Jurnalul.ro Ştiri Social Război la „Preoteasa”: rock versus chemistador

Război la „Preoteasa”: rock versus chemistador

de L. Budin    |   

Casa de Cultură a Studenţilor Bucureşti (CCSB), fostă „Grigore Preoteasa”, este scena unei bătălii: angajaţii cer revocarea actualei conduceri, pentru că nu ar fi capabilă să menţină linia şi misiunea instituţiei. De fapt, conflictul reflectă două viziuni diferite asupra activităţilor care ar trebui să se desfăşoare într-un loc dedicat tinerilor.

 

Într-o scrisoare deschisă adresată premierului şi forurilor sub umbrela cărora funcţionează CCSB, semnatarii - referenţi culturali, consilieri, colaboratori, artişti - arată că „Preoteasa” a fost locul în care au debutat scriitori, actori sau trupe cunoscute şi în care s-au format generaţii. Ei acuză noul management că intenţionează să blocheze proiecte cultural-artistice care au adus faimă locului. Conducerea afirmă însă că misiunea ei e să-i facă pe studenţi să revină în instituţia hărăzită prin lege.

 

Proiecte „prăfuite”

Chestiunea care a stârnit cele mai multe nemulţumiri e legată de proiectele culturale aprobate pentru 2020, de actuala echipă managerială. Referentul Paul Bordaş, unul din semnatarii scrisorii, a pus faţă-n faţă lista cu noile proiecte aprobate şi cea cu activităţile care au consacrat Casa de Cultură, dar care-s considerate „învechite”.

Dintre noile proiecte, enumerăm: „Ascensiunea tânărului farmacist”, „Învaţă să fii student!”, „Teach4Future”, „Chemistador”. Pe lista proiectelor la care conducerea ar fi gata să renunţe se numără Festivalul de teatru studenţesc „Eugène Ionesco”, „Mica săptămână de muzică veche”, programul de redescoperire a patrimoniului „Romania Student Tour”, stagiuni de folk şi rock.

 

Bugetul contează

Sorin Ganciu, actualul director interimar, ne-a declarat că deviza lui este să redea Casa de Cultură studenţilor. Pentru asta, a consultat 53 de organizaţii studenţeşti şi 3 mari federaţii, cerându-le propuneri pentru calendarul de activităţi al CCSB. „Spre uimirea mea, o mare parte din organizaţiile studenţeşti cunoşteau Casa doar după numele clubului de la parter (amenajat în fosta discotecă „Preoteasa”, n.red.)”, spune managerul. „Aşa că le-am explicat rolul ei şi beneficiile pe care le pot avea studenţii venind acolo. Dintre organizaţiile consultate, 19 au depus proiecte de activităţi la care ar fi interesate să participe, bugetate pe la 5.000 de lei fiecare – prin urmare, referenţii culturali ai CCSB trebuiau să propună tot astfel de proiecte. Şi de aici a început supărarea unora”.

 

Artişti rău-platnici

Ganciu spune că referenţii Casei de Cultură au toţi proiecte proprii, pe care le gestionau şi în anii trecuţi, şi a căror finanţare anuală i s-a părut excesiv de mare. „Dumneavoastră aţi auzit de proiectele astea?”, întreabă el retoric. „Eu nu”. Le-a cerut referenţilor să vină cu finanţare din sponsorizări.

Directorul are o explicaţie şi pentru faptul că, în primăvara acestui an, a dispus evacuarea artiştilor din clădire, lucru care s-a lăsat cu o altă scrisoare deschisă. „În Casă activau de zeci de ani diverse formaţii, în baza unor contracte de comodat. Unii nu-şi achitau nici măcar utilităţile. Toate aceste spaţii ar trebui să fie folosite gratuit de trupele studenţeşti. Iar dacă formaţiile consacrate vor să vină aici să repete, trebuie să plătească – facem din toamnă un regulament în acest sens”.

 

Fără cadru legal

În tabăra cealaltă, Paul Bordaş, care a fost de patru ori director al instituţiei, arată că acea consultare a conducerii cu organizaţiile studenţeşti a echivalat, de fapt, cu o selecţie de proiecte, lucru pentru care nu există cadrul legal: „Casa de Cultură nu e un organism finanţator, ăsta e rolul Ministerului Tineretului şi Sportului - care a şi organizat anul trecut Concursul naţional de proiecte studenţeşti”.

Cât priveşte evacuarea artiştilor, Bordaş crede că e un abuz. Au plecat trupe cu renume, cum ar fi „Timpuri Noi” – adevăraţi vectori culturali, de la care studenţii aveau ce să înveţe.

 

Pe lista proiectelor ameninţate se află şi „Fotogeografica”, concurs de fotografie ajuns la a 24-a ediţie şi la peste 4.700 de concurenţi tineri.

 

„Actuala conducere a afirmat în repetate rânduri că proiectele de succes ale CCSB sunt învechite şi îmbătrânite, fără a veni în schimb cu proiecte care să se înscrie în misiunea instituţiei şi în conformitate cu metodologia Ministerului Tineretului şi Sportului”

Scrisoare deschisă semnată de angajaţii şi colaboratorii CCSB

 

„Vom semna un parteneriat strategic cu toate organizaţiile studenţeşti, astfel încât oricine ajunge la conducerea acestei Case de Cultură să nu mai poată face ceva fără să se consulte cu ele”.

Sorin Ganciu, director interimar

 

 

 

 

 

 

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri