Jurnalul.ro Cultură “La Traviata”, ultimul vis al lui Zeffirelli, deschide stagiunea la Arena din Verona

“La Traviata”, ultimul vis al lui Zeffirelli, deschide stagiunea la Arena din Verona

de Magdalena Popa Buluc    |   

Încheiată târziu după miezul nopţii cu un interminabil standing ovation şi aplauze călduroase pentru splendida scenografie, prezentată în premieră, dar pentru interpreta Violettei, Aleksandra Kurzak, pentru Pavel Petrov ca Alfredo şi Leo Nucci interpretându-l pe Germont. La pupitru: Daniel Oren. Regia şi scenografia au aparţinut maestrului Franko Zeffirelli, dispărut în 15 iunie.

Cu un steag tricolor pe scenă, a răsunat Imnul lui Mameli (imnul naţional al Italiei), interpretat de corul dirijat de Daniel Oren, care a deschis transmisiunea direct a operei la RAI 1, preluată de toate televiziunile din lume.

A fost adus un omagiu lui Franco Zeffirelli şi ulimei sale creaţii, “Un vis care a devenit realitate”, aşa cum a definit-o Vittorio Grigolo, tânărul tenor de renume mondial, adăugând: “Maestrul a iubit Arena din Verona şi mai ales această operă, adăugând emoţia cortinei care nu este prevăzută într-un spaţiu ca acesta, în care Zeffirelli a creat o Traviata cinematografică”.

Spectacolul a fost precedat de un video-omagiu lui Zeffirelli, pe aria Amami Alfredo, cre a refăcut lung sa carieră şi succesele sale de la Arena din Verona.

În lojă s-au aflat Preşedintele Republicii, Sergio Mattarella, însoţit de fiica sa Laura şi primit cu îndelungi aplauze, Preşedintele Senatului, Maria Elisabetta Alberti Casellati, Ministrul Bunurilor şi Activităţilor Culturale, Alberto Bonisoli, Ministrul Economiei, Giovanni Tria, şi Ministrul Turismului, Gian Marco Centinaio.

Între acte, alţi oaspeţi şi-a amintit de Zeffirelli: Cecilia Gasdia, Pippo Baudo şi Gabriel Garko, care i-a fost asistent de regie la filmul Callas forever, alături de Fanny Ardant.

“A fost un om de teatru, în străinătate era numele cel mai important al afişului”, şi-a amintit Baudo.

Clerici şi Grigolo au intervenit şi în timpul spectaculoaselor schimbări de decor, când “scena se dezlănţuie”, a afirmat tenorul, “strigând Viva Zeffirelli".

Şi-au depănat amintirile şi Vittorio Sgarbi şi Katia Ricciarelli. “Era feroce, dar un compliment din partea lui ne provoca o mare bucurie”, a mărturisit aceasta din urmă.

Montarea colosală este printre cele mai ambiţioase realizate de regizorii veronezi în ultimii 40 de ani şi încornează visul lui Zeffirelli după 60 de ani de regie ai creaţiei verdiene. Daniel Oren, directorul muzical al festivalului în 2019, s-a aflat pe scenă la pupitrul Orchestrei şi Corului Arenei şi un cast de stele internaţionale va evolua în cele 11 reprezentaţii. 

Ultima producţie a lui Zeffirelli este semnată şi de Maurizio Millenotti, creatorul costmelor, de starul Giuseppe Picone pentru coregrafie şi de Paolo Mazzon pentru lumini.

La premieră, rolul Violettei a fost încredinţat sopranei poloneze Aleksandra Kurzak, în rolul lui Alfredo evoluând tenorul Pavel Petrov. Pentru Germont s-a întors, în mod excepţional, marele bariton Leo Nucci.

Pentru o singură reprezentaţie, în 1 august, alături de soprana Lisette Oropesa urcă pe scenă Vittorio Grigolo şi, pentru prima data în rolul Giorgio Germont va putea fi admirat Plácido Domingo, în săptămâna în care va împlini 50 de ani de la la debutul său la Arena din Verona şi în Italia, prima sa întâlnire istorică cu Franco Zeffirelli, petrecându-se în 1969.

Franco Zeffirelli era foarte legat de opera Traviata. A ous-o în scenă prima dată în 1958 la Dallas, cu Maria Callas în rolul Violettei. Regizorul şi-a dezvoltat propria idee despre operă cu alte ocazii, cu cei mai importanţi solişti al secolului al XX-lea. La Verona este programată lectura lui definitivă ce încoronează un proiect îndelung gândit şi dorit din 2008, fruct a peste un an de muncă dusă cu cei mai fideli colaboratori şi asistenţi pentru Arena. O scenografie ambiţioasă, pe mai multe niveluri, dezbăluită publicului de mişcările cortinei colosale, soluţie inedită pentru spaţiul unui amfiteatru, care pune la încercare abilitatea tehnicienilor de la Arena din Verona.

În interpretarea Violettei Valéry alternează un cvartet de mari voci şi prezenţe scenice: soprano poloneză Aleksandra Kurzak, fină muziciană şi solistă foarte căutată de cele mai bune teatre dn lume, americanca Lisette Oropesa, adevăratul star al ultimulu festival rossinian de la Pesaro, croata Lana Kos, foarte legată de scena Arenei unde a debutat în 2011 La traviata lui Hugo de Ana, şi rusoaica Irina Lungu, de mai multe ori aplaudată la Verona. În rolul lui Alfredo îşi fac apariţia la Arena din Verona Pavel Petrov, Raffaele Abete şi Stephen Costello. Extraordinarei apariţii a lui Leo Nucci, îi urmează alte trei voci verdiene tinere: Simone Piazzola, Amartuvshin Enkhbat şi Badral Chuluunbaatar.

Solişti de primă mână apar şi în celelalte roluri, ca Alessandra Volpe şi Clarissa Leonardi în Flora, Carlo Bosi şi Marcello Nardis în Gastone, Gianfranco Montresor şi Nicolò Ceriani în Baronul Douphol, Daniela Mazzucato ca Anina, Max René Cosotti în Giuseppe. Distribuţia este completată de Daniel Giulianini şi Dario Giorgelè în rolul Marchizului d’Obigny, Romano Dal Zovo şi Alessandro Spina interprtând-le pe Doctorul Grenvil, Stefano Rinaldi Miliani în Comisionarul.

Primele balerine invitate să anime somptuoasele serbări pariziene sunt Petra Conti şi Eleana Andreoudi de la Baletul Arenei din Verona, coordonat de Gaetano Petrosino

Daniel Oren conduce Orchestra Arenei din Verona şi Corul pregătit de Vito Lombardi, alăturându-i-se, succesiv, maestrul veronez Andrea Battistoni pentru două reprezentaţii (11 şi 19 iulie) şi Marco Armiliato pentru seara specială din 1 august.

Subiecte în articol: verona
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri