Elantra este cel longeviv model şi cel mai mare succes al sud-coreenilor de la Hyundai. Cea de a şasea generaţie aduce o Elantra modernizată printr-un design agresiv, cu un update pentru menţinerea în trendul tehnologiilor actuale şi o motorizare proprie. Şi pentru că sud-coreenii vor să-şi repoziţioneze marca la nivel mondial, cum îi stă bine oricărui constructor auto cu pretenţii, noul model face un pas în faţă şi în privinţa preţului şi ajunge să coste 19.000 de euro, preţ promoţional, dar fără tichet Rabla. Chiar dacă oferă tehnologie şi o platformă modernă, noul cost l-ar putea face destul de greu digerabil printre consumatori.
Elantra a ajuns la cea de a şasea generaţie, din 1990, când a apărut, marcând practic primul produs autentic al lui Hyundai. Noul model vine să înlocuiască destul de grăbit i35, un pariu de marketing care n-a dat rezultatele scontate. Vânzările noilor i-uri au fost sub aşteptări, astfel că Hyundai a decis să renunţe la rebranduirea mărcilor şi să revină la vechile denumiri. Astfel că, după Tucson, a fost rândul Elantrei. Chiar dacă se vede evidenta evoluţie din i35, noua Elantra abordează un design mai agresiv şi mai sportiv decât predecesoarea sa. Grila faţă este mai proeminentă, în acord cu trendul designului, liniile sunt mai clare şi mai fluide. Blocurile optice au căpătat proporţii şi se întind pe o dimeniune serioasă de-a lungul aripilor. Luminile de zi cu Led sunt încastrate oferind conturul alb-lăptos îngroşat care pune în evidenţă maşina. Spatele este redesenat, fiind uşor înălţat şi având încastrat un eleron. Este de presupus că eleronul este folosit nu doar pentru a face impresie, ci şi pentru că la o viteză de 194 de km/h, atât cât se prespupune că atinge Elantra, forţele ascensionale devin puternice pentru că vorbim de un automobil care are o lungime apreciabilă, de 4,57 de metri. Designul fluid şi sportiv se observă cel mai bine dintr-o perspectivă laterală, unde este pus în evidenţă şi coeficientul aerodinamic relativ scăzut, tipic pentru un sedan.
O falsă sportivă
Prima impresie pe care ţi-ar face-o Elantra este cea a unei maşini sportive. Mai ales dacă este vorba de echiparea Exclusive, care prespune folosirea unor jante largi şi a unor anvelope 225/45R17. Ai avea impresia că atunci când vei fi la volanul maşinii vei rupe şoseaua. Eroare. În ciuda unei motorizări promiţătoare de 136 de cai diesel, nu vorbim nicidecum de un bolid sport, aşa cum ne-ar indica jantele şi anvelopele. De altfel, folosirea lor este superfluă pentru că nu au ce cuplu atât de mare să transmită către şosea. Pe versiunea de echipare a aceluiaşi motor care presupune obţinerea unor performanţe identice, sunt suficiente şi jantele de 15 inchi şi anvelopele de 195 mm. Dar efectul artistic face toţi banii şi se încadrează în designul noii maşini. Dimensiunile generoase se regăsesc într-un spaţiu mare la interior, atât pentru pasageri, cât mai ales pentru portbagajul de 485 de litri, suficient de mare să mulţumească orice român cu aspiraţii de transportator şi calcule în porci tranşaţi sau vedre de vin.
Interior redesenat
Designul interior constrastează şi el cu cel exterior. Dacă la exterior percepem o schimbare serioasă, interiorul a păstrat ceva din aspectul conservator al mărcii Hyundai. Încă nu se simte un mare pas pozitiv, în ciuda noilor gadgeturi prezente şi a folosirii unor noi materiale. Elantra nu reuşeşte să se calsifice într-un segment entry-level premium, aşa cum îşi doreşte. Pentru că, în lipsa unei astfel de aşteptări, la ce ar folosi prizele de climă amplasate pe consola centrală pentru pasagerii din spate sau scaunele încălzite? Există totuşi paşi viguroşi înainte. În primul rând a dispărut grafica albăstruie de-o şchioapă care era omniprezentă. A apărut o tabletă TFT LCD 5'' touch-screen, care este folosită şi pe post de video pentru camera HD montată pentru mersul în marşarier. Bordul plictisitor a fost înlocuit şi el cu un nou sistem, botezat "Supervision", care se bazează pe un display de 3.5 inchi LCD TFT. El oferă, pe lângă clasicele indicatoare de viteză, turaţie, de temperatură a lichidului de răcire sau indicator de combustibil, o gamă largă de informaţii despre consum, traseu sau sistemul multimedia. De asemenea, există şi un indicator de schimbare optimă a treptelor de viteză, bun pentru adaptarea la un condus eficient, economic şi ecologic.
Surprizele de la bord
Un plus oferit de Hyundai în general este utilitatea şi multitudinea spaţiilor de depozitare. Găsim o mică platformă sub consola centrală tocmai bună pentru păstrarea telefonului mobil în apropierea portului USB sau a prizei auxiliare. Există două suporturi pentru pahare sau sticle în apropiere de schimbătorul de viteze, plus alte două locuri pe uşi unde pot fi puse fără grijă doze de 330 de ml. Elantra oferă şi câteva lucuri rare pentru maşinile noi livrate azi, cum ar fi o brichetă şi o roată de rezervă de dimensiuni normale. Mai există câteva butoane care permit reglajul încălzirii în scaune pe trei niveluri, încălzirea volanului sau dezactivarea ESP. Există o multitudine de sisteme care acţionează automat. Cum ar fi senzorul de ploaie sau sistemul de închidere automată a uşilor la demaraj sau cel care permite închiderea gemului printr-o simplă apăsare de buton, dar cu funcţie de protecţie pentru înlăturarea eventualelor accidente la închidere. Sistemul multimedia are în componenţă, pe lângă tableta şi softul care permite conectarea la Android sau iOS, un radio cu mp3 player, inclusiv cu CD, bluethoot care se conectează rapid şi fără prea mari manevre, şi un sistem de redare a sunetului compus din patru incinte şi tweetere. Materialele folosite s-ar putea împărţi în două categorii. Pe de o parte, găsim pe planşa de bord o combinaţie de materiale moi, inserţii cu aparenţă metalică şi plastic negru tare de bună calitate folosit la butoane, pe de altă parte, pe portiere, e folosit un plasic rigid şi învechit, iar plafonul se mişcă pe suprafeţe mari la o simplă apăsare a butoanelor de pe plafonieră. Undeva pare că s-a oprit bugetul, iar constructorii au recurs la soluţii ieftine pentru a recupera risipa de care au dat dovadă atunci când au vrut să fure privirile.
Manevrabilă
Elantra plusează atunci când vine vorba de manevrabilitate. Este caracterisitica pentru care ţi-ai dori cel mai mult o astfel de maşină. Foarte uşor de manevrat în traficul de oraş, în ciuda lungimii apreciabile de 4,53 metri. Elantra este ajutată de noul propulsor de 1,6 litri diesel capabil să scoată 136 de cai-putere. Totuşi, pentru că avem o cilindree mai mică decât cea care în mod obişnuit era capabilă să scoată o astfel de sumă de cai-putere – mă refer la cea de 1,9 sau 2 litri -, motorul furnizează un cuplu de doar 265 de Nm, comparativ cu cel de 300 sau 320 cât ar fi fost pentru o cilindree mai mare. Diferenţa nu este mare, dar se simte dacă ai idee cum se mişcă 136 de cai într-o altă capacitate. Te aştepţi la un zvâc mai puternic decât îţi este oferit, iar maşina pare mai puţin avântată. Cu toate acestea, cuplul respectabil este scos la o turaţie de doar 1.500 de rot./ minut. Avantajul noului motor este că se încadrează într-o clasă de taxe mai mici şi-ar trebui să se regăsească şi într-un consum mai redus.
Diferenţe la consum
Producătorul pretinde că Elantra, în echiparea 1,6 diesel, este capabilă să obţină un conum urban de doar 5,4 litri la 100 de km. Eu am testat modelul doar în Bucureşti, dar n-am reuşit să cobor în trafic obişnuit mai jos de 9,7 litri, chiar dacă m-am orientat după indicatorul de schimbare optimă a treptelor de viteză. Într-un trafic greu, după 15,5 kilometri parcurşi într-o oră, cu aer condiţionat, computerul de bord mi-a indicat 11 litri. E drept că am apăsat pedala de acceleraţie atunci când am avut ocazia pentru a mă strecura în trafic. Un alt dezavantaj al noului proplusor ar fi că este puţin cam zgomotos, însă neajunsul este compensat de antifonarea bună a caroseriei. Pe lângă manevrabilitate, Elantra oferă şi confort graţie suspensiei adaptate către această cerinţă, spiritul sportiv din design fiind cedat dinamic acestui deziderat. Stabilitatea este asigurată de suspensia faţă McPherson şi suspensia spate CTBA, un patent Hyundai care presupune folosirea unui ax cuplat la o bară de torsiune al cărei efect este un confort sport. În plus, Elantra are şi un sistem de management al stabilităţii vehiculului în condiţii de aderenţă redusă, care acţionează corectând trasa. Cum spuneam, Elantra, în ciuda aspectului agresiv, nu este o sportivă, reuşind să atingă 100 de km la oră în 10,2 secunde, cutia de viteze fiind şi ea partajată mai mult pentru un parcurs confortabil, o cifră aşteptată pentru că vorbim de maşină cu o greutate la gol de 1,35 de tone. Elantra nu rămâne decât să-şi demonstreze fiabilitatea cu care şi-a făcut o parte din fani, cel puţin în România, atunci când era imbatabilă şi ca preţ.
Avantaje
- spaţiu şi confort
- tehnologii şi motoare noi
- manevrabilitate
Dezavantaje
- opţionale limitate
- doar două motorizări
- consumul real
Cifre
- 10,2 secunde până la 100 de km/h
- 9,7 litri/100 de km, consum real în trafic urban