x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ajutorul de stat primit de Oltchim este contestat în instanţă

Ajutorul de stat primit de Oltchim este contestat în instanţă

13 Aug 2009   •   00:00

PCC SE, cel mai important acţionar minoritar la Oltchim, a contestat joi în instanţă, acordarea de garanţii de stat pentru compania vâlceană, arată un comunicat al emis de societate.



Compania germană PCC SE a depus joi în instanţă o cerere de suspendare privind implementarea deciziei Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări de aprobare a acordării de către banca Eximbank a unei garanţii de stat către Oltchim în valoare de 49,6 milioane de euro, pe baza căreia Oltchim intenţionează să contracteze un credit în valoare de 62 de milioane de euro în vederea achiziţiei de la Petrom a activităţii de petrochimie din cadrul Arpechim.

Potrivit declaraţiilor oficiale din partea Guvernului Român şi a Consiliului Concurenţei, Eximbank va emite o garanţie de stat pentru contractarea împrumutului pentru achiziţionarea diviziei de petrochimie din cadrul Arpechim în cadrul schemei de ajutor de stat prevăzută de Hotărârea 104/2009 pentru ajutor de stat iar apoi Ministerul de Finanţe va emite garanţii de stat pentru garantarea împrumuturilor pe care Oltchim le va contracta pentru implementarea planului de investiţii subsecvent achiziţionării diviziei de petrochimie a Arpechim.

PCC SE susţine că, potrivit declaraţiilor oficiale din partea Guvernului Român şi a Consiliului Concurenţei, autorităţile române au notificat către Comisia Europeană numai garanţiile de stat care vor fi emise de Ministerul Finanţelor. Astfel, se consideră că garanţia de stat care va fi dată de Eximbank cade sub incidenţa schemei de ajutor de stat aprobate pentru România conform Cadrului de lucru temporar şi nu a fost notificată către Comisia Europeană ca parte a sprijinului financiar care urmează să fie acordat Oltchim.

Având în vedere că există elemente clare care arată că Oltchim este o firmă aflată în dificultate şi că aceste dificultăţi au existat şi înainte de 1 iulie 2008, PCC SE consideră că garanţia de stat care urmează să fie emisă de Eximbank nu poate cădea sub incidenţa Cadrului de lucru temporar, nu se încadrează în schema de ajutor de stat şi prin urmare reprezintă ajutor de stat care trebuie notificat Comisiei Europene înainte de implementare. Garanţia nu poate fi privită altfel decât ca ajutor de stat pentru restructurare, în sensul liniilor directoare ale Comisiei Europene privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate.

În consecinţă, PCC consideră că toate garanţiile de stat pe care statul român intenţionează să le acorde Oltchim prin intermediul Ministerului de Finanţe şi al Eximbank trebuie notificate Comisiei Europene spre analiză ca un pachet unitar constând în ajutor de stat pentru restructurare. PCC consideră că separarea măsurilor de ajutor de stat este făcută doar cu scopul de a permite autorităţilor române să acorde parţial ajutorul de stat catre Oltchim fără a aştepta decizia Comisiei cu privire la toate măsurile de ajutor propuse şi fără a permite Comisiei să facă o analiză completă a întregului ajutor care urmează a fi acordat pe baza garanţiilor de stat.

Îngrijorat de situaţia Oltchim, PCC a trimis o serie de documente autorităţilor române iar reprezentanţii PCC au avut o serie de întâlniri cu reprezentanţi ai Ministerului Economiei şi ai AVAS, întâlniri în cadrul cărora reprezentanţii PCC şi-au exprimat îndoielile atât cu privire la oportunitatea achiziţionării de către Oltchim a diviziei de petrochimie de la Arpechim cât şi cu privire la planurile de investiţii ale conducerii Oltchim. Opiniile PCC se bazează pe studii şi analize economice şi financiare care atestă că preluarea Arpechim ar presupune investiţii extrem de mari, fără a oferi certitudinea că integrarea celor două unităţi ar fi şi profitabilă.

PCC SE consideră că în cazul în care măsurile avute în vedere de statul roman în această privinţă nu sunt susţinute prin documentaţia necesară există riscul ca ele să nu fie considerate viabile de către Comisia Europeană, ceea ce ar duce la prelungirea stării actuale de incertitudine. Compania germană susţine că acordarea de garanţii de stat pentru Oltchim (atât Etapa 1 cât şi Etapa 2) constituie ajutor de stat, în pofida declaraţiilor Guvernului român care susţine că aceste garanţii nu pot fi asimilate unui ajutor de stat.

Chiar dacă statul român subliniază că va garanta numai 80 la sută din creditele pe care Oltchim urmează să le contracteze, faptul că Oltchim nu îndeplineşte condiţia ca viitorul debitor să nu fie o firmă aflată în dificultate duce automat la încadrarea acestei măsuri ca ajutor de stat. Faptul că autorităţile române consideră că Oltchim beneficiază de cadrul temporar înseamnă că cel puţin în momentul de faţă Oltchim este o companie aflată în dificultate, dat fiind că ajutorul prevăzut prin această schemă poate fi accesat numai de companii aflate în dificultate.

Orice garanţie de stat acordată Oltchim (inclusiv garanţia Eximbank pentru obţinerea unui credit în valoare de 62 de milioane de euro pentru preluarea petrochimiei de la Arpechim) trebuie notificată Comisiei Europene în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, înainte de implementare.

PCC SE îşi menţine punctul de vedere potrivit căruia preluarea de către Oltchim a activităţii de petrochimie de la Arpechim, ca şi planul de investiţii aprobat de Adunarea Generală a Acţionarilor din şase august 2009 nu reprezintă o soluţie pentru redresarea Oltchim şi sunt deficitare din punct de vedere al principiilor economice şi de afaceri. De asemenea, PCC SE arată că preluarea petrochimiei de la Arpechim nu reprezintă o investiţie viabilă şi ar putea duce la agravarea situaţiei financiare a Oltchim şi riscă să aducă în stare de faliment compania.

Sindicatul Liber Oltchim (SLO), se opune intenţiilor de privatizare a societăţii S.C. Oltchim S.A., afirmând că intenţiile post privatizare ale PCC ar fi falimentarea combinatului vâlcean şi scoaterea lui de pe pieţele europene. Aflat recent în vizită la Oltchim, premierul Boc a declarat că "decizia de privatizare a combinatului vâlcean este una suverană a statului român, care este acţionar majoritar cu 54 la sută din acţiuni. Credem că orice discuţie referitoare la privatizare se face când ai o întreprindere puternică şi nu una cu deficienţe. De aceea, prima noastră opţiune este consolidarea Oltchim". Conform declaraţiilor făcute recent de Mariana Gheorghe, CEO Petrom, "Oltchim rămâne compania favorită în ceea ce priveşte vânzarea Arpechim".

×
Subiecte în articol: economic