Regulile din turismul internațional au început să funcționeze și în țara noastră recent: vânzări în regim „early booking”, reduceri aplicate de hotelieri și de agențiile de turism, vacanțe cu cel puțin 5 nopți de cazare, pachete turistice cu servicii de lux. Toate acestea au fost susținute inclusiv prin acordarea voucherelor de vacanță care până anul trecut acopereau o mare parte din cheltuielile pentru o săptămână de vacanță în România. Anul acesta, cu bugetele tăiate de guvern, s-ar mai putea cumpăra doar un weekend. Astfel se ajunge exact la situația de până acum 10 ani, când se practica turismul de weekend, toate măsurile luate în ultimul deceniu având ca scop înlocuirea acestei tendințe cu cea de vacanță.
Hotelurile, restaurantele și agențiile de turism simt deja efectele măsurilor de austeritate care până acum au fost doar anunțate de guvern. Vânzările au scăzut - spun reprezentanții agențiilor de turism - doar pentru că oamenii s-au speriat de scăderea veniturilor, dar ce va urma va fi mult mai rău.
Datele despre voucherele de vacanță arată, la jumătatea anului în curs, că interesul pentru turismul intern a scăzut cu peste 70%, conform unei analize pe care a făcut-o agenția Bibi Touring. Atât angajatorii, cât și angajații români preferă să nu mai ia vouchere de vacanță, pentru că suma alocată de stat s-a înjumătățit, adăugându-se noi taxe, impozite și accize care le devalorizează și mai mult.
„Am făcut un calcul. S-au cumpărat cu 72% mai puține vouchere de vacanță decât anul trecut, în primele 5 luni ale anului. S-au cheltuit aproximativ 44 de milioane de euro față de 158 de milioane în aceeași perioadă din 2024. În luna mai, de exemplu, anul trecut s-au luat vouchere de 90 de milioane de euro și anul acesta s-au luat de 9 milioane. Anul trecut era 1.600 de lei valoarea unui voucher și românii au cumpărat cu ele o vacanță de 2.600 de lei, în medie, dar anul acesta mai pot cumpăra doar un weekend”, a explicat, pentru Jurnalul, Adrian Voican, patronul Bibi Touring.
Scăderi record, la început de an
Acesta mai spune că nu știe dacă hotelierii și agențiile vor supraviețui după acest an, pentru că situația este mult mai gravă decât în 2020, când s-au dat compensații. Situația este îngrijorătoare pentru turismul din România, deoarece voucherele de vacanță au reprezentat un mecanism esențial pentru susținerea industriei ospitalității. Scăderea drastică a acestora, la pachet cu majorarea TVA, creează un șoc economic pentru mii de operatori din domeniu, afectând în lanț angajații, furnizorii și comunitățile locale.
Conform datelor furnizate de Ministerul Finanțelor, în luna mai 2025 au fost achiziționate vouchere de vacanță în scădere cu peste 90% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar media pe primele 5 luni arată o scădere cu 72% față 2024, semnalând o prăbușire fără precedent a acestui instrument esențial pentru stimularea turismului intern.
Începând cu data de 1 august 2025, conform noilor reglementări fiscale adoptate de Guvern, TVA-ul aplicabil serviciilor turistice va crește de la 9% la 11%. Această modificare survine într-un moment extrem de dificil pentru sectorul turistic, acesta confruntându-se deja cu o scădere accentuată a cererii interne.
Nici festivalurile nu mai atrag turiști
Voucherele de vacanță și TVA-ul redus pentru HoReCa au fost măsurile fiscale prin care statul a sprijinit turismul, după anul 2017, mai ales pentru că majoritatea celor care călătoresc și își fac vacanțele în România sunt românii. Incoming-ul este foarte slab reprezentat, menținându-se sub 15%, iar pe litoral nu a atins nici măcar 3% din totalul vizitatorilor, în ultimii ani.
Până anul trecut, litoralul se baza și pe câteva mari festivaluri, dar nici acestea nu se mai organizează la malul mării, cu o singură excepție - Beach Please! (9-13 iulie, la Costinești). Astfel, hotelierii pierd și turiștii care erau atrași de evenimente. Dacă se revine la turismul de weekend, domeniul HoReCa își va restrânge foarte mult activitatea, după această vară, iar multe unități de cazare și de alimentație publică s-ar putea închide până la finalul anului. Consecințele vor fi grave pe termen lung, iar întreaga investiție făcută de stat pentru a crește acest sector economic, în ultimul deceniu, se anulează după deciziile luate de actualul guvern, prin măsurile de austeritate.
Am putea da 20 de milioane de euro pentru promovare
Cu toate acestea, ministrul USR al Economiei și Turismului a dat, recent, o declarație despre materialele de promovare a turismului care arată că urmează să finanțeze un nou brand de țară, în plin dezastru economic. Radu Miruţă a constatat, la scurt timp după ce a preluat portofoliul, că în domeniul turismului România are o abordare „ca acum 20 de ani”. Ministerul pe care îl conduce ar putea aloca banii pentru alte tipuri de materiale de promovare - ceea ce au cerut, în ultimii ani, cei care au schimbat de mai multe ori legea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD), cu scopul declarat de a constitui o structură statală, un OMD național care să preia banii de la toate celelalte OMD-uri și de la bugetul statului pentru a face promovarea României.
Ultimele discuții ale patronatelor din turism vehiculau o sumă necesară pentru promovarea României de circa 20 de milioane de euro pe an. Principalul susținător al acestei idei este chiar actualul vicepremier Dragoș Anastasiu, care ar putea obține, din poziția pe care o are în prezent, investiția în noul brand de țară și în materialele de promovare, pe care să le facă viitorul OMD național - așa cum încearcă din 2018, dar până acum nu a reușit.