Lumea s-a întors la fabricat automobile. Industria mondială pornește timid, dar sigur, motoarele în speranța că va evita o criză economică. Măsuri sporite de securitate cu planuri pe termen scurt, asta ar fi definiția momentului. Primele cifre după lunile de carantină arată o scădere semnificativă a profitului pe fondul unei cereri aflate la un minim istoric. După ce au pornit cu toate forțele, producătorii auto au constat că mai mult lucrează pe stoc, decât pentru comenzi ferme, așa că au stopat voluntar producția în anumite locații, cum e cazul VW. Partea bună după episodul COVID este că parcul auto mondial s-a mai curățat, automobilele electrice fiind din ce în ce mai vândute în detrimentul celor pe combusitie clasică.
Numărul de înmatriculări în luna aprilie în România a fost la jumătate comparativ cu situația similară a anului trecut. Românii au înmatriculat 4.321 de automobile noi. Dacia a reușit să scadă mai puțin decât piața, înmatriculările au scăzut doar cu 37%, la 1.397 de unități. Dacia este urmată de WV cu 338 de unități și Skoda cu 325 de unități. Există și o excepție, Peugeot a raportat o creștere cu 50% față de anul trecut cu 231 de mașini vândute. Privind situția la nivelul UE, România stă bine pentru că în Europa vânzările de mașini au scăzut cu 78%. În luna aprilie, înmatriculările de mașini noi din Italia au scăzut cu 97% (4.279 de unități), în Spania scăderea a fost de 96% (4.163 de unități), sub cele înregistrare de România raportat la număr de automobile. În Marea Britanie scăderea de a fost de 97% numărul de mașini înmatriculate fiind similar cu cel din țara noastră. Cea mai mare piață din UE, Germania, a avut un declin de 61% cu 120.840 de unități. Scăderi similare cu cele are României au înregistrat Suedia, Finlanda și Danemarca. În 2020, europeni au înmatriculat 3,3 milioane de mașini noi, în scădere cu 39% față de intervalul similar din 2019. Piața mașinilor second-hand a înregistrat un declin de 43% în luna aprilie, cu 20.245 de unități înmatriculate. La nivelul primelor patru luni ale anului, scăderea a fost de numai 12%, cu 128.325 de unități.
Electricele, pe val
Dacia a repornit aproape integral producția la Mioveni. În această săptămână, conform declațiilor directorului general Christophe Dridi, de pe bandă vor ieși zilnic 1.200 de automobile, aproape de capcitatea de dinainte de pandemie care era de 1.400 de unități. Uzina Ford de la Craiova a introdus începând din 18 mai și al doilea schimb de lucru, astfel că producția ajunge la circa 600 de unități Puma și Ecosport pe zi, , scrie automarket.ro. Un număr de 4.700 de angajați au revenit la locul de muncă din totalul de circa 6.300 de angajați pe care îi are Ford în România. Reluarea producției la capacitate maximă la Craiova este importantă pentru Ford pentru că modelul Puma a devenit al treilea cel mai vândut model al mărcii în Europa, cu 18.713 unități, dintre care peste 80% au fost reprezentate de versiunile micro-hibrid cu baterie Litiu-Ion de 48 V. Puma a reușit să depășească vânzările înregistrate de Ecosport. De altfel, mașinile ecologice se pare că au fost câștigătoarele vremurilor de pandemie. Cota de piață a mașinilor electrificate s-a dublat în primul trimestru și a atins 6,8%, după ce europenii au înmiatriculat peste 167.000 de unități. Conform Constructorilor Europeni de Automobile, înmatriculările mașinilor diesel și pe benzină au scăzut cu peste 32%.
Împrumut record
Franța a înregistrat și ea un declinul puternic în industria auto, înmatriculările fiind cu aproape 89% mai mici decât în perioada similară a anului trecut. Guvernul de la Paris a anunțat că va prezenta un plan cu măsuri de sprijin pentru industria auto în următoarele două săptămâni. Ministrului de Finanțe Bruno Le Maire a declarat că lucrează deja la un împrumut de 5 miliarde de euro pentru Renault, producător auto la care statul francez deține 15,01% din acțiuni fiind majoritar. Cei doi mari constructori francezi, Grupul PSA Peugeot-Citroen și Grupul Renault, au raportat o scădere medie de 84%, în timp ce toți constructorii străini au înregistrat scăderi individuale de peste 90%.
Pierderi majore
Vânzările Mazda au scăzut cu 9%, la 1.4 milioane de unități, în anul fiscal 2019-2020. Constructorul nipon a raportat cel mai mic profit din ultimii 9 ani. Pofitul japonezilor a fost de circa 400 de milioane de dolari, la jumătate față de anul precedent. Rezultatul a fost afectat puternic în primele trei luni din 2020, atunci când închiderea fabricilor și a dealerilor a produs un declin de 20% al vânzărilor. Japonezii spun că nu pot să lanseze estimări cu privire la perfomanțele din acest an, în contextul incertitudinilor legate de pandemia de coronavirus. Toyota estimează că vânzările sale din anul fiscal 2020-2021 vor atinge un total de 8,9 milioane de unități, cel mai mic nivel din ultimii 9 ani. Constructorul susține că profitul său va scădea cu 80%. Aston Martin a înregistrat pierderi de 119 milioane de lire sterline, după ce vânzările au scăzut circa 30% în primul trimestru, din cauza pandemiei de coronavirus. “COVID-19 și oprirea economiei globale au avut un impact material asupra performanței noastre,” a spus CEO-ul Andy Palmer. Aston Martin a repornit producția SUV-ului DBX și a anunțat că uzinele sale vor fi redeschise gradual. Anul trecut, producătorul britanic de supercaruri a vândut 5.800 de exemplare.Volkswagen este nevoit să reducă producția la uzina din Wolfsburg, la scurt timp după ce a repornit-o, din cauza cererii scăzute în contextul crizei COVID-19. Uzina ar urma să fie închisă parțial patru zile din luna mai fiind afectată producția Tiguan, Tarraco și Touran. Vânzările VW din Germania au scăzut cu circa 60% în luna aprilie. Există și o excepție de la acest declin generalizat. Subaru a anunțat că vânzările au crescut ușor, iar profitul a urcat cu 15% în anul fiscal ce s-a încheiat în martie 2020. “Deși am repornit producția în această lună, avem un singur schimb în Japonia, iar ritmul din Statele Unite a scăzut semnificativ. Există foarte multă incertitudine legată de acest virus,” a spus șeful Subaru, Tomomi Nakamura. Totuși, constructorul independent nipon spune că producția din SUA va ajunge la 5.000 de unități în mai, față de cele 40.000 de exemplare din aceeași perioadă a anului trecut.
Reorganizări
Fiat-Chrysler și Peugeot au anunțat anularea dividendelor pentru acționari, dar planurile de fuziune vor fi finalizate conform planului stabilit, până în martie 2021. Cei doi mari producători au solicitat recent Uniunii Europene să înceapă investigația pentru fuziune, iar Comisia Europeană a anunțat că va da un răspuns final până în 17 iunie. În momentul anunțului inițial de fuziune, noul constructor rezultat ar fi avut o evaluare bursieră de circa 42 de miliarde de euro și o producție anuală de circa 8,7 milioane de mașini. Nissan plănuiește o repoziționare pe piața mondială care să asigure o reducere a costurilor anuale cu 2,8 miliarde de dolari. Decizia vine după mai mulți ani în care profitul său a fost în scădere. Strategia care ar urma să fie anunțată pe 28 mai vizează desființarea mărcii Datsun și reducerea semnificativă pe piața europenă, Nissan rezumându-se doar la modelel Juke și Qashqai.
Situația din Formula 1
Formula 1 va începe pe 5 iulie în Austria și se va încheia în 13 decembrie în Abu Dhabi. Sunt programate 19 curse care se vor desfășura pe 16 circuite. Cel puțin așa arată situația de acum, în versiunea preliminară a calendarului. De pe tabel lipsesc Australia, Monaco, Franța, Olanda, Singapore și Canada, o situație mai bună decât cea preconizată în vârful pandemiei. Austria va găzdui și o cursă suplimentară în 12 iulie. Ulterior ar urma să aibă loc două curse pe circuitul de la Silverston. Pe listă figurează și Marele Premiu al Chinei reprogramat din luna aprilie.
- 78%, scăderea înmatriculărilor în UE în aprilie
- 37%, scăderea înmatriculărilor în UE în aprilie
- 5 miliarde de euro, împrumut pentru Renault din partea Franței