Jurnalul.ro Cultură Teatru Invitație la teatru. Repertoriul TNB din 5-7 februarie

Invitație la teatru. Repertoriul TNB din 5-7 februarie

de Magdalena Popa Buluc    |   

Oana Pellea și Mircea Rusu în Frumos e în septembrie la Veneția

 

 

 

VINERI, 05 FEBRUARIE

 

 

 

SALA MARE 278

Ora 20.00

 

JURNAL DE ROMÂNIA. 1989

scenariul și regia: Carmen Lidia Vidu

cu: Ion Caramitru, Oana Pellea, Daniel Badale, Florentina Țilea

 

„În toamna şi iarna lui 1989, istoria se întâmpla în faţa ochilor noştri.

 

Prin spectacolul Jurnal de România. 1989 propun să documentez Revoluţia din '89.

 

Pornim de la confesiunile și imaginile din arhiva personală a actorilor TNB și ajungem la protagoniști așa cum sunt ei azi, după trei decenii.

 

România a împlinit 30 de ani de la Revoluţia din '89.

 

Cu această ocazie ne întrebăm: cum ne raportăm la istorie?

 

Unde sunt poveștile așa numiților „oameni obișnuiți”, care se dovedesc adesea ca fiind mai degrabă extraordinari?

 

Unde sunt amintirile personale, subiective care alcătuiesc textura fină a unei vieți, fie ea mai bine sau mai puțin bine trăită?

 

Proiectul “Jurnal de România. 1989” se bazează pe interviuri cu actorii ale căror opinii nefiltrate, fie ele personale, civice sau sociale sunt mixate pentru a oferi „fotografia mai mare” a unui eveniment istoric. Spectacolul multimedia va da spectatorilor ocazia de a pune laolaltă un puzzle puternic și foarte uman. Istoria e văzută din prisma biografiilor personale. Cercetarea, imaginea și sunetele alcătuiesc universul multimedia care completează poveștile actorilor.

 

De ce istorie cu i mic? Pentru că istoria cu I mare părem să o știm.

 

Știm când a fost Unirea, știm cum a devenit Ceaușescu președinte și știm și cum s-a terminat cu regimul comunist la noi. Scopul "Jurnalului de România. 1989" e să înțelegem un pic mai bine cam cum era viața pe bune în perioada aia, nu doar din perspectiva momentelor marcante ale istoriei.

 

Fiecare are o părere diferită despre cum a fost la Rovoluție fie că a trăit-o sau nu.

 

Cele mai multe informații pe care populația le repetă sunt "cele oficiale" uitându-și chiar istoria personală.

 

Încercăm să scoatem din arhiva personală anumite aspecte care nu intrau neapărat în ceea ce voia istoria oficială să păstreze. Astfel, scopul ar fi ca, prin alăturarea acestor două tipuri de imagini (oficiale și private), să reușim să-i facem pe oameni să-și formeze o imagine mai nuanțată asupra Revoluției din 1989.” Carmen Lidia Vidu

 

Foto: Florin Ghioca, Vlad Lăzărescu și Florin Boicescu (dronă)

 

Durata spectacolului: 1h

50 lei; 40 lei; *20 lei

 

 

 

 

SALA PICTURĂ 73

Ora 19.30

 

ORCHESTRA TITANIC

De Hristo Boicev

regia Felix Alexa

cu: Mihai Constantin, Richard Bovnoczki, Claudiu Bleonţ, Mihai Călin, Tania Popa.

 

O comedie filosofică și absurdă despre dorința de evadare în iluzie. Într-o gară dezafectată, patru marginali ai societății, patru personaje burlești așteaptă un tren care nu oprește niciodată. În acest sens, piesa ne trimite cu gândul la textul lui Beckett, Așteptându-l pe Godot. Dar, spre deosebire de acesta, aici avem de-a face cu apariția lui Harry și urcarea în tren. Însă, dincolo de această așteptare încheiată, o nouă așteptare începe. Încotro se vor îndrepta? Către ce tărâmuri? Poate spre o Europă a prosperității? Ori un Eden al fericirii eterne? Sau, de fapt, spre marele final? O întrebare dureroasă pe care o ridică Hristo Boicev, cel mai cunoscut și mai jucat dramaturg bulgar al zilelor noastre.

 

Aflat la a doua întâlnire cu dramaturgia lui Boicev (după Spitalul comunal de la Teatrul Metropolis), Felix Alexa creează un univers de un realism magic, potențat și de excelentul decor al Andradei Chiriac. Unii dintre cei mai cunoscuți actori ai Teatrului Național dau naștere unor nebuni tragici, dotați cu un acut simț al umorului. Un spectacol tragi-comic în care momentele muzicale răsună asemenea acordurilor intonate de orchestra de pe Titanic, în timp ce vaporul se scufundă. Și ce poate fi mai ironic și mai absurd decât să auzi, în ultimele clipe ale vieții, sonoritățile vibrante din Oda bucuriei?

 

Durata spectacolului: 1h45’

40 lei; *20 lei

 

 

 

 

SALA ATELIER 56

Ora 19.30

 

INCOGNITO

de Nick Payne; regia Zsuzsanna Kovacs

cu: Monica Davidescu, Aylin Cadîr, Ovidiu Cuncea, Lari Giorgescu

 

Spectacol prezentat în cadrul programului „Uși deschise pentru toți”

 

În ce măsură creierul ne poate determina nivelul de inteligență, memoria, comportamentul, afectivitatea? Cine suntem și ce anume ne face să fim ceea ce suntem? Pentru cei interesați de profunzimile creierului uman, dar și de mai profunda noastră ignoranță, Teatrul Național București prezintă spectacolul Incognito de Nick Payne (un proiect în cadrul Programului „Uși deschise pentru toți”).

 

Unul dintre cei mai cunoscuți tineri dramaturgi și scenariști englezi, Nick Payne este pasionat în egală măsură de știință, presa supranumindu-l pe dramaturg „Mr. Science”. După succesul internațional cu piesa „Constellations”, al cărei personaj principal era mecanica cuantică, în Incognito personajul central, unul foarte capricios și imprevizibil, este creierul uman. Alcătuită din mai multe episoade întrețesute, asemenea unor universuri multiple într-o evoluție non-liniară, Incognito prezintă trei povești, două dintre ele inspirate din fapte reale. Prima vorbește despre furtul creierului lui Albert Einstein, a doua prezintă cazul unui pianist care, în urma unei operații experimentale pe creier, își pierde memoria de scurtă durată; a treia, ficțională, o are în centru pe Martha, neuropsiholog, care încearcă să se cunoască pe sine însăși în timp ce sondează mintea pacienților săi.

 

Sub conducerea regizoarei Zsuzsanna Kovacs și în scenografia Corinei Boboc,  Monica Davidescu, Aylin Cadîr, Ovidiu Cuncea și Lari Georgescu realizează o extraordinară performanță actoricească, interpretând peste 20 de roluri, trecând cu inteligență de la un personaj la altul, într-o călătorie imaginară prin labirintul creierului uman. Fiindcă, așa cum spunea Einstein, „imaginația este mai importantă decât cunoașterea. Cunoașterea e limitată”.  

 

Durata spectacolului: 1h50’

40 lei

 

 

SÂMBĂTĂ, 06 FEBRUARIE

 

 

 

 

SALA STUDIO 163

Ora 19.00

 

PREȘUL

de Ion Băieșu

regia Mircea Cornișteanu

cu: Marius Rizea, Emilia Popescu / Raluca Petra, Alexandru Bindea, Ovidiu Cuncea / Axel Moustache, Alexandru Barbu, Irina Antonie, Tomi Cristin, Tatiana Constantin / Liliana Hodorogea, Eduard Adam, Monica Davidescu, Dragoş Ionescu, Erika Băieşu

 

Am scris această piesă ca să-i fac pe oameni să râdă. Ion Băieșu

O comedie despre noi, apărută acum 40 de ani, dar scrisă parcă azi. O oglindă în care ne privim și ne prăpădim de râs, de parcă n-am fi chiar noi cei care se oglindesc. Mircea Cornișteanu

 

Durata spectacolului: 2h30' (cu pauză)

70 lei; 50 lei; *20 lei

 

 

 

SALA ATELIER 48

Ora 20.00

 

20 DE ANI ÎN SIBERIA

Adaptarea,regia și scenografia: Sorin Misirianțu

Monolog dramatic după cartea „20 de ani în Siberia. Amintiri din viață” de Anița Nandriș - Cudla

cu: Amalia Ciolan.

 

Spectacol realizat în cadrul Programului „Procesul comunismului prin teatru”

 

Monolog dramatic de Sorin Misirianțu după cartea ”20 de ani în Siberia. Amintiri din viață” de Anița Nandriș-Cudla

 

20 de ani în Siberia” - Un spectacol despre destinul unei țărănci bucovinence, autoare a uneia dintre cele mai importante mărturii despre calvarul trăit în Gulagul sovietic. Anița a fost deportată împreună cu cei trei fii ai săi în Siberia, la Cercul Polar, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, după ce Bucovina de Nord fusese ocupată de Uniunea Sovietică. Separată de soțul și de mama bolnavă, pe care nu avea să-i revadă niciodată, a supraviețuit regimului de înfometare, bolilor și muncii într-un mediu extrem de dur, reușind să își crească cei trei fii și să se întoarcă cu ei pe plaiurile natale în 1961. Cartea sa de memorii a fost tipărită abia după 1989, în România, la Editura Humanitas, fiind distinsă cu Premiul „Lucian Blaga” al Academiei Române. A fost tradusă în mai multe limbi de circulație internațională. „După o asemenea carte, orice complex de inferioritate a noastră ca neam ar trebui să dispară.” (Monica Lovinescu)

 

Un spectacol care trezește conștiințele amorțite și demască teroarea comunismului. O invitație pentru a descoperi adevărata dimensiune a acestui flagel al secolului XX, asupra căruia mulți își proiectează astăzi o viziune edulcorată și nostalgică.

În interpretarea de un puternic dramatism a Amaliei Ciolan, vom descoperi o țărancă simplă, dar cu o fluență a scriiturii și un firesc al povestirii în fața cărora talentul multor scriitori consacrați pălește. Neîmpovărată de ură sau blesteme, fără a pronunța vreodată cuvântul „comunism”, Anița / Amalia își acordează gândurile și trăirile într-o interpretare artistică excepțională, care ne relevă „statura net aristocratică a țăranului român” (Ștefan J. Fay).

 

Amalia Ciolan despre spectacol

 

“Am primit cartea întâmplător, de la o prietenă dragă. Am citit-o pe nerăsuflate. Nu-mi venea să cred că personajul povestea atât de simplu tot ceea ce a pătimit în viață. Imaginile se desfășurau, în timpul lecturii, în mintea mea, cadru cu cadru, și tot în același timp mă năpădeau senzații din cele mai diferite. Pe măsură ce parcurgeam traseul povestirii eram convinsă că va trebui să povestesc și eu despre Anița.

 

Așa am început. Sufletul ei mi-a transmis toate astea, iar eu am început să recompun în mici frânturi capitole întregi din viața ei. Doar așa puteam să aduc la viață uriașa ei făptură într-o oră de spectacol. Norocul a făcut să fiu susținută și ajutată în demersul meu de regizorul Sorin Misirianțu, fostul meu coleg, care a empatizat imediat cu subiectul. Sper ca munca noastră să fie o reverență adusă tuturor oamenilor care au pătimit nevinovați, prin suferință, în fața istoriei”. Amalia Ciolan

 

Sorin Misirianțu despre spectacol

 

20 de ani în Siberia - durere, speranță, disperare, desprindere, voință, luptă, curățenie sufletească, purificare prin suferință, libertate, lumină divină. Să învățăm să-i iubim și sa-i iertăm pe cei care ne-au produs suferințe. Pentru a ne crește vibrațiile, pentru a evolua din punct de vedere spiritual, pentru a renaște. Sper să vă bucurați de acest spectacol. Amalia Ciolan este o actriță specială. O prețuiesc mult!

 

Durata spectacolului: 50’

40 lei; *20 lei

 

DUMINICĂ, 07 FEBRUARIE

 

 

 

SALA MARE 278

Ora 19.00

 

MICUL INFERN

de Mircea Ștefănescu

regia Mircea Cornișteanu

cu: Rodica Popescu Bitănescu, Ilinca Goia / Iuliana Moise, Liviu Lucaci, Marius Rizea, Dragoș Stemate Marcelo Cobzariu, Daniel Badale, Fulvia Folosea.

 

Comedie
O comedie despre iadul conjugal, așa cum numim, cei mai mulți dintre noi, instituția matrimonială, un spectacol care propune publicului contemporan - pentru care o căsnicie de peste patru decenii poate părea curată utopie -un elogiu al vieții de familie.

Un text la fel de actual azi, ca la data scrierii lui, în 1948, prin măiestria construcției și a dialogului, prin hazul și ironia replicilor, Micul Infern este o veritabilă comedie umană. O piesă la care vom afla dacă povara jugului conjugal se suportă mai ușor în trei și dacă micul infern al căsniciei se poate transforma în Paradis.

 

Durata spectacolului: 2h30’ (cu pauză)

50 lei; 40 lei; *20 lei

 

 

 

 

SALA STUDIO 163

Ora 20.00

 

FRUMOS E ÎN SEPTEMBRIE LA VENEȚIA

după Teodor Mazilu

regia Mariana Cămărășan

cu: Oana Pellea, Mircea Rusu.

 

O neașteptată poveste de dragoste se dezvăluie acolo unde suntem prea obișnuiți să vedem doar neajunsurile, într-o realitate pe care doar visul pare că o mai face suportabilă. Dar el nu poate și nu trebuie să o substituie, ci doar să-i aducă la lumină profunzimea, sensul și frumusețea.

Această parabolă teatrală îi aduce împreună pe actorii Oana Pellea și Mircea Rusu, însoțiți de o echipa de creație deja consacrată cu care Oana Pellea a realizat N(AUM), Efectul razelor gama asupra crăițelor lunaticeIdolul și Ion Anapoda: Ștefan Vasilescu, Vladimir Turturică, Vlad Lăzărescu și Mariana Cămărășan.

 

„Îndrăgostiți de însuși faptul de a fi îndrăgostiți, milioane de oameni visează Veneția. Adriatica bate cu valurile sale malurile de cărămidă ale insulei. Felinarele se aprind unul câte unul, dintr-un tonomat se aude incredibila muzică a lui Lucio Dalla. Totul e ireal de frumos. În mirajul romantismului absolut, o femeie și un bărbat se redescoperă, așa cum nu și-au imaginat vreodată că ar putea fi. Realitatea, mijlocită de vis și dincolo de vis, este, de fapt, fabuloasă, iar lucrurile pe care abia îndrăznim să le visăm există deja în sufletul fiecăruia dintre noi. Ele prind viață atunci când… atunci când trăim acea… acel… nu găsesc cuvântul… care e antonimul singurătății?” Mariana Cămărășan

 

“Mazilu avea un spirit de combatant. În fiecare clipă era pregătit să participle la o cruciadă  împotriva confortului intelectual, a certitudinilor și a clișeelor. Aveam impresia că inteligența lui începea acolo unde a noastră obosea, dizlocându-ne cu flacăra ei rece din cotloanele amăgirilor și prejudecăților.

Există artiști la care puntea între viață și operă e greu de identificat, contururile ei se pierd  în cețurile și contorsionările ființei. La Mazilu această punte e limpede  desenată. Regăsim în teatrul lui toate componentele dramatice ale omului Mazilu: alegerea deliberată a singurătãții, refuzul  oricărui tip de cârje (de la cea socială până la cea metafizică), înclinarea spre sinceritatea dusă până la frontierele auto-mutilãrii.

 

Frumos e în septembrie la Veneția... face parte din invitațiile la o luciditate împinsă până la extremele ei consecințe. Scenariul propus e radical, posibilitățile sunt numai două: ori trăim, ardent și total în prezent, cu toate spaimele, fragilitățile și deliciile lui, ori, precum protagoniștii piesei, ne refugiem într-un alt timp - trecut sau viitor - și ratăm întâlnirea noastră cu viața.

 

"Totalitarismul" scenariului propus e îmblânzit de farmecul dialogului și de o evanescență, dar reală tandrețe a autorului fațã de cei care, din frică fațã de nemilosul prezent, se refugiază în brațele ocrotitoare ale himericului. Cu siguranță, precum Sfântul Antonie cel Mare în pustiu, a fost și el vizitat de această ispită. Rezistându-i, a dobândit, cu un preț dureros, dreptul de a ne vorbi despre ea.

 

A trăit într-o neîncetată exigență față de sine, în refuzul (sau neputința?)  compromisurilor. Și cum spunea unul din personajele lui: ”Cine nu iubește compromisurile, nu iubește viața.” Dar e vorba de o cu totul altă viață decât cea care a fost, scurtă și mistuitoare, viața lui Teodor Mazilu.” Ioana Mazilu

 

Durata spectacolului: 1h15’

50; 40 lei; *20 lei

 

 

 

 

SALA PICTURĂ 73

Ora 19.00

 

OMUL CARE A VĂZUT MOARTEA

de Victor Eftimiu

regia Dan Tudor

cu: Costel Constantin, Adela Mărculescu, Marius Bodochi, Florentina Țilea, Răzvan Oprea, Lari Giorgescu, Tatiana Oprea.

 

Comedie

Senzaţional! Planuri electorale date peste cap într-un oraş de provincie! Din cauza vieţii grele, un cetăţean a încercat să se sinucidă. În ultima clipă, este scos din apă. Salvatorul lui este declarat Omul  Zilei. Oraşul îl vrea primar, familia este dezbinată. Politica va învinge dragostea?

Deznodământ tulburător! Informaţii noi arată că povestea a fost doar o farsă. Un impostor a înscenat totul în detaliu. Cine este până la urmă Omul care a văzut moartea şi a bulversat viaţa unui oraş?

 

Victor Eftimiu a scris nu mult, ci imens: 140 de volume, 40 de piese, 200000 de versuri, 5000 de articole literare şi a ţinut 1000 de conferinţe publice. Comedia Omul care a văzut moartea trezeşte şi astăzi interesul pentru că pare ruptă din realitatea imediată. Haimanaua simpatică şi plină de haz, de tip hollywoodian, ajunge pe scena TNB în interpretarea lui Lari Giorgescu, tânărul actor nominalizat la Premiile UNITER (ediția din 2013) la categoria cel mai bun actor (pentru performanţa din D'ale noastre).

 

Durata spectacolului: 2h

40 lei; *20 lei

 

 

 

SALA ATELIER 60

Ora 19.30

 

ANONIMUL VENEȚIAN

de Giuseppe Berto; coordonator Ion Caramitru

cu: Ilinca Goia, Ioan Andrei Ionescu.

 

Spectacol realizat sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală Ion Sava

Anonimul veneţian este un spectacol sensibil, profund, uneori ironic şi mereu emoţionant. Ea şi El îşi trăiesc dragostea dincolo de vreme, într-o Veneţie a muzicii şi a frumuseţii eterne. Aici, iubirea înseamnă libertatea de a înfrunta zâmbind viaţa şi moartea deopotrivă.

 

O dramă romantică specială despre doi oameni care se reîntâlnesc pentru a-şi împlini povestea, rămasă neterminată. Fac asta într-un moment tulburător, când timpul pare că şi-a pierdut răbdarea, dar iubirea lor rămâne la fel de puternică şi de frumoasă, chiar şi acum, în apropierea ultimului act. Care pare să dureze cât o clipă... sau cât o viaţă.

 

„Spectacolul de faţă nu se vrea o demonstraţie, ci un exerciţiu cu vedere la public. Anonimul veneţian, de Giuseppe Berto, oferă pretextul unei astfel de abordări, iar Ilinca Goia şi Ioan Andrei Ionescu, doi actori foarte versaţi ai trupei Naţionalului, au curajul asumării lui până la capăt, au plăcerea jocului cu mijloacele simple, dar complicate, ale actorului.” Ion Caramitru

 

Durata spectacolului: 1h30’

40 lei; *20 lei

 

 

 

 

SALA MEDIA 42

Ora 11.00

 

TEATRUL NAŢIONAL PENTRU COPII

 

Teatru interactiv, spectacole penru copii cu vârsta între 4 și 10 ani

 

În această stagiune, am construit pentru voi Cetatea poveștilor.

 

Căsuțele din cetate au fiecare câte o poveste. Voi va trebui să alegeți "căsuța" iar personajele bune sau rele se vor prezenta în fața dumneavoastră.

 

Jocul de-a teatrul continuă și în acest an ciudat, la Teatrul Național! Vă așteptăm cu drag! Mare atenție! Să nu care cumva să uitați măscuțele acasă!

 

Teatrul Naţional pentru Copii, proiect iniţiat de Fundaţia Abracadabra, condusă de actorul Marian Râlea, în parteneriat cu Teatrul Naţional din Bucureşti, este locul unde copiii urcă pe scenă şi devin eroii cei buni şi frumoşi ai basmelor. Ca într-o adevărată magie, « înarmaţi » cu doar câteva elemente de costum şi de decor, ei învaţă să-şi înfrângă teama şi să lupte  vitejeşte cu duhurile rele, cu forţele cele întunecate din poveştile românilor, de ieri şi de azi.

 

Înarmaţi cu multă fantezie şi poftă de joc, dar şi cu o recuzită neaşteptată, urcând pe scenă şi învingându-şi teama, micuţilor actori li se oferă şansa ca, la capătul premierei să concureze pentru un rol special, erou de poveste. În lumea magică a teatrului şi a copilăriei, totul este permis. Poţi să lupţi cu forţele rele, ţinând în mână un balon pe post de sabie, şi să le învingi, pentru că la Teatrul Naţional pentru Copii Binele triumfă întotdeauna prin luptă dreaptă.

 

Fiind vorba numai despre spectacole interactive, copiii trebuie să ştie că există câte un rol pentru fiecare dintre ei şi, odată cu evoluţia poveştii, apare şi şansa de a fi învingător. De-a lungul stagiunii, toţi copiii vor urca pe scenă şi vor deveni Eroi în nemuritoarele basme ale românilor.

 

Durata spectacolului: 1h30’

20 lei

 

 

 *bilete cu preţ redus pentru elevi, studenţi şi pensionari

(Sala Mică și Sala Media - ultimul rând; Sala Pictură și Sala Atelier – balcon; Sala Studio – sector A lateral; Sala Mare – rang 2)

 

 

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri