Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tarifele RCA vor fi majorate cu pana la 35%

Tarifele RCA vor fi majorate cu pana la 35%

de Adrian Stoica    |   

Pe data de 17 mai va expira termenul de plafonare a tarifelor RCA, impus pentru o perioadă de şase luni printr-o ordonanţă de urgenţă (OUG 54/2016) emisă anul trecut de fostul Guvern Cioloş la presiune transportatorilor. Deşi timpul presează, promisa Lege a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto este blocată la Camera Deputaţilor. În schimb, după 17 mai se estimează că tarifele RCA ar putea creşte, în medie, cu 35% în lipsa altor reglementări. Cheia va fi însă „tariful de referinţă” pe care ar trebui să-l stabilească ASF până la expirarea acestei perioade.

Mai este puţin timp până când tarifele RCA vor începe să crească. Chiar dacă nu vor mai atinge nivelul de anul trecut, surse din piaţa asigurărilor spun că se aşteaptă la o creştere medie de 35%. Principalele categorii vizate de creşteri vor fi, ca de obicei, tinerii şi transportatorii. Anul trecut piaţa asigurărilor RCA a fost de circa 4,1 miliarde de lei, iar o creştere a tarifelor, în medie, cu 35% ar însemna un plus pentru asigurători de peste 1,4 miliarde de lei ( circa 350 de milioane de euro).

Proiectul a ajuns la Camera Deputaţilor

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului Cioloş a cărei principală prevedere era plafonarea tarifelor pentru şase luni a fost respinsă de Senat şi acum îşi aşteaptă rândul pentru a fi respinsă şi la Camera Deputaţilor. Între timp, Comisia de buget-finanţe a Senatului a avizat favorabil noul proiect de lege  a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto. Mai departe a fost transmis Camerei Deputaţilor. Aici se află în analiza a nu mai puţin de patru comisii de specialitate (de buget-finanţe, pentru industrii, pentru transporturi şi infrastructură, precum şi la cea juridică). Deocamdată doar două dintre aceste comisii au început să lucreze pe acest proiect. La final trebuie să rezulte un singur raport comun, adoptat prin vot de toate comisiile sesizate pe fond, care se înaintează plenului pentru votul final.

 

Având în vedere această procedură, şansele ca acest raport comun să iasă în actuala sesiune parlamentară sunt nule la modul în care se mişcă lucrurile în Parlament, potrivit surselor citate.

 

„ Dacă vor creşte şi cu cât vor creşte tarifele poliţelor RCA vom putea şti mai clar după ce vor apărea tarifele de referinţă pe care le va calcula ASF”, spune Viorel Vasile, președintele Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare (PRBAR). Autoritatea de Supraveghere a lansat la sfârşitul lunii aprilie un proiect de normă privind calculul acestor tarife de referinţă pe categorii de maşini. „Apariţia acestui tarif de referinţă este decisivă pentru a putea face o evaluare a creşterilor. De exemplu, dacă tariful de referinţă pentru o categorie de vehicule va fi de 6.000 de lei, iar tu, asigurător, vinzi poliţa cu 20.000 de lei, să zicem, este clar atunci că la asigurător este o problemă”, a mai spus reprezentantul patronatului.

Calculul actuarial, făcut de un independent

Un alt proiecte de normă emis de ASF recent prevede că pentru calculul actuarial să fie angajată o firmă independentă. „ASF vrea să scape de răspundere. Calculul actuarial al tarifelor îl poate face această instituţie, având şi câţiva specialişti pentru realizarea acestui calcul. Dacă această firmă independentă va greşi, cum va fi trasă la răspundere. Greşeala se va răsfrânge asupra şoferilor şi atât”, spune Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).

Facilităţile pentru asiguraţi, miza noii legi

Apariţia noii Legi  a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, în forma în care a plecat ea de la Comisia de buget-finanţe a Senatului, va duce la transparentizarea modului de calcul a tarifelor RCA şi va impune asigurătorilor să respecte drepturile clienţilor. Printre cele mai importante modificări faţă de legislaţia actuală se numără limitarea cheltuielilor administrative ale asigurătorilor la 25% din preţul RCA, sancţiuni drastice aplicate firmelor de asigurări care încalcă legea în mod repetat, susţinerea companiei EximAsig pentru a intra ca jucător în piaţa RCA, reducerea termenului de plată a despăgubirii de la 40 de zile, cât este în prezent, la 10 zile, cum era şi înainte de adoptarea OUG etc.

Şoferii corecţi, ignoraţi de asigurători

Discursul asigurătorilor se învârte de ani de zile doar în jurul scumpirilor motivate, de ochii lumii, de daunele mari pe care le au de achitat din cauza şoferilor indisciplinaţi. În schimb, despre şoferii disciplinaţi nu suflă o vorbă. Şoferi care de 10-20 de ani nu au generat niciun eveniment rutier. Ce facilităţi le acordă? Niciuna, doar scumpiri. Acum nu există o formulă de calcul clară, cu coeficienţi care să ţină cont de profilul de risc al asiguratului (conduita în trafic, istoricul de daunalitate etc).

Mişu Negriţoiu, ca şi schimbat

Schimbarea lui Mişu Negriţoiu de la conducerea ASF este certă. Singura problemă este când. Surse din piaţa de asigurări spun că debarcarea lui Negriţoiu ar putea avea loc în circa două săptămâni, în locul său urmând să fie numit preşedintele Fondului de Garantare a Asiguraţilor, Cristian Roşu.

 

Prețurile preţul poliţelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto din 2014 până în 2016 au crescut, în medie, cu 80%, iar în ciuda protestelor patronatelor transportatorilor, ASF a preferat să rămână spectator în această dispută.

Subiecte în articol: rca tarife rca
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri