McDonald’s a anunțat, luna trecută, că își vinde restaurantele din Rusia unuia dintre deținătorii săi de licențe locale - magnatul siberian al petrolului Alexander Govor. Tranzacția a marcat una dintre cele mai mediatizate ieșiri din afaceri de când Rusia a invadat Ucraina.
Noii proprietari au organizat duminică o conferință de presă în restaurantul emblematic din Piața Pușkin, unde în urmă cu 32 de ani s-a deschis primul McDonald’s din Moscova.
„Scopul nostru este ca oamenii să nu observe o diferență nici în calitate, nici în ambianță”, a declarat Oleg Paroyev, directorul executiv al „Vkusno i Tochka”.
Pe un panou din restaurant scria: „Numele se schimbă, dragostea rămâne”.
Un protestatar a tulburat evenimentul strigând: „Aduceți înapoi Big Mac!”.
De la My Burger la Vkusno
Noul nume a fost ținut secret până ieri.
Vineri, o schimbare a denumirii aplicației, din „McDonald’s” în „My Burger”, a generat un oarecare entuziasm online, dar echipa de presă a lanțului a declarat că aceasta a fost doar temporară.
Cum celebra siglă a McDonald’s nu mai poate fi tolerată în Rusia, „Gustos și atât” are de ieri și un simbol grafic pe măsură: „o litera M stilizată, făcută din doi cartofi prăjiți și un punct (sau, poate, un burger?)” - după cum descrie ușor ironic corespondentul BBC la Moscova.
Directorul surogatului McDonald’s a anunțat că firma intenționează să redeschidă 200 de restaurante până la sfârșitul acestei luni și toate cele 850 de locații, până la sfârșitul verii.
La începutul anilor ’90, pe măsură ce Uniunea Sovietică se prăbușea, McDonald’s a ajuns să întruchipeze dezghețarea tensiunilor din timpul Războiului Rece și a fost un vehicul pentru milioane de ruși care au gustat din mâncarea și cultura americană. Ieșirea mărcii este acum un simbol puternic al modului în care Rusia și Occidentul își întorc din nou spatele unul altuia.
Nu este vorba doar de burgeri. Multe mărci globale și companii multinaționale și-au suspendat afacerile în Rusia ori au vândut și s-au retras complet, în semn de protest față de ofensiva rusă din Ucraina.
Rusia și Ucraina au reprezentat anul trecut aproximativ 9% din vânzările globale McDonald’s
Luna trecută, McDonald’s a anunțat că va părăsi Rusia din cauza „crizei umanitare” și a „mediului de operare imprevizibil” cauzate de război.