Mall-urile mai vechi, din prima generaţie, sunt în faliment sau au deja mari probleme finnaciare. Sunt prăfuite, mici, prost amplasate şi nu mai au clienţi. În schimb, centrele mari, dominante, cu suprafeţe de peste 70.000 de mp, atrag ca un magnet atât branduri de renume, cât şi vizitatori. Ce face diferenţa? Locaţia, mixtul de chiriaşi, zona de fast-food, sălile de cinematografice, dar şi spiritul locului care atrage sau nu.
Pe măsura ce concurenţa se înteţeşte, mall-urile mai vechi, din prima generaţie, fac eforturi să-şi păstreze clienţii şi chiriaşii. Analiştii imobiliari spun că în centrele comerciale cu probleme chiriile au scăzut foarte mult şi că există anumiţi chiriaşi-consideraţi ancore- care nu mai plătes chirii fixe, ci un procent din vânzări. Adică aproape nimic. Proprietarii mall-urilor le-au făcut această facilitate de frică că pleacă şi rămân cu spaţiul gol. „Piaţa centrelor comerciale se împarte în trei grupe, cele din prima generaţie, cele secundare şi malluri dominante. Primele au suprafeţe mici, zonă de entertainment redusă, finisaje şi dotări învechite. Acestea au nevoie de extindere şi de up-gradări. Nu toate vor reuşi pentru că unele s-au poziţionat nepotrivit de la început. Acestea se vor transforma în depozite sau clădiri de birouri”, a declarat Laura Bencye, Head of Research, CBRE România.
Există deja mall-uri care au dat oficial faliment. City Mall (transformat în spaţii de birouri), Liberty City (preluat de bănci), Tiago Mall Oradea (cumpărat şi repoziţionat), Armonia din Arad (transformat în spaţii industriale), Armonia din Brăila (transformat în spaţii industriale), Promenada Focşani (insolvenţă) sunt doar câteva exemple.
200 milioane euro pentru modernizare
Cel puţin 500.000 metri pătraţi din centrele comerciale existente necesită operaţiuni de adaptare la condiţiile şi tendinţele de piaţă, potrivit companiei de consultanţă în real Estate Immpuls. Facilităţile de entertainment şi petrecere a timpului liber sunt elementele cheie ale mall-ul, astfel că acele centre care vor să rămână pe piaţă trebuie să modernizeze zonele de restaurante şi să le completeze cu alte tipuri de spaţii pentru petrecerea timpului liber. "Face-lift-ul interior şi exterior face în general parte din ciclul normal de viaţă al mall-urilor în orice piaţă. Însă centrele comerciale existente din România trebuie să facă mai mult şi să investească în modificări funcţionale care să îmbunătăţească mixul de chiriaşi pentru a supravieţui", a declarat Tudor Popp, managing partener Immpuls Real Estate. Specialiştii estimează că investiţiile în aceste lucrări ajung până la 500 euro/mp, astfel că nivelul costurilor pentru modernizarea mall-urilor existente se ridică la peste 200 milioane de euro. „Proiectele care nu se mişcă în acelaşi ritm cu piaţa sunt proiecte care pe termen mediu-lung vor pierde interesul consumatorilor şi creează cerere pentru apariţia noilor proiecte care să acopere aceste nevoi”, a declarat Bogdan Marcu, Head of Retail Department DTZ Echinox.
192.000 de mp de noi spaţii moderne
Patru malluri noi îşi vor deschide porţile în acest an, în total acestea vor avea o supafaţă închiriabilă de 192.000 de mp, din care 82.000 în Bucureşti.
Pe 23 aprilie se va deschide Maga Mall Bucureşti care va avea 72.000 de mp de spaţii închiriabile. Tot în trimestrul al doilea din acest bucureştenii vor putea să facă cumpărături în Pipera Plaza care oferă 10.000 de mp de spaţii închiriabile.
În provincie, Coresi Braşov a fost deja deschis luna trecută pe platforma Tractorul şi are 45.000 de mp de noi spaţii de retail. În vestul ţării se construieşte Timşoara Shopping City care va oferi 50.000 de mp de spaţii de închiriat. În plus, City Park Mall - Constanţa, Severin Shopping City şi Deva Shopping Center se vor extinde. Alte mall-uri vor fi finalizate în 2016, cele mai avansate sunt: ParkLake, AFI Palace Bucureştii No, Veranda Shopping Center şi Victoria City.
„Un proiect de retail de succes trebuie să îndeplinească condiţii precum: locaţie premium şi accesibilitate facilă, un mix de chiriaşi adaptat zonei şi profilului consumatorilor targetaţi, diversitate, management proactiv şi campanii de marketing pentru atragerea vizitatorilor”
Bogdan Marcu, Head of Retail Department DTZ Echinox
„ Chiriaşii şi brandurile mari se îndreaptă spre centrele dominante unde este trafic sporit. Sunt şi centre secundare care pot să performeze pentru că au o amplasare foarte bună şi fac investiţii, dar sunt şi altele care trebuie reconvertite ”
Laura Bencye, Head of Research, CBRE România