x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Elena Udrea are "succesuri" la mare

Elena Udrea are "succesuri" la mare

de Elena Stan    |    28 Sep 2010   •   00:00
Elena Udrea are "succesuri" la mare
Sursa foto: Dan Marinescu/Jurnalul Naţional

Rezultatele acestui sezon estival sunt cele mai proaste din ultimii zece ani atât din punct de vedere al încasărilor, cât şi al numărului de turişti. "Anul acesta au ajuns pe litoral aproximativ 1,8 milioane de turişti, cu 15% mai puţini decât în 2009, iar încasările turoperatorilor au scăzut cu mai mult de 25%.



Scăderea pe încasări a fost mai mare decât cea a numărului de turişti, pentru că preţurile s-au micşorat faţă de anul trecut. Cele mai căutate au fost ofertele speciale, la preţuri mici. Dacă nu existau aceste oferte speciale, sezonul ar fi fost mult mai slab. Ele ne-au salvat", a declarat Corina Martin, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Deşi au fost câteva week-end-uri în care staţiunile au fost pline, gradul de ocupare nu a trecut de 50% în timpul săptămânii. Pe întregul sezon, hotelurile de la Marea Neagră au fost ocupate în proporţie de peste 60%. "Acest sezon estival este cel mai prost din ultimii 10 de ani. Estimăm încasări cu circa 25% mai mici faţă de 2009 pentru litoral", spune şi Daniel Vasilescu, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).

Deoarece nu poate accepta că sezonul estival a fost cel mai prost din ultimul deceniu, Ministerul Turismului, condus de Elena Udrea, a emis un comunicat prin care ne informează că datele făcute publice de operatorii din turism sunt nerelevante. "Referitor la statisticile legate de circulaţia turistică pe litoral în sezonul estival 2010, conform rapoartelor oficiale ale Inspectoratului Judeţean al Poliţiei Constanţa, în perioada iulie-august 2010 s-a înregistrat o creştere a numărului de turişti cu 5% faţă de perioada similară a anului trecut. Având în vedere faptul că evaziunea fiscală în turism este estimată în jurul valorii de 40% din volumul activităţii derulate în acest domeniu, orice estimări ale operatorilor din turism cu referire la circulaţia turistică sunt nerelevante", potrivit Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT).

Să fie restul evaziune, aşa cum acuză Udrea? Specialiştii din domeniu au păreri diferite. "Cât timp vindem pachetul turistic prin intermediul agenţiei, emitem facturi, iar banii ajung la operator prin intermediul băncii, nu se poate vorbi despre evaziune fiscală", spune Lucia Morariu, directorul agenţiei Eximtur. "Noi ne raportăm la datele oficiale, la datele înregistrate la nivelul agenţiilor de turism. Turistul trimis de agenţie se cazează la hotel în baza unui contract, deci, nu încape vorba de evaziune fiscală. Cred că doamna ministru Udrea se referea la structurile de cazare de pe litoral sau din staţiunile montane care nu au autorizaţii de funcţionare, însă ministerul pe care îl conduce trebuie să realizeze controale şi să ia măsuri", ne-a explicat Traian Bădulescu, consultant turistic al ANAT.

Alin Burcea, vicepreşedintele ANAT, a declarat recent că ministrul Turismului, Elena Udrea, este mai preocupată de acţiunile de imagine decât de promovarea concretă a României ca destinaţie turistică. "Am reuşit să ne acoperim cheltuielile doar datorită ofertelor speciale ale hotelurilor din străinătate, care au dat nişte preţuri extraordinare, şi al programelor interne de genul înscrierilor timpurii sau al zilelor gratuite oferite de hoteluri", a adăugat Burcea. El crede că una dintre problemele litoralului românesc este imaginea defavorabilă pe care o are în ochii românilor. "La noi, litoralul românesc a scăzut cu 20% ca încasări, în timp ce numărul de turişti care au plecat în Antalya s-a dublat. În ochii românilor, brandul România e prost. Dacă găsesc oferte comparabile ca preţ în străinătate, preferă să meargă acolo, deşi hotelurile din România nu arată mai rău decât cele din alte ţări", crede Burcea.

Ministerul Turismului a cheltuit degeaba bani pentru realizarea unor spoturi de promovare a zonelor turistice din ţară, precum şi pentru promovarea internă şi internaţională. Ministerul a primit în 2009 pentru promovarea României ca destinaţie turistică şi a turismului românesc fonduri în valoare de 370,046 milioane de lei, din care 354,573 milioane de lei au provenit direct de la bugetul de stat.

×
Subiecte în articol: economic