x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cezar Ioan: „Românul rămâne fidel brandurilor naționale”

0
Autor: Ilinca Zane 25 Noi 2021 - 07:40
Cezar Ioan: „Românul rămâne fidel brandurilor naționale”
Vezi galeria foto


Cezar Ioan, „educator în vin”, autor, gourmet, bun cunoscător al peisajului culinar românesc, analizează efectele pandemiei atât asupra industriei vinului, cât și la nivel de consumator. După șocul și incertitudinile inițiale, producătorii s-au repliat, cumva – iar consumatorii își drămuiesc mai atent bugetul. 

 

 

Chiar la începutul pandemiei, în 2020, lockdownul care a dus la închiderea restaurantelor, dar mai ales incertitudinea generalizată au provocat un șoc și în industria vinului: un întreg canal de vânzare și o întreagă categorie de produse, cea conținând așa-numitele „vinuri exclusiv pentru HoReCa”, s-au prăbușit, explică Cezar Ioan. Iar demersurile de listare a vinurilor în rafturile super- și hypermarketurilor au durat luni întregi.

 

Pandemia, anul doi

 

„În 2021, lucrurile s-au mai stabilizat, dar la un nivel nominal scăzut: pe de-o parte s-a redeschis  - parțial, cu întreruperi și cu multă nesiguranță - HoReCa, pe de altă parte, retailerii au început să delisteze multe vinuri care nu au înregistrat vânzări. Și să nu uităm un aspect extrem de important: mare parte din ceea ce numim HoReCa este, de fapt, segmentul de «evenimente» - nunți, botezuri, cumetrii, conferințe ș.a.m.d. Acestea s-au oprit aproape de tot”, arată Cezar. 

Producția de vinuri, la nivel național, nu a scăzut, ci s-a mărit, pe fondul unei recolte 2020 mai bune decât 2019, dar mult vin a mers la distilat, cu sprijinul statului. 

„În privința forței de muncă, multe crame au băgat angajații în șomaj tehnic, într-o primă fază, dar apoi au și renunțat definitiv la o parte dintre angajați. Costurile - cu echipamentele, cu testările, cu înlocuirea celor obligați să se izoleze la domiciliu - au crescut. Costul transporturilor a crescut mult în 2021, atât pe plan intern, cât și internațional, la fel și durata acestora”, explică Cezar Ioan. 

 

Nesiguranță și economisire

 

Primul reflex al cramelor a fost să crească distribuția pe bucățele, direct către clienții privați, și prin marele retail. „Dar cât să poată prelua acesta, în condițiile în care spațiul la raft e limitat, iar clientela majoritară chiar nu are vinul ca prioritate? Să mai spun că nesiguranța generală a creat un efect de economisire - mulți consumatori și-au drămuit bugetele mai strict decât înainte, când lumea era optimistă? Sau că ocaziile de socializare s-au rărit?”, explică analistul. 

Comerțul online a crescut, dar nu cât să acopere dispariția canalului HoReCa. „Din păcate, pe fondul scumpirii multor furnituri și a forței de muncă, precum și a incertitudinii privind ajutoarele de stat, vinul românesc nu s-a putut ieftini - deși o presiune în acest sens se face simțită, de pildă în creșterea vânzărilor de vin prin intermediul așa-numitelor rețele de «hard discount», cu mărfurile cele mai ieftine”, mai arată Cezar Ioan.

 

Evenimente care contează

 

O bună bucată de timp, restricțiile sanitare și spaima consumatorilor i-au împiedicat aproape complet pe producătorii de vin să organizeze evenimente. „Aș cita, totuși, cu optimism, două exemple de reușită parțială: Asociația Profesională Vitivinicolă Dealu Mare, unde membrii au reușit să se unească și să organizeze două ediții de «Evadare în Dealu Mare» - evenimente implicând sute de oameni, împărțiți pe grupuri mici, cu măști, termoscanare și o mulțime de hârtii și restricții -, și șase ediții de «Sâmbete ale sticlelor deschise la crame». Tot în grupuri mici, alte sute de persoane au mers în vizite de cunoaștere, degustare și achiziție. Al doilea exemplu este acțiunea «Trei pentru vin», în care cele mai vechi trei crame private cu capital străin din România, SERVE, Oprișor și Vinarte, au fondat o inițiativă comună și încep să se promoveze împreună către export”, arată Cezar Ioan. 

 

Coș de cumpărături mai mic

 

Din punctul de vedere al comportamentului de consum, românul rămâne, chiar și în pandemie, fidel brandurilor naționale: „Aș spune că și-a drămuit bugetul mai atent: au crescut vânzările pe canalele de retail cele mai ieftine și cu ofertă mai mică - mulți consumatori le-au preferat tocmai ca să nu fie tentați să plece acasă cu un coș de cumpărături mai mare decât cel previzionat, din pricina tentațiilor. La nivelul premium, care nu reprezintă mai mult de 30% din total, o parte din consumatori a continuat să achiziționeze vinurile cu care era obișnuită, dar au fost și aici scăderi. La nivelul superpremium, lucrurile nu s-au schimbat prea mult”. 

Au încercat producătorii strategii noi, pentru a-și fideliza consumatorii și pentru a atrage și alți iubitori de vin? „Sincer, n-am văzut acțiuni semnificative în acest sens. Personal, cred că e necesar un nou limbaj, noi argumente și un nou ton - toate, mai creative și out of the box - pentru promovarea și fidelizarea consumatorilor”, consideră Cezar Ioan. 

 

 

Au existat ajutoare de la stat în pandemie, pentru susținerea producătorilor de vin, afirmă Cezar Ioan. „Totuși, nimic nu poate înlocui cu adevărat o piață funcțională, predictibilă și optimistă”, subliniază el. 

 

„Anul 2021 a fost unul bun pentru vinul românesc, atât cantitativ, cât și calitativ. Ce vor face producătorii cu el... e o altă discuție, la care eu cred că răspunsul ar trebui să fie exportul”. 

Cezar Ioan, educator în vin

 

Bucuria gustului

Cezar Ioan și-a lansat recent cartea „Connaisseur fără ifose. Tot e ai vrea să știi despre vin și ceva în plus”: „Este un volum de introducere în domeniul vinului pentru orice amator, limbajul nefiind deloc tehnic. Cartea este și una despre gastronomie și despre modul în care aceasta -  la fel ca vinul -  face parte dintr-un context mai larg al vieților noastre, un context «cultural» (...) Cei care o citesc vor putea înțelege și discuta mult mai ușor despre mâncare și băutură, dar și despre bucuria sinceră pe care orice om o resimte atunci când consumă ceva care-i face plăcere. Nu în ultimul rând, o parte din carte este și o mărturie personală despre ultimele decenii ale României culinare”.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Charlie Munger, vicepreşedintele Berkshire Hathaway: Pieţele de acum sunt supraevaluate

Charlie Munger, vicepreşedintele Berkshire Hathaway: Pieţele de acum sunt supraevaluate
Charlie Munger, vicepreşedintele gigantului Berkshire Hathaway, condus de celebrul investitor Warren Buffett, a spus într-o conferinţă că pieţele de capital sunt extrem de supraevaluate în ceea ce priveşte...

Bitcoin își extinde tendința descendentă și scade cu 12,1%, la 47.176 dolari

Bitcoin își extinde tendința descendentă și scade cu 12,1%, la 47.176 dolari
Bitcoin a scăzut sâmbătă cu 12,14%, până la 47.176,09 dolari, pierzând 6.567,6 dolari față de închiderea anterioară, relatează Reuters. Bitcoin, cea mai mare și cea mai cunoscută criptomonedă din lume,...

Cum s-au restructurat băncile în 2021? Un număr de 1.044 funcţionari bancari au plecat din sistem

Cum s-au restructurat băncile în 2021? Un număr de 1.044 funcţionari bancari au plecat din sistem
Restructurarea sistemului bancar a continuat, procesul fiind accentuat în contextul pandemiei de COVID-19, astfel că băncile au ajuns să aibă la sfârşitul primelor nouă luni din 2021 un număr de 51.713 de...

BCE asigură lumea că de luna viitoare inflaţia, ajunsă la cote istorice, va încetini

BCE asigură lumea că de luna viitoare inflaţia, ajunsă la cote istorice, va încetini
Când zona euro se confruntă cu cea mai puternică inflaţie din istoria ei, când preţurile din Germania şi Spania cresc cu cel mai accelerat ritm din ultimii 30 de ani, Banca Centrală Europeană asigură lumea că...

Deficit URIAȘ la încasarea TVA. Pierdere de aproape 35% în 2019

Deficit URIAȘ la încasarea TVA. Pierdere de aproape 35% în 2019
România a înregistrat cel mai mare deficit de încasare a TVA la nivel național în 2019, cu o pierdere de 34,9 % din veniturile din TVA, arată un raport al Comisiei Europene. Țările UE au pierdut...

Ministerul Muncii are nevoie de încă 11 miliarde de lei pentru plata pensiilor în 2022

Ministerul Muncii are nevoie de încă 11 miliarde de lei pentru plata pensiilor în 2022
Plata pensiilor în 2022 necesită o suplimentare cu 11 miliarde de lei a bugetului de stat, potrivit ministrului Muncii, Marius Budăi.  "Cu siguranţă bugetul va trebui suplimentat, impactul bugetar va fi...

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna decembrie 2021

Titlurile de stat Tezaur pot fi cumpãrate și în luna decembrie 2021
Ministerul Finanțelor lanseazã trei noi emisiuni de titluri de stat în cadrul Programului Tezaur, cu maturitãți de 1, 3 și 5 ani, la dobânzi de 4,25%, 4,75%, 5,10 %. Programul începe luni, 6 decembrie...

Vești bune pentru BUGETARI. Vor primi vouchere de vacanță până în 2026

Vești bune pentru BUGETARI. Vor primi vouchere de vacanță până în 2026
Vouchere de vacanță vor fi acordate salariaților din instituţiile publice, în perioada 2022 - 2026. Fiecare angajat primește tichete în valoare de 1.450 de lei anula, iar suma totală este d e...

Rezultatele financiare ale celor mai mari jucători din asigurări în 2020

Rezultatele financiare ale celor mai mari jucători din asigurări în 2020
Primele şapte din cele 10 cele mai mari companii de asigurări din piaţa locală au terminat anul trecut pe profit, cu marje cuprinse între 0,64% şi 8,84%, în timp ce trei companii au raportat pierderi, potrivit...

Afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu peste 11% în primele 10 luni din 2021

Afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu peste 11% în primele 10 luni din 2021
Afacerile din comerțul cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor, au crescut cu 11,1% în primele 10 luni din 2021, față de aceeași perioadă din 2020, arată datele...

Finanţele statului: Cheltuielile cu dobânzile cresc şi se îndreaptă spre un nou record în 2021

Finanţele statului: Cheltuielile cu dobânzile cresc şi se îndreaptă spre un nou record în 2021
Majorarea în galop a datoriei publice, concomitent cu creşterea dobânzilor la care se împrumută statul, a dus la o creştere a cheltuielilor cu dobânzile până la 15,5 mld. de lei în primele 10 luni din 2021, un...

Cursurile de prim-ajutor, obligatorii pentru viitorii șoferi

Cursurile de prim-ajutor, obligatorii pentru viitorii șoferi
Pentru a obține permisul auto, viitorii șoferi vor trebui să învețe inclusiv să conducă defensiv și să acorde primul ajutor în cazul unui accident rutier, conform unui proiect de lege pentru modificarea și...

Acţiunile UiPath continuă să scadă la bursa din New York

Acţiunile UiPath continuă să scadă la bursa din New York
Acţiunile UiPath, cel mai mare startup IT românesc, listat la bursa din New York, au scăzut cu 8,95% la sfârşitul şedinţei de tranzacţionare de ieri, arată Yahoo Finance. Spre...

58% dintre multinaționale se așteaptă la creșterea taxelor și impozitelor

58% dintre multinaționale se așteaptă la creșterea taxelor și impozitelor
Peste jumătate dintre companiile din întreaga lume, respectiv 58%, se aşteaptă la o creștere a fiscalităţii în ţările unde au rezidența fiscală  companiile mamă, ca urmare a...
Serviciul de email marketing furnizat de