Cu toate că România se situează pe locul 4 în Uniunea Europeană la producţia de miere, mierea autohtonă lipsește de pe rafturile hipermarketurilor din cauza importurilor la prețuri mici și a comisioanelor ridicate impuse apicultorilor români. Prin urmare, produsele apicole româneşti pot fi găsite doar pe la târgurile de profil.
„Avem probleme cu vânzarea mierii în hipermarketuri. Sunt nişte costuri extraordinare pe care noi, ca asociaţie profesională, nu ni le permitem. Ştiţi foarte bine politica lor, cu tot felul de comisioane. (…) De exemplu, dacă noi vindem mierea cu 8-10 lei, ni se cere să o avem la raft cu 13 lei, ca 30% să rămână acolo, dar există şi miere cupajată, la 7 lei. (…) Retailerii nu vor un produs mai scump, chiar dacă este bun şi de calitate”, a spus preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACA), Ioan Fetea, la Târgul Naţional al Mierii.
Prin urmare, cea mai mare parte a producţiei autohtone de miere se duce către export, Germania fiind principalul partener al ACA de aproape jumătate de secol. Potrivit şefului ACA, mierea românească dată la export este supusă unor analize extrem de complexe, care nu se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piaţa europeană, dar, de 25 de ani, nu au fost probleme de calitate.
Potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii, anul trecut, România a importat peste 3.000 de tone de miere, dar a exportat mai mult de 11 mii de tone. Principalele țări unde a ajuns mierea românească sunt: Germania, Italia, Franța, Spania, Marea Britanie, Japonia, Israel și China.
România produce, în medie, 22 mii de tone de miere anual și se clasează pe locul patru în Europa.
În acest weekend, bucureştenii s-au putut „îndulci” testând zeci de tipuri de miere şi multe alte produse apicole, direct de la producători, la Târgul Naţional al Mierii, organizat pe platforma Institutului de Cercetare şi Dezvoltare pentru Apicultură din Capitală.
Un român consumă doar 550 de grame de miere pe an, faţă de două kilograme - consumate în Germania