x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Contracte pentru firme de casă, acordate legal... după modificarea legii

0
Autor: Diana Scarlat 18 Oct 2021 - 07:20
Contracte pentru firme de casă, acordate legal... după modificarea legii
Vezi galeria foto


Transportatorii de persoane din județul Constanța sunt pur și simplu eliminați de pe piață, cu ajutorul legislației modificate recent, dar și prin proceduri administrative. La Constanța este scandal din nou, zilele acestea, după ce membrii Consiliului Județean au observat că au votat un proiect care era afișat pe site-ul CJ, dar Hotărârea de Consiliu Județean a ieșit pentru alt proiect. De fapt, documentul a fost pur și simplu înlocuit, ca să nu mai existe nicio șansă a operatorilor actuali ai rutelor din județ de a mai avea câștig de cauză. În plus, nu pot cere nici măcar o contraexpertiză la proiectul plătit de CJ, chiar dacă e făcut parcă pentru a scoate de pe piață actualii transportatori, în timp ce câștigătorul despre care toată lumea vorbește este fratele consilierului personal al președintelui CJ Constanța, dar nimeni nu sesizează niciun conflict de interese. Singura posibilitate de a cere intervenția statului este notificarea prefectului... adică al reprezentantului guvernului PNL în teritoriu.

 

Partidul e în tot și-n toate! Acesta ar putea fi sloganul partidului de la guvernare, după ce a arătat că și legile pot fi modificate, dacă e nevoie de eliminarea de pe piață a concurenților unor firme de casă ale PNL. Ceea ce se întâmplă acum în transportul rutier de persoane, în fiecare județ, arată cât de inventivi pot fi cei care fac strategiile partidului. Nu doar modificarea legislativă pe care au făcut-o îi ajută să elimine competitorii legal, dar și câteva proceduri administrative, duse oricât de departe, pentru a prelua cine trebuie contractele. Transportatorii rutieri de persoane au avut foarte mult de suferit, din martie 2020 până acum, din cauza restricțiilor impuse de guvernele PNL. Au fost obligați să-și restrângă activitatea și au înregistrat pierderi uriașe, dar nu li s-a dat niciun fel de ajutor financiar, iar acum sunt eliminați, printr-un truc legislativ. Deși au câștigat atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023, sunt eliminați după ce parlamentarii au votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele. Iar modificarea făcută anul trecut se pretinde a fi o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive, deși textul legii din România este opusul celui european. Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive.

 

Directivă europeană transpusă pe dos

 

Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Practic, directiva europeană s-a interpretat „pe dos”: în loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să primească subvenții de la statul român. Nici n-avem voie, conform acelei directive europene, să acordăm, ca stat, subvenții pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar acum legea permite acordarea de subvenții pentru toți, ceea ce îi face pe transportatori să ajungă la bănuiala că vor fi eliminați ca pe piață să intre alte firme care ulterior ar putea beneficia de subvenții, deși acum nu există și n-au primit nici măcar ajutor pentru pierderile din pandemie. 

 

Campania de denigrare a păgubiților

 

Ca să dea vina tot pe transportatori, cei interesați de eliminarea acestora au început și o campanie de denigrare, pretinzând că oamenii nu au suficiente mașini și este nevoie de suplimentarea rutelor. Primarii din județul Constanța se plâng, pe bună dreptate, de faptul că numărul microbuzelor și autobuzelor și, implicit, al curselor este unul redus, operatorii nu fac față. Dar asta nu este din vina transportatorilor, pentru că ei nu decid câte mașini să introducă pe un traseu și nici nu pot modifica orarul stabilit de ISCTR. În mod normal, dacă se ajungea la concluzia că nu sunt suficiente mașini pentru transportul de persoane, trebuia ca statul să scoată la licitație noi rute și noi intervale orare, dându-le dreptul mai ales actualilor operatori să participe. Dar s-a apelat la firme care fac o evaluare și o strategie. Nimeni nu poate contesta nici evaluarea, nici strategia, deși, în instanța de judecată, în situații similare se poate cere contraexpertiză. În acest context, oricine ajunge „la butoane” își poate elimina competitorii din piață, în mod legal. Iar de aceste modificări legislative profită toți din conducerea consiliilor județene și locale, pentru că... de ce nu? Pentru că pot. Ceea ce a stârnit însă noul scandal de la Constanța este o intervenție mult mai brutală în legalitatea votului.

 

Strategie bazată pe furia populară

 

Primul scandal pe această temă a avut loc pe 28 iulie 2021, la ședința ordinară a Consiliului Județean Constanța, unde s-a discutat proiectul de hotărâre privind delegarea gestiunii serviciului public de transport județean prin curse regulate la nivelul județului Constanța. A fost retras de pe ordinea de zi, constatându-se mai multe nereguli. Luni, 2 august, s-a anunțat o întâlnire pentru marți, 3 august, pentru a se vota exact acest proiect. De atunci, constănțenii au început să-l acuze pe președintele CJ, Mihai Lupu, că intenționează să îi acorde consilierului său personal, Gelil Eserghep, toate rutele de transport județean, eliminând concurența, prin cerințe imposibil de îndeplinit de către operatorii care au înregistrat deja pierderi foarte mari în ultimul an și jumătate. Proiectul de HCJ nr. 155/13.07.2021 a fost în dezbatere publică pe 22 iulie 2021, iar la comisia de lucru din data de 3 august nici măcar nu au fost invitați transportatorii care acum operează pe rutele din județ. În plus, termenul legal de dezbatere publică, de 30 de zile, nu s-a respectat. În acest context și în plin scandal, decizia președintelui CJ Constanța de a reduce numărul microbuzelor și autobuzelor de la 289 la 156, cu o scădere de 46%, nu are nicio logică, din moment ce schimbarea de strategie se face – măcar la nivel declarativ – pe motiv că nu sunt suficiente mijloace de transport, deci e nevoie de dublarea numărului lor. Singura explicație ar fi nevoia de a crea o criză și mai mare, chiar la final de sezon estival, când e nevoie de mai multe mașini pe traseele din județ. Astfel crește nemulțumirea populației și poate trece ușor orice decizie, oricât de multe nereguli ar avea la bază, dacă opinia publică o cere.

 

 

Constănțenii îl acuză pe președintele CJ că vrea să elimine transportatorii din Constanța pentru a-i oferi monopol unuia singur, al cărui frate îi este consilier personal și care l-ar fi ajutat foarte mult la alegerile locale, dar și parlamentare. Cei doi frați fac parte din comunitatea tătarilor dobrogeni, de altfel singura comunitate la evenimentele căreia a participat președintele CJ, anul acesta.

 

 

Concurența nu are variante de apărare

 

Proiectul care a rezultat în urma analizei unei singure firme private a fost publicat pe site-ul Consiliului Județean, pentru a ajunge la vot. Unii dintre consilierii județeni ne-au mărturisit că nici măcar nu știau ce au votat, pentru că proiectul are peste 300 de pagini, iar ei l-au citit pe cei de pe site. Ulterior le-au atras atenția avocații firmelor de transport că proiectul aprobat are alt conținut față de cel care era pe site-ul instituției. Practic, firma care a făcut proiectul l-a mai depus o dată, după votul din Consiliu, dar cu 150 de pagini modificate, mai ales la cifre, pe bugetele care urmează să fie alocate. Avocații firmelor de transport care urmează să dispară din județul Constanța au trimis o notificare către prefect, la sfârșitul săptămânii trecute, pentru a constata diferențele majore între cele două documente, dar nu se așteaptă la rezolvarea situației, pentru că prefectul este numit chiar de PNL și este reprezentantul Guvernului în județ. Urmează ca firmele astfel prejudiciate și fără nicio posibilitate de a se apăra, fără niciun fel de sprijin din partea Consiliului Concurenței, să depună acțiune în instanța de judecată, săptămâna aceasta, împotriva Consiliului Județean.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Acţiunile UiPath continuă să scadă la bursa din New York

Acţiunile UiPath continuă să scadă la bursa din New York
Acţiunile UiPath, cel mai mare startup IT românesc, listat la bursa din New York, au scăzut cu 8,95% la sfârşitul şedinţei de tranzacţionare de ieri, arată Yahoo Finance. Spre...

58% dintre multinaționale se așteaptă la creșterea taxelor și impozitelor

58% dintre multinaționale se așteaptă la creșterea taxelor și impozitelor
Peste jumătate dintre companiile din întreaga lume, respectiv 58%, se aşteaptă la o creștere a fiscalităţii în ţările unde au rezidența fiscală  companiile mamă, ca urmare a...

Cum poți să atragi mai mulți clienți în magazin?

Cum poți să atragi mai mulți clienți în magazin?
Este esențial să învățați cum să atrageți atenția clienților și să învățați cum puteți folosi sistemele de afișare pentru a încuraja oamenii să intre în magazin. Totul se bazează pe felul în...

Ce măsuri vrea să ia Adrian Câciu cu prima tranșă din PNRR

Ce măsuri vrea să ia Adrian Câciu cu prima tranșă din PNRR
Trebuie să punem rapid acești bani la treabă în folosul comunităților din întreaga țară, transmite ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, după ce Comisia Europeană a anunțat că trimiterea primei tranșe din P...

Prima tranșă din PNRR ajunge în România. 1,8 miliarde de euro pentru investiții

Prima tranșă din PNRR ajunge în România. 1,8 miliarde de euro pentru investiții
Comisia Europeană a trimis României, astăzi, 1,8 miliarde de euro sub formă de prefinanțare, echivalentul a 13 % din totalul de granturi alocate prin Programul de redresare și reziliență...

Prețurile la energie au EXPLODAT. Scumpiri cu aproape 75% în octombrie 2021

Prețurile la energie au EXPLODAT. Scumpiri cu aproape 75% în octombrie 2021
Costurile producţiei industriale pe piaţă internă şi externă, s-au majorat cu 26,8% în octombrie 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020. Cele mai mari creșteri au fost la energie, cu...

Șomajul se situează la 5,3% în octombrie 2021

Șomajul se situează la 5,3% în octombrie 2021
Șomajul se situa la 5,3% în octombrie 2021, același nivel cu luna anterioară, arată iNS.  Se aflau 438.000 de persoane între 15-74 de ani fără loc de muncă. Totodată, erau 5,7% bărbați și 4,8%...

Cod roșu: În România prețul energiei spot a crescut luna trecută de peste 4 ori față de noiembrie 2020

Cod roșu: În România prețul energiei spot a crescut luna trecută de peste 4 ori față de noiembrie 2020
Galerie Foto Prețul energiei pe piața pentru ziua următoare (PZU) doboară recorduri după recorduri în Europa, dând frisoane atât guvernelor, cât și consumatorilor. Deocamdată, UE nu a reușit să stăvilească această...

Tranziția energetică stoarce planeta de metale

Tranziția energetică stoarce planeta de metale
Epoca „verde” a energeticii și digitalizării scoate în prim-plan, ca mari vedete, metalele și elementele rare din tabelul lui Mendeleev. Mineritul, chimia și metalurgia, specializări ale ingineriei care...

Terenul arabil din România, mai scump decât în Franța

Terenul arabil din România, mai scump decât în Franța
Prețurile medii ale terenurilor arabile din România le depășesc pe cele din alte state UE, precum Franța sau Ungaria, arată datele Eurostat. Astfel, acesta se ridica la 7.163 euro/hectar în 2020 în țara noa...

România, printre cei mai mari exportatori de grâu. Egiptul a achiziționat 240.000 de tone

România, printre cei mai mari exportatori de grâu. Egiptul a achiziționat 240.000 de tone
Egiptul, cel mai mare importator mondial de grâu, a achiziționat circa 600.000 de tone din România, Rusia şi Ucraina, cu livrare în intervalul 9-20 ianuarie 2022, a anunțat Autoritatea Generală...

Aproape 30.000 de români tranzacţionează activ la bursă, de la 16.000 în urmă cu doi ani

Aproape 30.000 de români tranzacţionează activ la bursă, de la 16.000 în urmă cu doi ani
Circa 28.250 de investitori tranzacţionau activ la bursa de la Bucureşti la final de septembrie 2021, adică au realizat cel puţin o tranzacţie în ultimele şase luni, aşadar din martie, ceea ce potrivit datelor re...

BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei. O premieră pentru România

BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei. O premieră pentru România
BNR pune în circulație bancnota de 20 de lei de la 1 decembrie 2021. Pe aceasta este imprimată, în premieră, o personalitate feminină, Ecatrina Teodoroiu. "Se răspunde astfel interesului public legitim, care a...

Marieta Seba, directoarea Companiei de Librării București, premiată la Gala „Femei care Schimbă România”

Marieta Seba, directoarea Companiei de Librării București,  premiată la Gala „Femei care Schimbă România”
La finalul săptămânii trecute, Marieta Seba, directoarea generală a Companiei de Librării București, a fost premiată în cadrul Galei „Femei care Schimbă România”, un eveniment dedicat excelenței feminine...

Premierul Ciucă, pe șantierul primei „autostrăzi nemțești” din România: va fi gata înainte de termen

Premierul Ciucă, pe șantierul primei „autostrăzi nemțești” din România: va fi gata înainte de termen
Premierul Ciucă a vizitat șantierul primei „autostrăzi nemțești” din România și a anunțat că obiectivul va fi inaugurat înainte de termen. Am primit garanții că va fi deschis traficul pe patru benzi, a sp...
Serviciul de email marketing furnizat de