Starea necorespunzătoare a căii ferate, nerespectarea sistemului de management al siguranţei de către operatorii feroviari, starea tehnică neadecvată a materialului rulant sau erorile umane favorizate de starea fizică a personalului sunt cauzele principale care stau la baza incidentelor feroviare. În 2017-2018, numărul acestora a crescut alarmant, iar în urma anchetelor realizate de Agenţia de Investigare Feroviară Română (AGIFER).majoritatea dintre acestea au fost clasificate ca accident feroviar.
În intervalul 2017-2018, pe căile ferate din România au avut loc 47 de evenimente feroviare, iar concluziile comisiilor de anchetă nu lasă loc de interpretări. Infrastructura feroviară are nevoie de investiţii masive pentru a respecta standardele de siguranţă, iar operatorii feroviari trebuie să-şi modernizeze parcul de material rulant şi să respecte procedurile referitoare la întreţinerea vagoanelor şi locomotivelor aflate în circulaţie.
În anul 2017, când pe calea ferată s-au înregistrat 39 de accidente/incidente, pentru activitatea de reparaţii curente la infrastructura feroviară publică s-au alocat iniţial 89,879 milioane de lei. Ulterior, fondurile s-au diminuat la 36,975 milioane de lei, pentru ca în final să ajungă la 35,119 milioane de lei. În 2018, pentru această activitate s-au alocat 39 de milioane de lei.
Infrastructura este praf, mentenanţa lasă de dorit
După finalizarea fiecărei anchete, AGIFER emite o serie de recomandări pentru evitarea în viitor a unor astfel de evenimente, dar de cele mai multe ori ele nu sunt puse în practică. Motivul evident este lipsa banilor, în special atunci când ele vizează infrastructura feroviară. În februarie anul trecut, a avut loc unul dintre cele mai grave accidente feroviare. Pe raza Sucursalei Regionale CF Craiova au deraiat cinci vagoane (din care unul s-a răsturnat) din compunerea unui tren de marfă operat de Grup Feroviar Român. Ancheta avea să stabilească faptul că deraierea a fost cauzată de “starea necorespunzătoare a unor elemente componente ale suprastructurii feroviare”, administrată de CFR SA. În alte cazuri, investigațiile aveau să constate că mentenanța suprastructurii căii nu a fost realizată în conformitate cu prevederile codurilor de bună practică. În ciuda recomandărilor AGIFER de a se lua măsuri, aceste motive au continuat să fie indicate ca principale cauze ale producerii evenimentelor sau cel puţin ca unele favorizante.
Respectarea normelor de timp şi km, facultativă
Nici în ceea ce priveşte starea tehnică a materialului rulant lucrurile nu arată mai bine. Nu de puţine ori, inspectorii AGIFER au scris în rapoartele lor că menţinerea în exploatare a unor locomotive sau vagoane având o stare tehnică ce nu mai asigură condițiile de siguranță, după depăşirea normelor de timp şi kilometri impuse pentru efectuarea reparaţiilor planificate, a fost cauza accidentelor. De exemplu, conducerea CFR Călători solicită unităţilor care fac reparaţii preţuri foarte mici, iar acest lucru exclude din start încheierea unor contracte de reparaţii ferme cu acestea. Totodată, sistemul de achiziţii este unul extrem de greoi, el complicând şi mai mult activitatea celor puşi să întreţină acest material.
Nici furturile nu lipsesc
Pe de altă parte, şi inconştienţa unor indivizi care au sustras diverse elemente care ţin de siguranţa traficului a dus la producerea unor accidente. Un astfel de eveniment, soldat cu deraierea unui vagon din componenţa unui tren operat de compania Deutsche Bahn Cargo România, a avut loc în luna octombrie a anului trecut pe raza Sucursalei Regionale CF Timişoara, după ce persoane necunoscute au încercat să fure un sabot de frână. Nu au reuşit, dar ulterior, în timpul mersului, sabotul a căzut, provocând deraierea.
Programul de reparaţii al căii ferate nu este realizat integral, în special, din cauza lipsei banilor, a îmbătrânirii parcului de utilaje şi a randamentului din ce în ce mai scăzut, dar şi din cauza întârzierilor mari în aprovizionarea cu piese de schimb.
Anul ăsta sunt bani, nu prea e capacitate
Faţă de anii trecuţi, anul acesta, CFR SA va avea la dispoziţie 400 de milioane de lei pentru reparaţii capitale. “Nu ştim dacă acum suntem noi capabili să facem reparaţiile deoarece infrastructura pentru realizarea acestor lucrări a fost distrusă. Acum încercăm să o refacem”, ne-a declarat Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Sindicale Drum de Fier. În prezent, CFR SA are 9.000 km de infrastructură restantă la revizia generală, iar 60% din obiectivele de artă (poduri, tuneluri, viaducte) au durata de viaţă expirată.
În 2018, nu am achiziţionat nimic pentru a putea face reparaţiile capitale, pentru că nu au fost bani. În urma discuţiilor pe care le-am avut la nivelul Guvernului, alocaţiile pentru reparaţii capitale au crescut consistent. Dacă se va păstra acest ritm de finanţare, în câţiva ani problemele se vor rezolva. Nu mai putem rămâne în starea actuală, atât în ceea ce priveşte infrastructura, cât şi materialul rulant.
Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Sindicale Drum de Fier
Explicatie foto
Din fericire, până acum doar un accident s-a soldat cu victime. El s-a produs pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Cale Ferată Timişoara în aprilie 2017, pe fondul consumului de alcool şi a oboselii acumulate, rezultatul fiind decesul mecanicului de locomotivă şi a ajutorului său