Jurnalul.ro Timp liber Calatorii Viața la țară: peisaje de vis și internet de mare viteză

Viața la țară: peisaje de vis și internet de mare viteză

de Diana Scarlat    |   

Satele din România nu mai sunt așa cum le știam cu 20 de ani sau chiar cu 10 ani în urmă. Multe localități din țara noastră au drumuri asfaltate, electricitate, alimentare cu gaze naturale, apă curentă și canalizare, dar și locuri de joacă pentru copii și terenuri de sport, adică tot ce exista până nu de mult doar în marile orașe. Iar avantajul de a locui într-o zonă cu peisaje idilice, cu aer curat, în loc de aglomerația urbană, atrage deja un număr destul de mare de români și străini care nu mai vor doar să viziteze satele românești, ci și să locuiască aici. Munca de la distanță și posibilitatea de „homeschooling” (șocala de acasă) îi ajută să trăiască sănătos, în armonie cu natura și în comunități care și-au păstrat tradițiile.

 

 

Jurnalistul britanic Charlie Ottley, cunoscut pentru seria de documentare despre România, „Wild Carpathya”, este unul dintre cei care au ales stilul de viață din creierii munților noștri, după ce a filmat cele mai frumoase imagini, mai bine de un deceniu. Charlie este acum la Bran, urmând să se mute, în curând, în casa pe care o va cumpăra, lângă Fundata. „Este idilic peisajul, iar noi ar trebui să conservăm acest patrimoniu cultural extraordinar pe care-l are satul românesc. Îmi doresc să transform gospodăria într-un popas turistic, dar vreau să o recondiționez astfel încât să-i păstrez autenticitatea. Este fantastic aici și pot fi atrași turiști din întreaga lume. Dar acum se pot muta în aceste locuri oamenii care pot lucra folosind internetul, pentru că România are cea mai bună viteză la internet din întreaga lume, chiar și aici, în mediul rural. Este un mare avantaj, iar astfel s-ar putea trăi în superbele sate românești din întreaga țară, lăsând în urmă marile orașe aglomerate”, a declarat, pentru Jurnalul, Charlie Ottley.

 

Ce se poate face în mediul rural

 Și alți cetățeni străini au venit în satele românești, în ultimii zece ani. Unii și-au deschis mici ferme sau afaceri locale, alții s-au retras la pensie. Satul românesc îi atrage pe străini prin îmbinarea tradițiilor păstrate de-a lungul secolelor și confortul contemporan. Nu peste tot există același confort ca în marile orașe, dar pe unii nici măcar nu-i interesează să aibă drumuri asfaltate și canalizare, pentru că vor să trăiască mai aproape de natură și să respire aer curat, să poată mânca sănătos și să nu se înghesuie în mediul urban. Și afaceri se pot face în mediul rural, unde în mod greșit se consideră că se poate trăi doar din agricultura de subzistență. Sunt deja mici afaceri care se fac în mediul rural, ateliere de meșteșugărie, mici fabrici de mezeluri sau de conserve naturale, bazate pe producția locală, pe alimentele bio și pe „hand made”.

 

Un trend lansat de Prințul Charles

 Trendul vieții la țară a fost promovat chiar de Prințul Charles, care a cumpărat mai multe case în satele din România, dar a și oferit sprijin tinerilor cu spirit antreprenorial, pentru a-i lansa în afaceri și proiecte durabile. Așa s-a născut Fundația Adept Transilvania, pornind de la Viscri – sat făcut celebru de Prințul Charles. Fundația a reușit să creeze mici afaceri locale în zona Târnava Mare, apoi ideile și proiectele s-au dezvoltat din ce în ce mai mult, s-au creat mai multe asociații, iar printre cei care lurează în aceste mici proiecte sau afaceri locale sunt și români sau străini care au ales mediul rural din România, pentru o viață mai bună. Mulți dintre cei reticenți în privința posibilității reale de a se muta în mediul rural, chiar dacă ar putea lucra de la distanță, invocă lipsa utilităților și nevoia de a duce copiii la școală. De fapt, utilitățile există, mai ales după investițiile făcute din fonduri europene în ultimii ani, iar pentru copii s-ar putea apela la alternativa „homeschooling” - școala de acasă. Chiar dacă ar învăța acasă, copiii ar avea aces la socializarea în comunitate.

 

Satele românești sunt atât de frumoase, încât ar putea atrage turiști din întreaga lume. Este fascinant ce am întânit în România și de aceea am ales să cumpăr o casă tradițională, să o refac integral și să locuiesc aici, în mijlocul naturii, unde acum putem să și lucrăm, pentru că avem internet de mare viteză în toată țara.

 

Charlie Ottley, jurnalist britanic

 

 

Idei de afaceri în mediul rural
 

Cele mai noi idei de afaceri îi ajută în special pe micii producători și pe cei care fac agricultură tradițională, în propria lor gospodărie. Sunt concepte create după chipul și asemănarea consumatorului de alimente naturale, ecologice, iar aceste noi concepte sunt deja de succes. „Bucate din vecinătate” și „Bucate din proximitate” sunt mici branduri care s-au dezvoltat în cadrul unor Grupuri de Acțiune Locală (GAL) și lucrează cu producători din zone restrânse, pentru a face coșuri de produse pe care le livrează către clienții care vor să cumpere alimente proaspete. „Am început ca proiect pe fonduri europene, depus la GAL, și ne străduim să menținem și să promovăm consumul de produse locale și producătorii locali. Suntem în parteneriat cu mai mulți producători din zona Târnava Mare, dar suntem în continuare deschiși către noi parteneriate. Din august 2020, când se finalizează proiectul, trebuie să continuăm aceeași activitate, care să meargă în continuare ca o afacere locală”, explică Anca Dalmasso, coordonator proiect „Bucate din vecinătate”. Asociația este una care a preluat modelul lansat de Adept Transilvania, iar ONG-urile și micile companii înființate în zona Târnava Mare atrag nu doar turiști, ci și orășeni care înțeleg avantajele vieții la țară, unde pot face și business.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri