x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Lipsa de autostrăzi ne scumpeşte mâncarea

Lipsa de autostrăzi ne scumpeşte mâncarea

de Daniela Ivan    |    28 Iun 2012   •   17:42
Lipsa de autostrăzi ne scumpeşte mâncarea

Marii investitorii in proiecte logistice ocolesc Romania din cauza infrastructurii foarte slabe, dar si a platii TVA la facturare si nu la incasarea banilor. Lipsa marilor depozite duce la majorarea cu 10-15% a preturilor finale ale produselor comercializate in Romania, apreciaza mai multi specialisti in domeniu. In special, este vorba de produsele alimentare care ajung pe rafturile supermarketurilor la preturi mult mai mari decat in multe dintre tarile Uniunii Europene. “Continuam investitiile, dar din pacate Romania este in urma. Daca vorbim de investitii, trebuie sa ne uitam la mai multi factori. In primul rand la infrastructura ­ autostrazi, terminale, calea ferata, infrastructura intermodalara. Toate acestea lipsesc', a declarat Dragos Geletu, director general KLG Logistics Romania. Acesta a mai adaugat ca este importanta si infrastructura soft, adica tot ce inseamna partea de fiscalitate, legislatie, vama, deci totalitatea factorilor care faciliteaza importurile, dar si partea comerciala, respectiv marketingul si promovarea. In opinia sa, autoritatile trebuie sa sprijine acest domeniu. “Cu cat ajutam mai mult companii mari sa vina in Romania cu atat profitam mai mult din asta', a aratat Geletu.

De ce avem preturi mai mari decat in UE

Toate aceste lipsuri se reflecta in pretul final al produselor. “In Romania din pacate avem un minim de 10-15% din partea de costuri logistice, din cauza infrastructurii, aceasta se traduce prin toate aceste neajunsuri. Asta inseamna ca romanii cumpara mai scump decat un neamt, un olandez, produsele fiind mai ieftine in afara decat in Romania', a aratat reprezentantul KLG Logistics.

Pe de alta parte, Ion Lixandru, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri, a aratat ca dezvoltarea logistica a avut la baza doar consumul, neavand suportul dezvoltarii infrastructurii.

“Cel mai bine ar fi sa facem o scrisoare, desi poate pare naiv. Sa cerem sa se duca la bun sfarsit toate proiectele incepute de autoritati. Este cel mai important, pentru ca tehnologiile, inovatiile in care investesc companiile sunt puse in umbra din cauza ca aceste proiecte nu sunt duse la bun sfarsit', a declarat Lixandru.

Adriana Palasan, vicepresedintele ARILOG, o asociatie de profil, a opinat ca dezvoltarea spatiilor logistice in tara are in spate acorduri intre logisticieni, care lucreaza impreuna pentru reducerea costurilor. “Nu poti face nimic pentru infrastructura, dar poti sa lucrezi in interior pentru a avea costuri competitive', a adaugat Palasan.

Firmele se plang de incertitudine fiscala

Gradul de incertitudine privind sistemul fiscal, in special ca urmare a schimbarilor legislative frecvente si calitatii relatiei cu autoritatile fiscale, este, in Romania, unul dintre cele mai ridicate din regiunea Europa, Orientul Mijlociu si Africa, potrivit unui studiu realizat de Deloitte. “Intrucat raportul prezinta date statistice pentru cele 24 de tari studiate, mentionarea frecventa a Romaniei nu poate sa ne bucure, fiind expresia situarii noastre constante in zona nemultumirilor extreme si nu mediane', a declarat Alexandru Reff, partener coordonator Deloitte Tax & Legal Romania. Acesta a mai adaugat ca este cazul in special cand este vorba de calitatea generala a relatiei cu autoritatile fiscale, eficacitatea recursurilor administrative, increderea intr-un tratament echitabil din partea fiscului in caz de disputa, plangerile impotriva tratamentelor incorecte sau neprofesioniste, impactul incertitudinii fiscale si modificarea abordarilor fiscului in absenta unor schimbari legislative.

×