La câteva zile după ce Volkswagen le-a dat cu tifla europenilor în scandalul Dieselgate, concernul german mincinos a mai primit o lovitură fulgerătoare, tot de peste Ocean. Gigantul VW este acuzat de California Air Resources Board (CARB) că a montat pe modelel sale Audi vândute în SUA un alt soft decât cel care a declanşat Dieselgate, un program suplimentar, care are ca scop păcălirea emisiilor de oxid de carbon. Este vizat în principal motorul diesel V6 de trei litri, larg răspândit pe continentul american în rândul cumpărătorilor de produse VW datorită puterii pe care o oferă şi economiei de combustibil.
Potrivit publicaţiei Bild am Sonntag dispozitivul a fost utilizat pe modele care au cutii de viteze automate AL 55 şi ar cuprinde, la o primă anchetă, Audi A6, Audi A8 şi Audi Q5. Noua aplicaţie software activa un program de schimbare a treptelor de viteze care producea mai puţin dioxid de carbon decât în condiţii reale de condus în timpul testelor efectuate pe bancul de încercare. Programul avea şi o cheie de dezactivare, respectiv o întoarcere a roţii cu 15 grade.
Deci, practic, odată maşina scoasă de la testele de noxe şi pusă pe drumul public, softul lăsa dioxidul de carbon slobod în cantităţi mari la prima curbă. De notat faptul că deşi VW se afla în plin scandal Dieselgate, izbucnit în septembrie 2015, Audi a folosit softul care trişa la noxele de CO2 până în mai 2016. Autorităţile gemane au extins ancheta Dieselgate şi la actualul şef la VW, Hans Dieter Potsch, care a fost director financiar între 2003 şi 2015. Potsch este suspectat că nu ar fi comunicat investitorilor consecinţele financiare ale Dieselgate. Oficialii VW anunţatu cu tupeu acum câteva zile că legile europene nu-i pot sancţiona în scandalul Dieselgate.
"Software-ul pe care îl conțineau vehiculele cu motoare EA-189 nu reprezintă un sistem ilegal conform legilor europene", declară oficialii Grupului VW citați de Reuters. Cu alte cuvinte, deşi UE reglementează tot felul de aberaţii şi banalităţi, o lege cu impact major asupra sănătăţii populaţiei a fost ocolită abil, iar marele producător auto european se laudă practic cu lobbyul şi abilitatea de care a dat dovadă.
"Nu se poate determina clar cât de nocive sunt emisiile Nox", le transmite VW celor care le-au cumpărat produsele. De aici şi diferenţa de atitudine între felul cum sunt trataţi clienţii americani faţă de cei europeni. Concluzia logică în faţa unei asemnea atitudini ar fi o boicotarea a produselor din spirit civic, pentru că o legislaţie clară în domeniu nu se prea întrezăreşte atâta vreme cât Germania dictează politica UE.