x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Clienţii se întorc împotriva băncilor

Clienţii se întorc împotriva băncilor

de Daniela Ivan    |    06 Sep 2010   •   00:00
Clienţii se întorc împotriva băncilor
Sursa foto: Christian Silva/Jurnalul Naţional

Peste 1.300 de clienţi vor să dea în judecată Volksbank, susţine avocatul Gheorghe Piperea, care reprezintă o parte dintre clienţii băncii. Şi numărul lor creşte de la o zi la alta. Aceştia sunt nemulţumiţi că banca nu respectă Directiva UE care e obligatorie şi-n România şi nu renunţă la comisionul de risc, care este ilegal începând cu 21 iunie 2010.



Oamenii s-au adunat pe internet s-au organizat, s-au adresat ANPC şi majorităţii instituţiilor de presă. Au început să citească legislaţia şi propriile contracte şi au decis să nu se mai lase jumuliţi de banca, care în urmă cu doi-trei ani se lăuda că are cele mai mici dobânzi din piaţă.

Ce uitau oficialii Volksbank să spună era că dobânda mică nu însemna şi costuri mici cu creditarea pentru că banca a umflat costul împrumuturilor cu un număr mare de comisioane. Strategia de marketing a dat roade, iar Volksbank a ajuns a treia bancă din România după valoarea activelor.

Manevra s-ar putea întoarce împotriva băncii dacă tot mai mulţi clienţi îşi vor câştiga în instanţă drepturile. Dintre toate tipurile de comisioane, oamenii sunt nemulţumiţi în special de comisionul de risc. Principalul motiv este că el ar fi trebuit scos de bancă nemaifiind pe lista comisioanelor permise în România, conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Clienţii se plâng că la semnarea contractului de credit aspectele privind comisionul de risc nu le-au fost explicate şi nici nu au avut posibilitatea negocierii lui acesta fiind impus prin contractul standard.

"Considerăm că am fost obligaţi să ne supunem unor condiţii contractuale despre care noi nu am avut posibilitatea reală să luăm cunoştinţă la data semnării contractului, fapt care contravine legii", se arată într-un document transmis redacţiei de către grupul clienţilor nemulţumiţi. Oamenii sunt supăraţi şi de faptul că valoarea comisionului de risc este foarte mare, de circa 30% din valoarea ratei. El este cuprins între 0,1%-0,25% din soldul creditului. De exemplu, la un credit de 160.000 de franci elveţieni, circa 560.000 lei, comisionul de risc este de 1.100 lei, în cazul contractelor de 0,16%.

Pe de altă parte, reprezentanţii băncii susţin că Volksbank va implementa OUG 50/2010 şi îşi invită clienţii până la data de 17 septembrie la sediile sucursalelor de unde aceştia au achiziţionat creditul pentru semnarea unui act adiţional şi pentru a primi un nou grafic de rambursare, se arată într-un comunicat de presă transmis redacţiei. În document se mai precizează "cu acest prilej se pot discuta, clarifica unele clauze contractuale sau prevederi ale OUG 50/2010".

"Volksbank înţelege faptul că, în actuala conjunctură a pieţei, mulţi clienţi îşi pun semne de întrebare legate de aplicarea OUG 50. Probabil că multe dintre aceste semne de întrebare sunt legate de temerile cu privire la modul în care aplicarea legii îşi va găsi răspuns în propriile bugete de cheltuieli familiale. În acest sens, într-o oarecare măsură, sunt de înţeles punctele de vedere diferite legate de aplicarea în practică a acestei ordonanţe. Noi respectăm acest lucru şi propunem soluţii care determină chiar o reducere a costurilor totale ale creditului, nicidecum o majorare a acestora, soluţii care vor fi aduse la cunoştinţa clienţilor în intervalul de timp precizat de ordonanţă", a declarat Cristian Radu, director Direcţie Managementul Reţelei. El a mai adăugat că "este foarte important pentru clienţii noştri să înţeleagă că în niciun caz obligaţiile lor de plată nu vor creşte după această modificare, ci dimpotrivă majoritatea a clienţilor vor plăti chiar mai puţin decât înainte."

×
Subiecte în articol: economic