Situația orelor remediale, pentru recuperarea cursurilor pierdute, la școli, din cauza pandemiei, riscă să se transforme într-un nou scandal. Deși s-a spus că acestea vor fi obligatorii, practic nu există nimic în măsură să-i oblige pe elevi să urmeze aceste cursuri. Faptul că elevilor care absentează nemotivat „li se retrage finanțarea” înseamnă doar că profesorii nu mai primesc banii pentru cei care nu vor să participe la aceste ore, nicidecum vreo sancțiune pentru elevi. Dar nici măcar nu se știe dacă se vor mai putea face, după 8 martie, pentru că e posibil să intre multe zone în scenariul roșu.
Cea mai gravă situație legată de recuperarea materiei pierdute în ultimul an este posibilitatea ca un număr mare de școli să intre, de săptămâna viitoare, în „scenariul roșu”, după ce Guvernul a schimbat modalitatea de calcul a incidenței numărului de infectări. Practic, în acest moment se fac pregătiri pentru programul de recuperare, dar nimeni nu știe cum se va derula și nici măcar dacă va putea exista. Fiecare profesor și fiecare elev își așteaptă soarta, ca la „ruleta rusească”. Nu există nici garanția că vor rămâne deschise școlile, nici cea a participării elevilor la aceste ore de recuperare, deci nici vreo garanție pentru profesorii care aleg să predea orele suplimentare că își vor primi banii. Cert este doar că aceste ore nu pot fi obligatorii pentru toți elevii din România, pentru că nici măcar nu s-a luat în calcul această situație. „Obligativitatea” participării elevilor la aceste ore remediale rămâne doar o declarație fără acoperire. Practic, ei pot alege dacă participă sau nu, iar profesorii urmează să încaseze sumele pentru fiecare elev, în măsura în care aceștia vor sau nu să beneficieze de ajutor. „Pentru fiecare elev este alocată suma de 200 de lei pe lună, dar în condițiile în care elevul nu participă, se retrag banii respectivi. Este ceva ce-și asumă fiecare elev și care se va reflecta în notele pe care le va obține la examenele naționale. Fiecare elev trebuie să facă 20 de ore pe lună, pregătire remedială. Situația de carantină nu este prevăzută în acest context, ci doar absențele nemotivate. Inspectoratul școlar sau chiar conducerea școlilor pot înlocui elevii care nu doresc să participe cu alți elevi”, a explicat, pentru Jurnalul, Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret”.
Profesorii sunt la mâna elevilor
Teoretic, profesorii care desfășoară ore de recuperare cu elevii vor primi, suplimentar, 200 de lei pe lună, pentru fiecare elev, ca să recupereze materia pierdută în procesul de predare online. S-au calculat aproximativ 1.460.000 de ore remediale, în baza cifrelor prezentate de ministrul Educației, după ce ministerul a centralizat raportările inspectoratelor școlare. Dar niciun profesor nu are garanția că toți elevii din fiecare grupă suplimentară vor dori să participe la recuperare. Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației, a explicat că în semestrul al II-lea al acestui an școlar, suma de 30 de milioane de euro va avea ca destinație exclusivă derularea și plata orelor remediale. „Plata se va face către școli într-un cuantum de 200 de lei pe lună pentru fiecare elev cuprins în grupul țintă”, a explicat ministrul. Profesorii nici măcar nu au de unde să știe dacă elevii abandonează programul remedial după ce este demarat, pentru că finanțarea elevilor se retrage dacă aceștia absentează la mai mult de 25% din numărul total de ore remediale pe lună. Cu alte cuvinte, dacă profesorii predau primele 15 ore pentru o grupă de 16 elevi, iar aceștia nu mai participă la următoarele cinci, se retrage finanțarea. Același lucru s-ar întâmpla și dacă școala ar intra în scenariul roșu, iar recuperarea nu se va mai putea face, tocmai pentru că nu se pot transfera și orele remediale în sistem online. Deocamdată nu știe nimeni cum s-ar putea rezolva o astfel de situație.
Ce categorii beneficiază de recuperare
Orele suplimentare se pot desfășura și în perioada vacanțelor, în funcție de ceea ce se stabilește cu elevii și cu părinții. Fiecare profesor trebuie să știe ce număr de elevi trebuie să beneficieze de recuperare. Important este să existe suficienți profesori. Inițial s-a discutat despre aducerea a 16.000 de cadre didactice din „surse externe”, dar s-a ajuns la concluzia că acest lucru este imposibil, iar orele remediale vor fi stabilite în funcție de profesorii existenți. „Discutăm despre cei care nu au avut acces la predarea online, la corigenți sau la cei care, chiar dacă au avut acces la orele online, nu au rezultatele corespunzătoare. Nu intră în categoria celor care au nevoie de pregătire remedială elevii de zece. Ar trebui dublat bugetul Educației, dacă ar fi ore remediale pentru toți elevii. Nici măcar nu există cadre didactice pentru a face pregătire remedială de care să beneficieze toți elevii”, mai explică Marius Nistor. În unele situații, profesorii vor putea face ore la alte școli din localitate sau chiar în localitățile învecinate, dacă nu se vor găsi alte soluții. „Se apelează tot la resursa umană pe care o avem disponibilă în sistemul de educație acum. S-ar putea să fie cadre didactice care nu vor dori să facă acest lucru. Pregătirea remedială se face cu profesorii de la clasă, cu profesorii de la catedrele respective, sau cu alți profesori din sistem”, mai spune liderul sindical.
Pentru orele remediale s-a stabilit plata a 30 de milioane de euro - aproximativ 146 milioane de lei -, din fonduri europene, prin Ordonanță de Urgență. Schimbarea calculelor pentru stabilirea „zonelor roșii” ar putea distruge întregul proiect de recuperare, dacă multe școli se vor închide, după 8 martie.
Va fi o activitate suplimentară, plătită separat, pentru că nu este vina profesorilor că unitatea lor școlară este într-o zonă în care nu s-a putut face școala online.
Marius Nistor, liderul FSE „Spiru Haret”