Jurnalul.ro Special Încă 5 ani de așteptare pentru pasageri: Despăgubirile pentru întârzierea trenurilor, întârziate de Guvern 5 ani

Încă 5 ani de așteptare pentru pasageri: Despăgubirile pentru întârzierea trenurilor, întârziate de Guvern 5 ani

de Adrian Stoica    |   

Noile norme UE pentru protecția pasagerilor feroviari au intrat săptămâna trecută în vigoare. Aceste reguli vor îmbunătăți protecția pasagerilor feroviari care se confruntă cu întârzieri, anulări și conexiuni ratate.

 

De asemenea, ele răspund mai bine nevoilor persoanelor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă. În timp ce la nivelul UE intrau în vigoare noile reglementări, în România Executivul adopta un act normativ prin care amâna pentru încă cinci ani acordarea de despăgubiri pasagerilor în cazurile în care trenurile au întârzieri sau sunt anulate.

 

Noile reguli adoptate de Executivul de la Bruxelles, stabilesc o protecție mai cuprinzătoare pentru pasageri atunci când călătoria este întreruptă:

 

- În cazul în care pasagerilor nu li s-a oferit o soluție - în termen de 100 de minute de la întrerupere în legătură cu modul în care călătoria poate continua, aceștia vor avea dreptul de a-și stabili singuri călătoria alternativă (cu trenul sau cu autobuzul), iar compania feroviară va trebui să suporte costul acesteia. 

 

- În cazul în care călătorii pierd o conexiune feroviară din cauza companiei de transport pe calea ferată, ei vor avea dreptul la rambursarea sau compensarea prețului biletului, la cazare atunci când călătoria nu poate continua în aceeași zi, la băuturi răcoritoare și mâncare.

 

- Administratorii de infrastructură și companiile feroviare vor trebui acum să furnizeze informații dinamice și vânzătorilor de bilete, și operatorilor de turism. Prin creșterea accesului la sistemele de rezervare ale companiilor feroviare, noile reguli vor permite, de asemenea, vânzătorilor și operatorilor să pregătească oferte mai bune, cum ar fi bilete combinate care acoperă diferiți transportatori și o combinație de conexiuni neoferite până acum.

 

- Noul cadru include câteva prevederi noi pentru a face calea ferată mai practicabilă pentru persoanele cu dizabilități sau cu mobilitate redusă. Astfel, în cazul în care persoana în cauză are nevoie de un însoțitor, acesta va călători gratuit și se va așeza lângă persoana pe care o asistă. Perioada de prenotificare pentru cererile de asistență a fost, de asemenea, scurtată la 24 de ore, mult mai mică decât cea cerută de alte moduri de transport (36 de ore pentru călătoriile cu autobuzul și autocarul și 48 de ore pentru sectorul aerian și pe apă). 

 

Amânarea, doar în cazuri justificate

 

Statele membre pot decide să amâne aplicarea acestor măsuri, dar numai în cazuri justificate.

Noul cadru consolidează, de asemenea, mecanismele de tratare a reclamațiilor și întărește obligația autorităților naționale de a coopera în acest sens. În viitor, va fi dezvoltat un nou formular standardizat de compensare și rambursare la nivelul UE. Pentru a stabili condiții echitabile cu celelalte moduri de transport, regulamentul clarifică, de asemenea, faptul că societățile feroviare nu trebuie să plătească despăgubiri pentru întârzierile sau anulările cauzate de „forță majoră”. Acestea sunt circumstanțe extraordinare, care nu au legătură cu funcționarea căii ferate, cum ar fi vremea extremă, pandemiile și atacurile teroriste.

 

O grevă a personalului transportatorului feroviar nu se califică drept o circumstanță extraordinară. Clauza de forță majoră ar elibera compania feroviară doar de plata despăgubirilor pentru întârzieri sau anulări, nu de alte obligații. Aceasta înseamnă că și atunci când se aplică forța majoră, compania feroviară va trebui totuși să ramburseze costul biletului sau să redirecționeze pasagerul către un alt serviciu și să ofere asistență.

 

Hotărâre adoptată fără dezbatere publică

 

În timp ce Bruxelles-ul extindea drepturile călătorilor pe calea ferată, Guvernul Ciucă a adoptat o hotărâre prin care a amânat cu cel puțin cinci ani termenul pentru acordarea despăgubirilor. Hotărârea a fost adoptată fără a mai fi pusă în dezbatere publică, așa cum prevăd normele legislative, iar pe data de 6 iunie hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial. România a apelat de mai multe ori până acum la amânarea aplicării regulamentelor Comisiei Europene privind acordarea despăgubirilor. Inițial termenul până la care mai putea solicita derogări expira în 2024, dar în 2021 Bruxelles-ul a adoptat un nou regulament care a permis autorităților de la București să împingă acest termen mai departe.

 

Despăgubirea minimă pentru întârziere a fost stabilită de Comisia Europeană, după cum urmează:

 

- 25% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere între 60 și 119 minute;

- 50% din prețul legitimației de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.

- în cazul în care întârzierea menționată este de 60 de minute sau mai mult, ori în cazul în care serviciul este anulat, compania feroviară care exploatează serviciul întârziat sau anulat oferă gratuit călătorilor mese și băuturi răcoritoare în mod proporțional rezonabil cu timpul de așteptare, dacă acestea sunt disponibile la bordul trenului sau în gară, ori pot fi furnizate în mod rezonabil, ținând cont de criterii precum distanța de la furnizor, durata necesară pentru livrare și costul;

- cazare hotelieră sau de altă natură și transportul între gară și locul de cazare, în cazul în care o ședere de una sau mai multe nopți devine necesară.

Subiecte în articol: norme ue cale ferata
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri