Satele din România nu mai sunt așa cum le știam cu 20 de ani sau chiar cu 10 ani în urmă. Multe localități din țara noastră au drumuri asfaltate, electricitate, alimentare cu gaze naturale, apă curentă și canalizare, dar și locuri de joacă pentru copii și terenuri de sport, adică tot ce exista până nu de mult doar în marile orașe. Iar avantajul de a locui într-o zonă cu peisaje idilice, cu aer curat, în loc de aglomerația urbană, atrage deja un număr destul de mare de români și străini care nu mai vor doar să viziteze satele românești, ci și să locuiască aici. Munca de la distanță și posibilitatea de „homeschooling” (șocala de acasă) îi ajută să trăiască sănătos, în armonie cu natura și în comunități care și-au păstrat tradițiile.
Jurnalistul britanic Charlie Ottley, cunoscut pentru seria de documentare despre România, „Wild Carpathya”, este unul dintre cei care au ales stilul de viață din creierii munților noștri, după ce a filmat cele mai frumoase imagini, mai bine de un deceniu. Charlie este acum la Bran, urmând să se mute, în curând, în casa pe care o va cumpăra, lângă Fundata. „Este idilic peisajul, iar noi ar trebui să conservăm acest patrimoniu cultural extraordinar pe care-l are satul românesc. Îmi doresc să transform gospodăria într-un popas turistic, dar vreau să o recondiționez astfel încât să-i păstrez autenticitatea. Este fantastic aici și pot fi atrași turiști din întreaga lume. Dar acum se pot muta în aceste locuri oamenii care pot lucra folosind internetul, pentru că România are cea mai bună viteză la internet din întreaga lume, chiar și aici, în mediul rural. Este un mare avantaj, iar astfel s-ar putea trăi în superbele sate românești din întreaga țară, lăsând în urmă marile orașe aglomerate”, a declarat, pentru Jurnalul, Charlie Ottley.
Ce se poate face în mediul rural
Un trend lansat de Prințul Charles
Satele românești sunt atât de frumoase, încât ar putea atrage turiști din întreaga lume. Este fascinant ce am întânit în România și de aceea am ales să cumpăr o casă tradițională, să o refac integral și să locuiesc aici, în mijlocul naturii, unde acum putem să și lucrăm, pentru că avem internet de mare viteză în toată țara.
Charlie Ottley, jurnalist britanic
Idei de afaceri în mediul rural
Cele mai noi idei de afaceri îi ajută în special pe micii producători și pe cei care fac agricultură tradițională, în propria lor gospodărie. Sunt concepte create după chipul și asemănarea consumatorului de alimente naturale, ecologice, iar aceste noi concepte sunt deja de succes. „Bucate din vecinătate” și „Bucate din proximitate” sunt mici branduri care s-au dezvoltat în cadrul unor Grupuri de Acțiune Locală (GAL) și lucrează cu producători din zone restrânse, pentru a face coșuri de produse pe care le livrează către clienții care vor să cumpere alimente proaspete. „Am început ca proiect pe fonduri europene, depus la GAL, și ne străduim să menținem și să promovăm consumul de produse locale și producătorii locali. Suntem în parteneriat cu mai mulți producători din zona Târnava Mare, dar suntem în continuare deschiși către noi parteneriate. Din august 2020, când se finalizează proiectul, trebuie să continuăm aceeași activitate, care să meargă în continuare ca o afacere locală”, explică Anca Dalmasso, coordonator proiect „Bucate din vecinătate”. Asociația este una care a preluat modelul lansat de Adept Transilvania, iar ONG-urile și micile companii înființate în zona Târnava Mare atrag nu doar turiști, ci și orășeni care înțeleg avantajele vieții la țară, unde pot face și business.