Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ingineria ASF de plătit sume mici și raportat succese mari. Service-urile auto și firmele de transport, falimentate de stat

Ingineria ASF de plătit sume mici și raportat succese mari. Service-urile auto și firmele de transport, falimentate de stat

de Diana Scarlat    |   

În Parlamentul României se dezbate un proiect de act normativ pentru modificarea și completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) -  organismul care plătește despăgubirile în cazul unui asigurător intrat în faliment, în limita a 450.000 de lei pe fiecare contract de asigurare.

Conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a introdus un amendament prin care se vor plăti cu prioritate sume foarte mici, cu titlu de restituire de primă, pentru mii de dosare, dar în felul acesta vor fi obligați să aștepte încă 7-8 luni cei care deja au ajuns și la tribunal să-și ceară drepturile, după 2-3 ani de așteptare. Soluționarea a peste 100.000 de dosare de plată va fi, astfel, foarte facilă, pentru că banii pe care îi va plăti efectiv FGA vor fi puțini, până la toamnă. Din punct de vedere statistic, va crește un indicator important pentru imaginea FGA și ASF, dar sacrificate vor fi firmele ce pot ajunge astfel la faliment, în lipsa banilor care ar trebui să li se restituie pentru reparațiile mașinilor.

Mii de dosare de daună care ar fi trebuit să se soluționeze încă de acum 3 ani, au ajuns să se judece în tribunale, pentru că banii din asigurările auto nu s-au plătit către păgubiți. Falimentele din piața de asigurări obligatorii auto RCA au creat haos și în sistemul de plăți pentru pagubele produse în urma accidentelor, iar FGA ar fi trebuit să ajute la restituirea banilor, cu celeritate.

Legea care se pregătește în Parlamentul României pentru a aduce unele modificări în funcționarea FGA a avut la bază nevoia de a acorda prioritate la plată celor care au suferit accidente grave, având nevoie inclusiv de spitalizare pentru victimele accidentelor. Dar săptămâna trecută a fost introdus un amendament nou, de către conducerea sectorului Asigurări din cadrul ASF.

Cele mai afectate vor fi service-urile auto care au făcut reparațiile, dar nu și-au primit banii de la asigurători. Afectați vor fi și transportatorii, care nu își vor putea pune mașinile avariate în circulație.

Inițial, prioritate la plată ar fi trebuit să aibă doar cei cu accidente grave, cu victime - amendament pentru care toți participanții la dezbateri au fost de acord.

Amendamentul care schimbă regulile

Acest amendament prevede prioritizarea plăților inclusiv pentru „restituirile de primă”, care sunt foarte multe și presupun sume foarte mici.

La articolul 15 din proiectul de lege s-a introdus alineatul (11) care prevede soluționarea cu celeritate a cererilor de plată care prezintă cazuri sociale ca urmare a producerii evenimentului asigurat și unde necesitatea soluționării cu celeritate a cererii de plată ce rezultă din înscrisurile depuse, astfel încât o eventuală prelungire a termenului de soluționare a cererii să nu ducă la situații în care acordarea indemnizației de asigurare să devină ineficientă, din cauza întârzierii plății. „Aceste situații sunt cazurile în care sunt necesare cheltuieli cu tratamentele pentru invaliditate/infirmitate, cu medicația, prestațiile periodice, sume acordate pentru moștenitorii minori și cei aflați la studii în urma decesului autorilor acestora” - se specifică în motivarea introducerii amendamentului.

Au ascuns dosarele, apoi au modificat legea

Dar s-a mai introdus și alineatul (12), care stabilește cine va avea prioritate la plată, conducerea ASF adăugând la lista inițială litera d): „cererile de plată privind acordarea restituirilor de primă”.

Service-urile auto și transportatorii se revoltă, pentru că activitatea lor va fi afectată de această prioritizare. Mai mult, aceștia au descoperit că amendamentul a fost „plasat” la vicepreședintele ASF chiar de fosta conducere a FGA care a ascuns, efectiv, dosarele celor ce ar fi trebuit să-și primească banii.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere eliminarea acestei prevederi din noua lege, spunând că prin plata cu prioritate a restituirilor de primă nu se va obține decât o întârziere cu încă 7-8 luni la plata daunelor pentru dosarele care și-au așteptat rândul până la trei ani, din cauza neregulilor din cadrul FGA.

„Acest punct nu exista săptămâna trecută. A fost adăugat de Sorin Mititelu, șeful sectorului Asigurări din cadrul ASF. Cu o zi înainte de a fi introdus acest punct, proiectul se discutase în Comisia Economică a Camerei Deputaților”, a explicat, pentru Jurnalul, Florin Pandele, vicepreședinte COTAR.

În urma controalelor făcute la FGA a fost schimbată conducerea Fondului de garantare, după ce s-a descoperit că plățile erau întârziate din cauza neînregistrării dosarelor de daună. „Fosta conducere a FGA nu a înregistrat sute de dosare. S-a făcut ordine după schimbarea conducerii FGA, în ultimele luni. Pentru situația fiecărui dosar putem aduce dovezi”, a explicat, pentru Jurnalul, Mircea Manolache, președintele filialei COTAR Iași, care a avut peste 300 de dosare neînregistrate de fosta conducere a Fondului.

Mai multe cazuri rezolvate, cu mai puțini bani

Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) s-a constituit în baza Legii nr. 213/2015, ca schemă de garantare, cu scopul de a proteja creditorii de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător. Fondul efectuează plăţi de indemnizații și despăgubiri rezultate din contractele de asigurare facultative și obligatorii, în condițiile legii, în cazul falimentului unui asigurător, având plafonul inițial la 450.000 de lei, însă din noiembrie 2023, plafonul a fost ridicat la 500.000 de lei, în urma unei Directive UE - dar schimbarea legislativă nu se va aplica decât în cazul viitoarelor falimente.

Păgubiții RCA ai companiilor City Insurance și Euroins, intrate în faliment în ultimii ani, au încasat anul trecut peste 630 de milioane de lei de la FGA.

Dacă amendamentul introdus de conducerea ASF va rămâne în textul legii, sumele care vor fi restituite în următoarele luni vor fi mult mai mici, pentru că acele dosare vizate de litera d) de la alineatul (12) sunt de câteva sute de lei pentru fiecare caz în parte. În tot acest timp, service-urile auto vor aștepta în continuare plățile deja întârziate și nu vor mai putea face reparațiile mașinilor.

În cifre, FGA și ASF vor sta foarte bine, la numărul de dosare soluționate, dar cei care au afaceri în acest sector de activitate ar putea ajunge, astfel, în faliment, din cauza întârzierii plăților.

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri