Războul din Ucraina a determinat țările occidentale să impună sancțiuni economice fără precedent Federației Ruse. În cadrul acestora, multe firme străine s-au retras din această țară, ceea ce a determinat autoritățile să ia măsuri interne de dezvoltare economică.
Grupul auto francez Renault a părăsit piața din Rusia în luna mai, vânzându-și pachetul majoritar deținut la Avtovaz pentru o rublă, cu opțiunea de răscumpărare a acestuia în următorii 6 ani. Astfel că Renault a vândut și uzina de lângă Moscova unde se produceau mărcile Renault și NIssan, pentru aceeași sumă simbolică. Fabrica a fost redenumită Moscow Automobile Factory Moskvich.
În acest an a fost programată construcția a 600 de autovehicule. Planul pe termen mediu este producerea a circa 100.000 de mașini Moskvich3, dintre care unele electrice.
"Primele maşini Moskvich vor ieşi de pe linia de producţie în decembrie 2022", a transmis partenerul tehnologic al fabricii, producătorul de camioane Kamaz, care a informat că au fost stabilite noi lanțuri de aprovizionare, fără a oferi amănunte.
"Obiectivul în viitorul apropiat îl reprezintă un proces de asamblare redus, cu implicarea furnizorilor locali, până la finalul lui 2023. Reluarea completă a producţiei ar urma să ducă la crearea a aproximativ 40.000 de locuiri de muncă", a precizat ministrul Industriei şi Comerţului, Denis Manturov.
Surpriza o constituie însă faptul că platforma de producţie şi design a grupului chinez JAC va fi folosită pentru producerea brandului.
Marca Moskvich a fost fabricată prima oară în URSS, ca o mașină accesibilă și rezistentă, ale cărei componente erau produs în Rusia și Germania de Est. După 1990, fabrica a fost privatizată. În Rusia de astăzi mai există 200.000 de mașini Moskvici înmatriculate, dintre are 46.000 sunt vechi de peste 35 de ani.