieni spre Franța și Germania și din alte țări către România, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 8 aprilie 2020”. Pentru ca, la alineatul al patrulea, să se arate că această interdicție nu se aplică zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență.

Pentru ca, în aceeași Ordonanță Militară, să se insereze un articol 10, alineat 1, care prevede că: “sunt permise zborurile efectuate de toți operatorii aerieni prin curse regulate (charter) pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație”.

 

Instituțiile au primit abilitarea să verifice respectarea Ordonanței. Nu și chestiunea sezonierilor

Acest articol 10 nu intră în sfera niciunei autorități de aplicare a legii de pe teritoriul României, prin această Ordonanță Militară. “Jurnalul” a studiat întregul text al actului normativ, inclusiv Capitolul III, referitror la “Dispoziții Finale”, descoperind că, o săptămână, activitatea de recrutare, transport pe rute interne, accesul în aeroporturi și îmbarcarea în aeronave nu sunt supuse controlului niciunei autorități publice.

Articolul 18 al Ordonanței Militare nr. 7 arată ce instituții sunt abilitate să asigure aplicarea și respectarea prevederilor prezentei ordonanțe militare, însă la niciunul dintre subpuncte nu se face referire la prevederea de la articolul 10, privind lucrătorii sezonieri care se deplasează la muncă în străinătate.

Așadar, aflăm că pentru asigurarea aplicării și respectării articolelor 2 și 9 sunt competente Poliția Română, Jandarmeria Română și Poliția Locală. Primul articol se referă la carantinarea orașului Țăndărei, iar al doilea, la faptul că intrarea și ieșirea în și din această localitate carantinată prin alte zone și căi de acces, decât cele destinate circulației publice, sunt interzise.

Mai departe, pentru asigurarea aplicării și respectării articolelor 3 și 9 din Ordonanță este responsabil Ministerul Transporturilor. Articolul 3 se referă la faptul că Ministerul Transporturilor, precum și operatorii economici din domeniul transportului feroviar de persoane nu vor comercializa bilete sau abonamente pentru localitatea carantinată decât cu excepții bine determinate și stabilite. În timp ce articolul 9 se referă la suspendarea zborurilor efectuate spre Austria, Belgia Elveția, Marea Britanie, Regatul Țărilor de Jos, Turcia și Iran, precum și din aceste țări către România, pentru 14 zile, începând cu 5 aprilie 2020.

Poliția de Frontieră este abilitată, prin același act, să asigure aplicarea și respectarea articolelor 11 și 13 din Ordonanța Militară în discuție. Primul articol se referă la suspendarea transportului rutier internațional de persoane și de servicii regulate speciale și de servicii ocazionale în trafic internațional pentru toate cursele spre Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Marea Britanie, Regatul Țărilor de Jos și Turcia, precum și din toate aceste țări către România. Iar articolul 13 se referă la transportul rutier de marfă.

Sunt, de asemenea, reglementate atribuțiile privind verificarea aplicării și respectarea articolelor 12 și 14 din Ordonanța Militară, toate care au legătură cu transportul rutier de mărfuri, fiind abilitate în acest sens Poliția Română, Poliția de Frontieră, Jandarmeria Română, Poliția Locală, Direcțiile de Sănătate Publică și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

Activitatea privind zborurile spre Germania, reglementată. Dar după o săptămână

Se poate observa, astfel, că prevederea referitoare la permiterea zborurilor efectuate pe curse regulate de către toți operatorii aerieni prin curse charter, pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state nu intră în atribuțiile nimănui pentru a asigura aplicarea și respectarea ei. Concret, din data de 4 aprilie până pe 10 aprilie, această activitate a putut fi derulată, legal, fără niciun fel de restricție sau control.

Abia pe data de 10 aprilie, după ce scandalul a izcugnit în presă, Guvernul a încercat, formal, să dea o reglementare. Însă nu asumată de vreun membru din prima linie a Executivului Orban, ci de un secretar de stat. Este vorba despre Ion Scrioșteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, care, pentru ministrul Transporturilor, a emis Ordinul nr. 875/2020 “pentru aplicarea procedurii de avizare a zborurilor care intră sub incidența articolului 10, alineat 1, din Ordonanța Militară nr. 7/2020”.

Conform acestui Ordin, avizul pentru efectuarea zborurilor pentru lucrătorii sezonieri din România se emite de către Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR). Același document precizează că operatrul aerian trebuie să transmită o solicitare cu cel puțin 48 de ore înainte de ora programată pentru efectuarea zborurilor, iar Autoritatea Aeronautică Civilă Română nu avizează efectuarea zborurilor care sunt programate să fie efectuate, pe același aeroport, la un interval mai mic de patru ore unul față de celălalt.

Ordinul mai prevede faptul că transportul pasagerilor spre aeroportul de îmbarcare pe teritoriul României este organizat de către agentul de recrutare, care este responsabil de asigurarea echipamentelor de protecție pentru toți pasagerii. Același agent de recrutare va organiza și transportul spre aeroport, dar numai după primirea acordului din partea administratorului aeroportului respectiv.

Ei bine, acest Ordin, însă, își produce efectele abia începând de astăzi, 13 aprilie 2020, ceea ce înseamnă că, din data de 4 aprilie și până ieri, nimeni nu a avizat, aprobat, controlat această operațiune, ea fiind lăsată, cu bună știință, “la liber”.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri